Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Oegema Transport lokaliseert trailers en heftrucks met Sensolus

Om het overzicht over zijn vloot te bewaren, koos het Nederlandse Oegema Transport voor de traceertechnologie van het Gentse Sensolus, dat gespecialiseerd is in Industrial Internet of Things en connected asset management. Voor de Nederlandse transporteur werd het namelijk steeds moeilijker en tijdrovender om zijn honderden vrachtwagens, trailers, elektropallettrucks en meeneemheftrucks te lokaliseren op de eigen site of bij de klant.

Dufour volgt wagenpark en data vanop afstand met Webfleet

Als partner in duurzame en innovatieve ontwikkeling is Groep Dufour actief op vier vlakken: milieu, kraanwerken en transport, grondwerken en de distributie van brandstoffen. Daarnaast behoort de onderneming tot de Europese top voor het installeren van windmolenparken.

Veelzijdig Betrouwbaar Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Mayoral rust nieuw DC uit met Skyfall Pocket Sorter

Het Spaanse Mayoral is actief op de Europese markt voor kinderkleding en staat aan de top in de branche op het Iberisch schiereiland. Dankzij de constante uitbreiding van multichannel marketing – via de online shop is de onderneming intussen in meer dan tien landen actief – is de omzet de afgelopen jaren blijven stijgen.

OMP schaalt samenwerking met Ordina op

OMP heeft digital business partner Ordina ingeschakeld voor de implementatie van Unison Planning bij zijn wereldwijde klantenbestand. De samenwerking tussen beide partners ging al begin 2022 van start, toen een pilotteam van Ordina supply chain planning specialisten een opleiding kreeg over Unison Planning.

Jürgen Albersmann wordt CEO van Contargo

Vanaf maart 2023 wordt Jürgen Albersmann de nieuwe CEO van logistieke containervervoerder Contargo. Samen met de drie directieleden Marcel Hulsker, Thomas Löffler en Uwe Storch zal hij de Contargo Groep leiden. Jürgen Albersmann is bijna tien jaar werkzaam als managing director bij Contargo.

Action gaat voor duurzaam met e-trucks en zonnepanelen op trailers

In het kader van de verduurzaming van transport nam non-food discountretailer Action al meerdere initiatieven. Om het transport naar de winkels duurzamer te maken, zette Action eerder deze maand een eerste stap in de elektrificatie van zijn winkellogistiek.

Jacques Remy & Fils optimaliseert levering verse producten met Descartes

Jacques Remy & Fils, leverancier van verse groenten en fruit in België, Luxemburg en Noord-Frankrijk, heeft zijn transportmanagementsysteem volledig herzien om zijn kosten te verlagen en de opvolging van zijn leveringen te optimaliseren. Het bedrijf uit Marcinelle nam daarvoor Descartes Systems Group in de arm.

Jungheinrich neemt het Amerikaanse Storage Solutions over

Jungheinrich AG neemt Storage Solutions Group uit Indiana (VS), over. Storage Solutions is een toonaangevende leverancier van oplossingen voor stellingen, magazijnontwerp, -automatisering en -integratie in de VS. Het bedrijf kan bogen op 45 jaar ervaring en levert met zijn 170 medewerkers kant-en-klare oplossingen op maat voor klanten en geïntegreerde services met eigen logistieke en installatieteams.

Engaging the Future - Dematic Event met toonaangevende futuroloog Max Tinius

(Advertorial) Digitaliteit is er al en zal de komende 5-15 jaar ons hele dagelijks leven in toenemende mate veranderen. Vooral het leven in de stad en op het platteland - en daarmee de logistieke benodigdheden. Want we krijgen niet alleen nieuwe technologie, maar ook eindeloos veel nieuwe structuren in onze samenleving.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.