Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Paulig mikt op 145.000kg minder afval door overstap naar CO2-neutrale Chep-pallet

Het internationale familiebedrijf Paulig, actief in voeding en dranken, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Chep om zijn producten voortaan te vervoeren op de CO2-neutrale Chep-pallets. Paulig is in de Benelux vooral bekend van onder meer de merken Poco Loco, Santa Maria en Gold & Green.

Karen Reddington benoemd tot president FedEx Express Europe en CEO van TNT

Expressvervoerbedrijf FedEx Express, een dochteronderneming van FedEx Corp. heeft Karen Reddington aangesteld als regional president van FedEx Express Europe en CEO van TNT. Reddington heeft 23 jaar ervaring bij FedEx Express en bekleedde er meest recent de functie van regional president van de regio Azië-Pacific.

DistriMedia breidt versneld uit om e-commerce boom op te vangen

Sinds de overname van Sprintpack Logistics in Sint-Niklaas, begin 2018, verzorgt DistriMedia (onderdeel van de Uitgeverij Lannoo Groep) vanuit Tielt en Sint-Niklaas de e-commerce fulfilment van verschillende grote retailers. Tot februari 2020 tekende DistriMedia geregeld stijgingen van 30% en meer op.

Eutraco bouwt duurzame logistieke site van 60.000m² in Willebroek

In december 2020 zal Eutraco de eerste 40.000m² van een nieuwe logistieke site op het Park De Hulst in Willebroek in gebruik nemen. Een jaar later zal nog eens 20.000m² worden opgeleverd. Het volledige project wordt gerealiseerd door MG Real Estate, dat voor Eutraco een van de eerste logistieke gebouwen in België zonder gasverwarming realiseert.

Gosselin laat Heavy Lifting + Handling activiteit over aan Samoco

Gosselin Logistics uit Deurne levert forwarding-, terminal-, warehousing-, trucking- en douanediensten voor het transport van industriële en consumentengoederen. Voor zijn Logistics Division heeft Gosselin de laatste jaren sterk geïnvesteerd in de afdeling ‘Industrial Projects’.

Mark Guilliams nieuwe branch manager Air Freight bij DB Schenker in Zaventem

Sinds medio mei is Mark Guilliams branch manager van de Schenker-luchtvrachtvestiging in Steenokkerzeel (Zaventem). Mark Guilliams (52) heeft ruim 32 jaar ervaring in transport en logistiek, waar hij kennis opdeed van de luchtvrachtsector, maar ook van baanvracht, zeevracht en logistiek.

België heeft potentieel voor megadistributiecentra

In de periode 2013-2020 zijn 41 megadistributiecentra in België gevestigd of aangekondigd, met in totaal 3,1 miljoen vierkante meter aan vloeroppervlak. Van een versnelling van de vestiging van deze XXL-DC’s (> 40.000m2) – zoals die in Nederland en Duitsland zichtbaar is – is in België evenwel (nog) geen sprake.

Belgische bedrijven volop overtuigd na digitale innovatie

Maar liefst 87% van de bedrijven die voor digitale innovatie kiest, komt tot de vaststelling dat die investering meteen rendement oplevert. Dat blijkt uit de SAP Technobarometer, een onderzoek dat Ipsos – in opdracht van SAP – bij meer dan 130 Belgische bedrijven voerde.

JBC stopt samenwerking met Hytchers nu TLV rechtszaak wint

Kledingketen JBC komt terug op zijn beslissing om retourpakjes door particulieren te laten vervoeren via de mobiele applicatie van Hytchers. Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) reageert tevreden. De beroepsorganisatie van ondernemingen in transport en logistiek spande in januari tegen zowel JBC als Hytchers een rechtszaak in kortgeding aan omdat het systeem oneerlijke concurrentie met de transportsector zou betekenen.

Diepvriesbedrijf Hesbaye Frost vervangt AGV-installatie met BA Systèmes

Hesbaye Frost is wereldwijd actief in diepvriesgroenten, pasta en rijst. Jaarlijks verwerken 300 medewerkers er ongeveer 150.000 ton producten die worden gepickt, ingevroren en verpakt. Hesbaye Frost distribueert zijn producten naar klanten in heel Europa, maar ook naar Japan, de VS en Israël.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.