Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Trends Business Information lanceert ProspectFinder

Artikel - Als onestopshop voor actuele bedrijfsinformatie biedt Trends Top, een merk van Trends Business Information, zijn klanten ook webtools aan voor financiële analyse, prospectie, geomarketing en salesmanagement. Samen met Natch, gespecialiseerd in b2b e-business, stak Trends Top een van die prospectietools in een totaal nieuw kleedje.

Transporeon en Ortec bieden samen oplossing voor optimaal laden en transporteren

Transporeon, aanbieder van geïntegreerde cloud-gebaseerde logistieke platformen, en Ortec, wereldwijd leverancier van mathematische optimaliseringssoftware, kondigen een strategische samenwerking aan om een geavanceerde, datagestuurde oplossing te bieden aan klanten die op zoek zijn naar efficiëntere manieren om ladingen te optimaliseren en toe te wijzen.

Generix Group voldoet aan Europese interoperabiliteitsnormen voor e-invoicing

Eerder deze maand presenteerde Generix Group de ontwikkelingen in het kader van het EURINV-project aan de vertegenwoordigers van het programma ‘Connecting Europe Facility’ van de Europese Commissie. Het ‘Connecting Europe Facility’ programma wordt beheerd door het Uitvoerend Agentschap voor innovatie en netwerken (IENA) binnen de Europese Commissie.

Alibaba gaat leveren met autonome robots

De Chinese e-commercegigant Alibaba gaat op grote schaal autonome robots inzetten voor last-mile leveringen. Die aankondiging was een van de hoogtepunten tijdens de twaalfde editie van Apsara, het jaarlijkse technologie-event van Alibaba Group.

Capaciteit van wegvervoer op Europese spotmarkt op laagste niveau sinds 2017

In vergelijking met augustus 2020 was er in de eerste twee weken van september 14,4% minder wegvervoerscapaciteit beschikbaar op de Europese spotmarkt. Die conclusie trekt Transporeon op basis van de gegevens in zijn Transport Market Monitor (TMM), een online dienst die wordt geleverd door dochteronderneming Tim Consult op basis van transportgegevens van meer dan 1,8 miljoen vrachten per jaar.

First en last mile als succesfactor in retail en logistiek

Whitepaper - In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant.

Aantal XXL warehouses in België, Nederland en Duitsland stijgt sneller

In de periode 2013-2019 werden 424 megadistributiecentra – met elk meer dan 40.000m² vloeroppervlakte – gebouwd of aangekondigd in het logistieke hart van Europa. Daarbij omvat ‘2019’ ook de warehouses die in 2018/2019 werden aangekondigd en in 2020/2021 opengaan.

's Werelds grootste Autostore opslag- en orderpicksysteem op een mezzanine bij TTI, Inc.

Artikel - Elektronicadistributeur TTI, lnc. heeft een assortiment van meer dan 250.000 onderdelen. Om deze ruimtebesparend op te kunnen slaan en snel en efficiënt te kunnen orderpicken, breidde het bedrijf het bestaande distributiecentrum nabij München uit en investeerde het in een AutoStore-oplossing van de intralogistiekspecialist Element Logic.

Digitalisering, het antwoord op stijgende klantverwachtingen

Artikel - De wereld van handel- en productiebedrijven verandert snel. De verwachtingen van de markt zijn de laatste jaren, maanden en zelfs weken sterk geëvolueerd. Als ondernemer wordt u verplicht om zich steeds aan te passen. Digitalisering speelt hierin een cruciale rol.

Linkedin Optimact Pagina

(Advertorial) We willen jullie allemaal bedanken voor uw inschrijving op onze Optimact-bedrijfspagina. Bijna 400 volgers, wat een stijging van 100% betekent in de afgelopen maand. We hebben vorige week de samenwerking met Supply Chain Profs aangekondigd, maar er volgt meer nieuws.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.