Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Logitrans stelt dubbele kwartpalletheffer voor

De Deense producent van ergonomisch hefmateriaal, Logitrans, komt op de markt met de DLQ200, een nieuwe kwartpalletheffer met een capaciteit van 200kg. Dankzij één lange vork kan het toestel twee kwartpalletjes tegelijkertijd van de europallet halen.

Swissterminal lanceert nieuwe binnenvaartdienst naar Antwerpen en Rotterdam

De Zwitserse logistiek dienstverlener Swissterminal AG en zijn partner DP World starten vanaf 1 januari 2021 met een regelmatige binnenvaartdienst van Basel-Kleinhüningen en Basel-Birsfelden naar verschillende deepsea-terminals in de havens van Rotterdam en Antwerpen.

Logista leeft Tabaksrichtlijn na dankzij traceerbaarheidsoplossing van Zetes

Logista is de grootste distributeur van tabaks- en andere producten in Zuid-Europa. Het bedrijf distribueert producten naar 300.000 winkels en verkooppunten in Spanje, Frankrijk, Italië, Portugal en Polen. Om aan de eisen van de Tabaksrichtlijn (TPD) te kunnen voldoen en de logistiek- en leveringsprocessen te optimaliseren heeft Logista de TPD-oplossingen van Zetes geïmplementeerd.

Jungheinrich krijgt goud voor duurzaam ondernemen

Voor de tweede keer op rij heeft heftruckproducent Jungheinrich goud gekregen voor zijn inzet op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Die status werd toegekend door het platform voor duurzaamheidsbeoordelingen EcoVadis. Met de erkenning behoort Jungheinrich tot de meest verantwoordelijke en duurzame bedrijven van de meer dan 55.000 gecertificeerde ondernemingen.

Witron bouwt dc voor grootste coöperatieve levensmiddelendistributeur in de VS

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG), met hoofdvestiging in Kansas City, is de grootste coöperatieve levensmiddelengroothandel in de Verenigde Staten. AWG staat er bekend om zijn eigen winkelmerken als Best Choice, Always Save, Clearly by Best Choice, en Best Choice Superior Selections.

Udea neemt omnichannel oplossing van Vanderlande in gebruik

Udea, een Nederlandse retailer in biologische voedingsmiddelen, heeft in zijn nieuwe distributiecentrum in Veghel een automatisch storage and retrieval systeem (AS/RS) van Vanderlande in gebruik genomen. De oplossing bestaat uit een goods-to-person Adapto-systeem, omnichannel picking stations en smart item robot (SIR) technology.

Virtual Supply Chain Innovations 2020 opent vandaag de deuren

Na alle commotie rond de organisatie van fysieke evenementen hebben we dit jaar gekozen voor een virtuele editie van Supply Chain Innovations. Vandaag is het eindelijk zover en werden  om 09.00u de deuren van Virtual Supply Chain Innovations 2020 geopend.

IT- en endpoint security webinar

(Advertorial) SDE beschermt al jaren de online activiteiten van haar klanten. Nu het steeds belangrijker wordt dat bedrijfsnetwerken altijd en van overal veilig toegankelijk zijn, wordt endpoint security een zorg voor elk bedrijf. Daarom organiseerde SDE in samenwerking met ClearMedia een webinar waarin IT-experten van beide bedrijven aan de hand van een klantencase uitleggen hoe zij hun klanten online beschermen.

Descartes investeert 25 miljoen dollar in overname ShipTrack

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt ShipTrack over, leverancier van final mile-oplossingen voor de e-commercesector. Het Canadese ShipTrack biedt cloudgebaseerd mobiel resource management aan, evenals oplossingen voor het tracken van verzendingen.

Paulig automatiseert proces voor ordermanagement met Esker

Internationale food and beverage-onderneming Paulig levert producten als koffiesoorten en dranken, Tex-Mex en kruiden, snacks en plantaardige opties. De merken van de onderneming zijn Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green en Poco Loco. Het bedrijf heeft zijn ordermanagementproces geautomatiseerd met de AI-gedreven oplossing voor ordermanagement van Esker.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.