Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Sick lanceert kostenefficiënte LiDAR-veiligheidssensor ‘scanGrid’

Voor gebruikers van AGC’s (automatic guided cart) en/of palletshuttlesystemen heeft Sick de scanGrid geïntroduceerd. Het zou gaan om de eerste LiDAR-veiligheidssensor ter wereld die gebruikmaakt van de safe solid-state technologie. Bovendien moet de gunstige prijs-prestatieverhouding de scantechnologie ook haalbaar maken voor de beveiliging van eenvoudige AGC’s tot performance level c.   Een van de troeven van de scanGrid is dat hij de productiviteit in de logistieke omgeving kan opdrijven.

Hakka neemt participatie in DigiTrans

Hakka, eigenaar van een digitaal samenwerkings- en e-commerceplatform voor containerlogistiek in Antwerpen, neemt een participatie in en integreert met DigiTrans, een spin-off van de Universiteit Antwerpen en imec die back-end AI-gebaseerde algoritmen voor gegevensinterpretatie en -planning ontwikkelt.

Shippeo en Peripass bundelen krachten voor meer visibility van weg tot yard

Shippeo, een toonaangevende Europese speler in real-time transport visibility, en Peripass, een Belgische provider van yard management oplossingen, gaan gezamenlijk naadloze end-to-end visibility aanbieden in vrachtvervoer en geïntegreerde logistieke processen over yard- en transportactiviteiten heen.

Distrilog Group opent eerste Waalse depot in Jumet

Distrilog Group neemt een logistiek magazijn in Jumet in gebruik. Het depot wordt een nieuwe hub voor de distributie naar klanten van de logistiek dienstverlener in de regio Bergen-Charleroi en bij uitbreiding het gehele zuidelijke landsgedeelte.

Logistics Sustainability Index van VIL officieel gelanceerd

VIL lanceerde officieel zijn Logistics Sustainability Index (LSI), een tool om bedrijven een reëel inzicht te geven in de duurzaamheidsperformantie van hun logistieke activiteiten.

Leuze stelt stationaire barcodelezer BCL 200i voor

Leuze, aanbieder van o.a. schakel- en meetsensoren, datatransmissie- en beeldverwerkingsoplossingen en identificatiesystemen, heeft zijn portfolio barcodelezers uitgebreid met een nieuwe stationaire barcodelezer: de BCL 200i. De barcodelezer ondersteunt geleide container- en tray-identificatie en is geschikt voor krappe installatieruimtes aan de transportband.

Zweedse horecagroothandel automatiseert met TGW

De Zweedse horecagroothandel Martin & Servera levert dagelijks een uitgebreid assortiment levensmiddelen, dranken en non-foodartikelen aan duizenden restaurants, bars en bedrijfsrestaurants. De groothandelaar, met hoofdkantoor in Stockholm, beschikt over vier distributiecentra.

Spaas Kaarsen optimaliseert zijn S&OP proces met Xeleos en Optimact.

(Advertorial) Voor Spaas is een stevige Sales & Operations Planning een must om de combinatie van een sterke seasonaility en de capaciteitsbeperkingen meester te kunnen. Om dat proces op te zetten, riep de bekende kaarsenfabrikant de hulp van Xeleos Consulting in.

XPO Logistics geeft spin-off van logistiek segment de naam GXO

XPO Logistics, een wereldwijde leverancier van supply chain oplossingen, heeft de naam bekendgemaakt van zijn geplande spin-off die gericht is op de logistieke activiteiten van XPO. Het nieuwe bedrijf krijgt de naam GXO en voert de tagline ‘Logistics at full potential’.

24Flow wordt eerste initiatief binnen dFund-programma

24Flow, een werkvloer- en productieplatform ontwikkeld door Delaware partner Scalefactory, wordt het eerste initiatief binnen dFund, het venture-building programma van Delaware. Het modulaire werkvloer- en productieplatform, gebouwd met kant-en-klare Salesforce applicaties, moet fabrikanten helpen doorlooptijden in te korten en maakt volledige transparantie en traceerbaarheid mogelijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.