Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Informore voortaan in handen van Caroz

Caroz, ‘The control tower’ uit het Nederlandse Venlo heeft TMS-leverancier Informore overgenomen. Beide bedrijven waren de afgelopen negen jaar al partner in verschillende projecten. Informore, opgericht in 1992, bood als eerste in Europa een transport management systeem aan dat speciaal ontworpen was voor verladers.

Heylen Warehouses start bouw op bedrijvencampus Hoeksche Waard

De Nederlandse gemeente Hoeksche Waard heeft een definitieve vergunning afgeleverd voor de eerste bouwfase van de nieuwe bedrijvencampus op het eiland Hoeksche Waard. Investeerder en ontwikkelaar Heylen Warehouses gaat er een nieuw logistiek gebouw realiseren op het voormalige terrein van de suikerfabriek.

DSV Panalpina neemt Global Integrated Logistics van Agility over

Twee jaar na de overname van het Zwitserse Panalpina kondigt de Deense transport- en logistieke onderneming DSV opnieuw een grote acquisitie aan: Agility Global Integrated Logistics (GIL). Met de overname is een prijskaartje van bijna 3,5 miljard euro (DKK 26 miljard) gemoeid.

GLS test nieuwe oplossingen voor ‘city logistics’ in Brussel

In het kader van zijn duurzaamheidsprogramma ThinkGreen streeft de GLS Group naar de elektrificatie van zijn voertuigenpark. Daarvoor worden over heel Europa voortdurend nieuwe modellen op hun praktische inzetbaarheid getest en kan elke GLS-vestiging de testresultaten van alle testlanden raadplegen.

Colruyt Group zorgt voor eerste stille levering met elektrische truck

Colruyt Group heeft in Brussel een eerste stille levering met een elektrische 44 ton-truck uitgevoerd. Daarmee zet de retailer, die dagelijks 1.000 ton producten aan 24 winkels in het Brussels Gewest levert, een belangrijke stap richting meer duurzaam leveren in een stedelijke context.

Saint-Gobain Weber steunt de bouw met Astro WMS

Saint-Gobain Weber in Grimbergen levert tegellijmen en metselmortels aan ruim honderd bouwmarkten en doe-het-zelfzaken in heel België. Omdat in de bouw iedereen meters wil maken, is het belangrijk dat die klanten hun goederen snel aangeleverd krijgen.

Datalogic lanceert compacte slimme camera met de kracht van een videosysteem

Datalogic, gespecialiseerd in automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, presenteert met de P2X-serie een nieuwe slimme camera die zich leent zich voor veeleisende toepassingen. Zo maken de kleine afmetingen en het grote gezichtsveld de camera geschikt voor het aansturen van robots.

Delta realiseert duurzaam Cradle-to-Cradle EDC voor Levi Strauss & Co

Op een terrein van ruim 15 hectare op het industrieterrein ‘Grosse Heide Wulfen’ in Dorsten (Noordrijn-Westfalen) start de Delta Development Group binnenkort met de bouw van wat het groenste distributiecentrum van Duitsland moet worden. De Nederlandse projectontwikkelaar haalt met het nieuwe logistieke pand niet alleen mode-autoriteit Levi Strauss & Co naar de regio, maar realiseert ook het eerste Cradle-to-Cradle geoptimaliseerde logistieke project van Duitsland.

Nox NightTimeExpress investeert in sleutelloze Proof of Delivery-oplossing van Zetes voor nachtbezorging

Logistiek dienstverlener Nox NightTimeExpress beschikt in Europa over een uitgebreid netwerk voor nachtelijke expresbezorging. Urgente bezorging van reserveonderdelen aan klanten in uiteenlopende sectoren is al meer dan 50 jaar de kernactiviteit van de onderneming.

Belisoft Logistics breidt e-commerce activiteiten uit met Savoye

Opgericht in 2010 is Belisoft uitgegroeid tot een grote naam in de online verkoop van erotische artikelen in Frankrijk. De groep hanteert sinds 2016 een omnichannel aanpak, onder meer met een netwerk van fysieke winkels, e-commerce en een logistiek in eigen beheer.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.