Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Harmonisatie van data flows - geen overbodige luxe!

Het staat buiten kijf dat de Covid-pandemie bedrijven heeft gedwongen om bijna uitsluitend via digitale kanalen te communiceren en digitaal zaken te doen met hun partners. Voor velen is informatie uitwisselen via een virtuele omgeving vandaag de enige manier om samen te werken.

Levi Strauss & Co. stelt TGW aan voor het ontwerp en de realisatie van EDC

Op een oppervlakte van 155.000m² bouwt Levi Strauss & Co. in de regio Münsterland, Duitsland, een van Europa’s grootste logistieke hubs voor modeartikelen en accessoires. Het denimmerk consolideert daarmee zijn fulfilmentprocessen op één centrale locatie.

Design your transformation: valkuilen en groeipijnen in onze digitale transformatie

Tijdens Smart Digital Transformation – The online summit for Strategic thinking about technology, dat plaatsvindt op 20 mei ’21 hebben Maka De Lameillieure (KU Leuven/VIVES/IVERIA) en Remco Lenstra (RE-Framed / Antwerp Management School) het tijdens hun presentatie over de valkuilen en groeipijnen in onze digitale transformatie.

Garvis lanceert bionisch AI-planningsplatform met centrale rol voor planner

Garvis, met hoofdkantoor in Antwerpen, werd in 2020 opgericht door Piet Buyck en Geert-Jan Van Den Bogaerde. De start-up, die nauw samenwerkt met de Universiteit Antwerpen, heeft een nieuw forecasting platform ontwikkeld waarbij de planner centraal staat.

Zijn uw supply chain-vaardigheden toekomstbestendig?

Het onderzoekscentrum voor ‘People in the Smart Supply Chain’ van Vlerick Business School lanceert een survey om de belangrijkste vaardigheden van de supply chain professional van vandaag en morgen in kaart te brengen. Als u werkzaam bent in een supply chain-functie in inkoop, planning, productie of distributie, nodigen wij u uit om de survey in te vullen en samen met ons tot een antwoord te komen.

Jean-Michel Demoulin nieuwe vice president bij Capgemini Belgium

Het managementteam voor Capgemini Invent, het digitale innovatie-, advies- en transformatiemerk van de Capgemini Group, wordt versterkt met de aanwerving van Jean-Michel Demoulin als vice president voor Business Technology. Jean-Michel Demoulin heeft meer dan 25 jaar ervaring als zakelijk leider in het aansturen en opschalen van digitale innovatie in bedrijfs- en start-up-initiatieven binnen EMEA.

Jan Blomme aangesteld als site manager van DSV’s Specialised Healthcare Cluster

Sinds 1 mei bekleedt Jan Blomme de functie van site manager in de ‘Specialised Healthcare Cluster’ van DSV in Gent. De Specialised Healthcare Cluster, onderdeel van DSV Solutions, is een gespecialiseerde zorgcluster van meer dan 80.000m² die dient als distributiepunt voor ziekenhuizen en andere medische voorzieningen in heel Europa.

Peripass en Nedap streven samen naar optimale logistieke stromen en voertuigenbeheer op de site

Peripass gaat een strategische samenwerking aan met Nedap Identification Systems, dat is gespecialiseerd in systemen voor identificatie op lange afstand, draadloze voertuigdetectie en stadstoegangscontrole. Peripass biedt verschillende yard management oplossingen in logistiek, retail, manufacturing en food & beverage om de kloof tussen magazijn en transportactiviteiten te kunnen overbruggen.

Picking zonder automatisatie

(Advertorial) Functionele pick systemen bestaan zelden uit één enkel systeem. Welke stellingsystemen “gecombineerd” worden hangt af van verschillende factoren. Maar automatisatie hoeft niet in iedere e-commerce situatie de oplossing te zijn.

Intersig houdt voorraden in het gareel met Optimact

(Advertorial) Het behaaglijke gevoel de voorraden onder controle te hebben in een complexe omgeving. Dat was voor Intersig de belangrijkste motivatie om een gespecialiseerd voorraadpakket te implementeren. De producent van bouwstaal vond hiervoor de geknipte aanvulling op zijn ERP-pakket in Optimact van Xeleos Consulting.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.