Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Calodar gaat voor digitale transformatie met SAP

Distributeur van sanitair Calodar uit Ham verdeelt al meer dan 60 jaar artikelen voor badkamers en toiletten aan retailers in de Benelux. Het assortiment van het familiebedrijf omvat duizenden artikels, gaande van badkuipen, douches en toiletten, over meubelen en kranen, tot het kleinste accessoire om dat alles te installeren.

Gratis tickets voor de S&OP Vendor Day van 13/10/2021

(Advertorial) Een onschuldige hand zal uit de inzendingen twee personen halen die een gratis ticket ontvangen ter waarde van 318 euro. Stuur een mail naar gunter.fonteyne@optimact.com met je naam, bedrijf, functie en e-mail adres.

Twintig Cases gebracht door uw collega’s supply chain managers!

Op 7 oktober maakt u kennis met oplossingen die bedrijven onlangs implementeerden. We sommen ze even op: Indaver, Ijspaleis, Ardo, ShopWeDo, Van Oirschot, ICI Paris XL, Duvel Moortgat, New Valmar, Denys, Pipelife, Albert Heijn, Perfetti Van Melle, Fresh Flow, Johnson&Johnson, Saint Gobain Weber Beamix, Maxeda, Arteco Coolants, Renson, DHL Supply Chain en Brussels Airport Cy.

Newpharma rust nieuw DC uit met goods-to-man technologie van Scallog

Binnenkort consolideert Newpharma zijn activiteiten in een nieuw distributiecentrum in Wandre, op een terrein nabij de Autonome Haven van Luik. Het moderne magazijn met een oppervlakte van 20.000m², op termijn uitbreidbaar tot 50.000m², zal worden uitgerust met technologie ontwikkeld door de Franse aanbieder van roboticaoplossingen Scallog.

PAC2000A Conad verhoogt transport visibility met Tesisquare en Shippeo

Tesisquare, een technologiepartner die zich toelegt op het ontwerp en de implementatie van collaboratieve digitale ecosystemen, en Shippeo, gespecialiseerd in realtime transport visibility, zijn door PAC2000A Conad geselecteerd als projectpartners om de realtime transport visibility te verbeteren.

Stow richt Stow Robotics op en neemt Raiser Robotics over

Stow Group, wereldwijd aanbieder van industriële opslagoplossingen, kondigt de oprichting aan van Stow Robotics, een nieuwe unit die zich toelegt op magazijnautomatisering. Stow Robotics hergroepeert alle bestaande oplossingen voor magazijnautomatisering voor zowel pallets als bakken, zoals de Stow Atlas 2D palletshuttles die in 2020 zijn gelanceerd, en de daaraan verbonden diensten en teams.

Leuze lanceert nieuwe sensor voor detectie van multipacks

Leuze, met hoofdkantoor in Owen/Teck in Zuid-Duitsland, is aanbieder van schakel- en meetsensoren, identificatiesystemen, datatransmissie- en beeldverwerkingsoplossingen en machineveiligheidscomponenten en -systemen. De leverancier heeft zijn assortiment dynamische referentie-diffuse sensoren uitgebreid met de DRT 25C.R multipack sensor.

Coolblue schakelt Inther Group in voor holistisch retourproces

Coolblue bedient klanten in België, Nederland en Duitsland en beschikt daarbij over een eigen infrastructuur met eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie, eigen reparatie én eigen fysieke winkels. De retailer bouwt klantreizen per producttype, waaronder ook het retourproces.

Manuport Logistics neemt het Turkse Mira Transport over

Manuport Logistics (MPL) heeft de acquisitie aangekondigd van Mira Transport Services. Mira is een expediteur met kantoren in Turkije (Istanbul (hoofdkantoor), Gemlik, Mersin en Izmir) en de VS (New York). Het bedrijf, dat in 2000 door de Roxcel Group werd opgericht, heeft meer dan 100 medewerkers en beschikt over een eigen magazijn van 15.000m² in Istanbul.

Presentatie Pipelife op Supply Chain Innovations

Pipelife (onderdeel van de Wienerberger Groep) is een toonaangevende leverancier van leidingsysteemoplossingen voor infrastructuur, gebouwen en landbouw. Gevestigd in 25 landen, voorzien zij gemeenschappen over de hele wereld van een veilig, gezond en zorgeloos leven voor de huidige en toekomstige generaties.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.