Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Frans pakketbedrijf Colis Privé operationeel in Willebroek

Colis Privé is een van de grootste pakjesbezorgers van Frankrijk. Jaarlijks brengt het bijna 63 miljoen pakjes aan huis vanuit vier grote hubs: Rijsel, Lyon, Orléans en Île-de-France. Het voorbije jaar is de Franse e-commercespeler begonnen met zijn internationale uitbreiding, met de oprichting van Colis Privé België.

Transportsector engageert zich voor betere werkomstandigheden van chauffeurs

De coronacrisis heeft nog maar eens bevestigd dat vrachtwagenchauffeurs een belangrijke rol spelen in onze maatschappij en economie. Om hun waardering voor vrachtwagenchauffeurs te uiten, maar ook om de overheid, het grote publiek en de klanten van transporteurs tot meer waardering aan te zetten, hebben de werknemers- en werkgeversorganisaties in de transportsector* een nieuw protocolakkoord gesloten.

GenieGrips breidt gamma veiligheidsproducten voor heftrucks uit

Het Australische familiebedrijf GenieGrips Pty Ltd, producent van veiligheidsproducten voor heftrucks, breidt zijn assortiment uit met de GenieGrips Stik-It Pads. Het betreft een dunne, zelfklevende oplossing om producten tegen beschadiging te beschermen en het risico van wegglijdende ladingen te minimaliseren.

Bergerat Monnoyeur implementeert TMS uit Odatio-software van Savoye

Als exclusieve importeur van Caterpillar in Frankrijk is Bergerat Monnoyeur sterk gericht op service en onderhoud. Daarbij beschouwt het bedrijf het transport als essentieel om de klanttevredenheid te verbeteren. Om de eigen transporten te optimaliseren, heeft Bergerat Monnoyeur gekozen voor het TMS (transport management systeem) uit de softwareoplossing Odatio van Savoye.

FedEx Express biedt herbruikbare verpakkingen voor retourzendingen

FedEx Express, dochteronderneming van FedEx Corp. en wereldspeler op het vlak van expresvervoer, heeft de uitrol afgerond van zijn ‘FedEx Reusable Paks’. Deze herbruikbare verpakkingen vormen een duurzamere optie voor het terugsturen van e-commercezendingen.

Romina Mineralbrunnen vertrouwt op sensorsystemen van Leuze

Gelegen in het Duitse Reutlingen-Rommelsbach, aan de voet van het Zwabische Alpengebergte, staat Romina Mineralbrunnen in voor het bottelen en distribueren van mineraalwater en frisdranken. Een van de merken in het aanbod is EiszeitQuell, water dat letterlijk sinds de ijstijd onaangeroerd is.

Ahlers continues to move forward in times of increasing turmoil.

(Advertorial) Evaluating your footprint in Russia and, or CIS? You need a trusted logistics partner, that not only knows the market but is there to stay. With Ahlers, we make sure our solutions beyond logistics help you to execute a successful go-to-market supply chain strategy in complex markets, where local knowledge is key.

Masterclass-demand-planning-forecasting / Masterclass Pragmatic Inventory Management

(Advertorial) Optimact, Xeleos Consulting en PICS Belgium hebben een unieke en zeer praktische opleiding ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring. Een nieuwe Masterclass Demand Planning vindt plaats op 17 en 24 november 2021 en een nieuwe Masterclass Pragmatic Inventory Management vindt plaats op 29 November 2021 en 20 December 2021.

TheValueChain lanceert nieuw aanbod rond hyperautomatisering

Hyperautomatisering – een term van Gartner – is gebaseerd op de idee dat alles wat in een organisatie kan worden geautomatiseerd, ook moet worden geautomatiseerd. Hyperautomatisering is geen tool, maar eerder een houding om competitief te blijven in een snel veranderende wereld.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.