Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Contargo opent vestiging in Polen

Containeroperator Contargo breidt zijn netwerk in Polen uit met de oprichting van het dochterbedrijf Contargo Intermodal Poland Sp.z o.o. De nieuwe vestiging ging in november van start onder leiding van de directeuren Marcin Czachorowski en Jürgen Albersmann.

“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn.

Zie jij uitdaging in complexiteit?

De complexiteit in de logistiek neemt toe. Complexiteit die Inther Group met open armen ontvangt, gedreven als de organisatie is in het ontwerpen en bouwen van oplossingen voor complexe intralogistieke vraagstukken. Zie jij die uitdaging ook?

Webinar: Creating A Safer and More Efficient Warehouse

(Advertorial) It’s an exciting but challenging time for material handlers and equipment dealerships in Belgium. In particular, decisions about which new technologies to introduce on forklifts are set to have a huge impact on the safety and efficiency of businesses in 2022 and beyond.

DPD Fresh plant ritten met PTV Route Optimiser ST

In september 2020 startte DPD Fresh, onderdeel van DPD Group, met de fijnmazige distributie van verse en diepgevroren levensmiddelen in België en Luxemburg. In een jaar tijd is het volume gegroeid naar 200 tot 300 pakketten per dag, variërend van maaltijdboxen voor consumenten tot de levering van vlees aan restaurants.

Bühler - Franz Haas Waffelmaschinen digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Bühler - Franz Haas Waffelmaschinen GmbH is gespecialiseerd in machines voor de productie van zoetwaren en gebak, in het bijzonder wafelproducten. Het bedrijf koos ervoor de magazijnprocessen in zijn hoofdvestiging in Leobendorf – bij Wenen – te digitaliseren met ZetesMedea.

FedEx Express drijft capaciteit op voor aankomende piekperiode

FedEx Express, dochteronderneming van FedEx Corp., vergroot de capaciteit van zijn Europese luchtnetwerk dankzij drie nieuwe vluchten en de uitbreiding van de capaciteit van vier bestaande vluchten. In totaal kan zo elke week bijna 210.000 kilogram extra worden verstuurd tussen specifieke bestemmingen in Europa.

Easy Systems opent extra kantoor in Waregem

Easy Systems opent een nieuwe vestiging in Waregem, waar alle klanten uit Oost- en West-Vlaanderen, Henegouwen en Noord-Frankrijk voortaan terechtkunnen. Het nieuwe kantoor, gevestigd aan Groenbek 37 in 8780 Waregem, zal worden geleid door sales engineer Peter De Roo (foto links) en project engineer Tim Braekman.

Join Ahlers focused session on international trade, logistics and distribution

(Advertorial) Evaluating your footprint in Russia and, or CIS? Join our online event on 24 November. As businesses look beyond the pandemic and Brexit, there is a restart that brings opportunities, explores new markets, and innovates. International trade is important for our business development, looking for opportunities to grow and invest in emerging markets such as Russia.

ID Logistics neemt GVT Transport & Logistics over

ID Logistics, een internationale groep voor contractlogistiek, en GVT Transport & Logistics, de transport- en logistieke divisie van GVT Group of Logistics, hebben al een jarenlange samenwerking in de Benelux. Nu wordt de volgende stap in die samenwerking gezet door middel van de overname van 100% van GVT Transport & Logistics door de ID Logistics Group.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.