Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Eerste realisatie joint venture WVI volledig voorverhuurd

De warehousesite in het Duitse Gelsenkirchen die eigendom is van WVI, de joint venture van WDP en VIB, is volledig voorverhuurd. De site, die deels in ontwikkeling is, zal logistieke opslagruimte bieden aan twee bedrijven op basis van een langetermijn huurcontract.

DB Schenker breidt luchtvrachtservices uit vanuit Eindhoven

Logistiek dienstverlener DB Schenker breidt zijn luchtvrachtservices in de Benelux verder uit. Vanaf het tweede kwartaal van 2022 zal DB Schenker operationeel zijn vanuit een nieuw pand in de nabijheid van Eindhoven Airport. De services van DB Schenker in ‘Brainport Eindhoven’ zijn primair gericht op de hightech- en semiconductorsectoren.

Handheld komt met nieuwe versie van Nautiz X6 ultra-rugged phablet

Handheld Group, fabrikant van robuuste mobiele computers met hoofdzetel in het Zweedse Lidköping, introduceert een nieuwe versie van zijn Nautiz X6 ultra-robuuste phablet, een handheld-computer die de functionaliteit van een tablet op groot scherm combineert met de prestaties van een robuuste mobiele telefoon.

Werkgevers in Transport & Logistiek plannen aanwervingen

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zijn werkgevers in de transport- en logistieke sector van plan het tempo van aanwervingen in het eerste kwartaal van 2022 te versnellen. Van de werkgevers die in oktober 2021 werden bevraagd, is 62% van plan tegen eind maart 2022 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl slechts 3% het wil verminderen, 32% geen verandering verwacht en 4% onbeslist is.

Elmer Spruijt benoemd tot VP Transportmanagement EMEA bij Descartes

Elmer Spruijt (41) vervult sinds november de functie van vice president Transportmanagement bij softwareleverancier Descartes. Eerder was hij werkzaam als VP Growth & Global customers bij Shypple en vervulde hij diverse leidinggevende rollen bij Accenture.

Transporeon breidt visibility netwerk uit door overname Logit One

Om zijn visibility netwerk verder uit te bouwen, heeft Transporeon Logit One overgenomen. Het bedrijf, met hoofdzetel in Geel en een vestiging in Indië, is gespecialiseerd in ‘ocean visibility’ en end-to-end multimodale planning in real time.

Raepers komt onder de vleugels van B-Close

De Belgische onafhankelijke verdeler van heftrucks en magazijntrucks B-Close neemt heftruckspecialist Raepers over. Samen willen beide bedrijven hun marktaandeel aanzienlijk vergroten en ook het aanbod van producten en diensten verder uitbreiden.

TVH is voortaan een Danfoss Authorized Service Center

TVH, leverancier van onderdelen en accessoires voor material handling, industriële, bouw- en landbouwmachines, is nu officieel een Authorized Service Center (ASC) voor BeLux voor Danfoss, een wereldspeler in hydraulische componenten en oplossingen.

SDK en DAS Logistics fuseren tot Naxco Belgium

Voortaan werken de expeditiebedrijven SDK (Sotramar & De Keyser) en DAS Logistics samen onder de nieuwe naam Naxco Belgium. Met de fusie wil Naxco Belgium zich in de markt zetten als een internationale end-to-end logistieke partner voor lucht- en zeevracht.

Phi Data en IFSB boosten samen digitalisering bouwsector

IT-bedrijf Phi Data, gespecialiseerd in de digitalisering van bedrijfsprocessen, slaat de handen in elkaar met opleidingsinstituut IFSB (Institut de Formation Sectoriel du Bâtiment) om de operationele processen van de bouwsector te optimaliseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.