Beschikbare transportcapaciteit daalt opnieuw sinds maart

Ook in de vijfendertigste editie van de Transport Market Monitor beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon zoals ieder kwartaal de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. De nieuwste editie van de TMM onthult dat, als gevolg van het seizoensherstel in het begin van het jaar, de beschikbare transportcapaciteit sinds maart opnieuw aan het dalen is.

Een van de belangrijkste bevindingen uit het rapport is dat de capaciteitsindex in het eerste kwartaal van 2018 met 53.3% is gestegen naar 110.1 in vergelijking met het vorige kwartaal. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2017 is de indexwaarde van het eerste kwartaal van 2018 2.4% lager.
Nog een opvallend resultaat is dat de prijsindex in het eerste kwartaal van 2018 zakte naar een index van 92.1. Dat is een stijging van 14.7% in vergelijking met het vierde kwartaal van 2017 (index 107.9). Vergeleken met de prijsindex van 2017, steeg de prijsindex met 7.1%.
Een ander onderzoeksresultaat is dat de dieselindex vorig jaar met 3% steeg. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dat 3% hoger.
Tot slot wordt de European Trade Flow Index verwacht te stijgen met 18.3% in het eerste kwartaal van 2018.
 
Lars Vitters, supply chain manager bij Capgemini, merkt op: “Ondanks de geanticipeerde groei in het Europese handelsvolume toonde de capaciteitsindex een aanzienlijke groei met een piekindex van 131.9 in februari 2018. Niettegenstaande zijn de kosten voor de overcapaciteit met meer dan 7% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. We zien een directe samenhang met de stijgende brandstofprijzen en chauffeurstekorten in Europe. Daarbij komen ook nog de verwachte salarisstijgingen van de chauffeurs waarover in Europa wordt onderhandeld. Daardoor verwachten we dat de transportprijzen dit jaar verder zullen stijgen.”
Oliver Kahrs, director Business Development bij Transporeon, voegt daaraan toe: “Na het seizoensherstel van de beschikbare transportcapaciteit in het begin van het jaar, hadden verladers in maart nogmaals aanzienlijk minder laadruimte beschikbaar. Transportprijzen lagen in het eerste kwartaal 7% boven het niveau van vorig jaar. Dat zou kunnen betekenen dat de voorspellingen van de dienstverleners kloppen met betrekking tot het feit dat de capaciteit tijdens het jaar opnieuw schaarser zal worden, zoals dat in 2017 al het geval was. Dat vermoeden wordt bevestigd door onze meest recente cijfers, alsook door statements van de Europese Commissie, die robuuste economische groei in Europa blijft voorspellen.”

Figuur: Prijs- en capaciteitsindex, maandelijks (april 2017 – maart 2018)

Recente nieuwsberichten

NaviTrans voortaan beschikbaar op MS Dynamics 365 Business Central

Begin oktober 2018 lanceerde Microsoft Dynamics 365 Business Central, de opvolger van Dynamics NAV en Navision. Business Central richt zich tot bedrijven die op zoek zijn naar een alles-in-één ERP-oplossing die eenvoudig aan te passen is. Twee maanden na die Microsoft-release, wordt nu ook NaviTrans – een out-of-the box softwareoplossing voor de logistieke sector – op dat nieuwe platform uitgebracht.

Infor neemt Alfa-Beta Solutions over

Adviesbureau Alfa-Beta Solutions is een Gold Infor Channel Partner, gespecialiseerd in Infor M3 en BI. Alfa-Beta concentreert zich op de food & beverage-markt in de Benelux en Duitsland en focust met name op de microverticals zuivel, agrofood en klant-en-klare-levensmiddelen.

Piekperiodes een uitdaging?

(advertorial) Op elk moment van het jaar, ook tijdens piekperiodes, tijdig en correct kunnen leveren aan klanten? De combinatie van een intralogistiek systeemontwerp met een hoge automatiseringsgraad biedt een snelle en foutloze orderpick methode.

TLV gekant tegen beslissingen Europese transportministers

De Europese raad van transportministers heeft een akkoord bereikt over extra maatregelen om sociale dumping in de sector te bestrijden. Op een aantal vlakken een geslaagd overleg, stelt Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV), maar volgens de beroepsorganisatie slaan de ministers op een aantal cruciale punten de bal mis.

Festo breidt distributiecentrum in de VS uit met Witron

Festo, een wereldspeler in automatiseringstechnologie, levert vanuit zijn regionale servicecentrum (RSC) in Mason, Ohio (VS) componenten aan alle klanten in de VS, Canada en Mexico. Gezien de groeiende online business heeft Festo besloten zijn RSC in Mason uit te breiden.

Cadeau Maestro pakt kerstcadeaus automatisch in

Cadeau Maestro is een Franse leverancier van originele geschenkartikelen, actief in de zogenaamde ‘phygital’ markt, waarbij het de waarden van een fysieke winkel combineert met de troeven van e-commerce. Met de eindejaarsperiode volop in zicht, is de onderneming voor het eerst gaan automatiseren.

Het doek valt over CeBIT Hannover

Beursorganisator Deutsche Messe heeft aangekondigd dat het zijn event portfolio herstructureert. Als gevolg daarvan zal de technologiebeurs Cebit in Hannover niet langer doorgaan. Wel zullen de Cebit-thema’s die met productie, energie en logistiek verband houden, voortaan worden geïntegreerd in de jaarlijkse industriebeurs Hannover Messe, waarvan Cebit een spin-off was.

TGW bouwt nieuw omnichannel-distributiecentrum voor Decathlon

(advertorial) In het Noord-Franse Rouvignies realiseren Decathlon en TGW samen, met de bouw van een state-of-the-art distributiecentrum, hun grootste individuele intralogistiek project. Voor de Franse sportwinkelketen is het de grootste intralogistieke investering tot nu toe en voor TGW is dit de grootste order in de geschiedenis van het bedrijf.

Slechts lichte daling in transportprijzen ondanks capaciteitstoename

Hoewel de wegtransportcapaciteit in Europa in het derde kwartaal van 2018 opnieuw met dubbele cijfers groeide, daalden de transportprijzen met slechts 2,8%. Ondanks dat er deze zomer aanzienlijk meer capaciteit op de markt was, werd transport in het derde kwartaal van 2018 zelfs 3% duurder dan in dezelfde periode vorig jaar.

V.C. Europe in handen van Move Intermodal

Move Intermodal uit Genk, actief in het transport van o.a. chemie, staal en voeding, heeft 100% van de aandelen verworven in het Nederlandse V.C. Europe. V.C. Europe is een internationaal opererend expeditiebedrijf dat instaat voor het transport en de logistiek van een ruime verscheidenheid aan goederen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.