Belgische e-business eindelijk aan opleving toe

Met zijn Internetbarometer onderzoekt Email-Brokers, actief in databasemanagement en interactieve marketing, hoe de aanwezigheid en de activiteiten van de Belgische bedrijven op het internet evolueren. Drie jaar na de laatste editie zijn de resultaten van de nieuwe barometer bemoedigend, want België zit eindelijk in de Europese kopgroep. Zo heeft ons land nu bijna 900.000 actieve URL’s, waarvan de meerderheid (679.459) voor de extensie ‘.be’ koos. Die URL’s, waarvan het aantal in 5 jaar tijd met 30% is gestegen, zijn voornamelijk bestemd voor professionele sites (533.166).

Het aantal blogs-forums op die sites is daarentegen dramatisch gedaald in het voordeel van sociale netwerken, waar nu 31,83% van de Belgische bedrijven actief met hun communicatie bezig blijken. Ter vergelijking: in 2012 ging het slechts om 2,4% en in 2014 om 18,16%.
 
Een andere verbetering van de laatste 5 jaar is het besef dat een online aanwezigheid moet worden onderhouden. Terwijl 86% van de Belgische sites in 2012 minder dan een keer per jaar werd bijgewerkt, is dat percentage nu tot 58% gedaald. Toch is de weg naar de digitale transformatie van de Belgische economie nog erg lang, menen ze bij Email-Brokers, want maar liefst 79% van onze sites blijkt nog puur statisch te zijn. Bovendien leeft 76% van de online aanwezige bedrijven de meest elementaire wetgeving niet eens na.
 
Het einde van de crisis laat zich ook online voelen, met een duidelijke stijging van de activiteit. Terwijl België in 2012 27.541 URL’s van e-commerce sites telde, hebben we nu de kaap van de 50.000 overschreden. Meer dan 31.000 URL’s zijn afkomstig uit Vlaanderen, iets meer dan 14.000 uit Wallonië en ongeveer 4.700 uit Brussel. De stijging is wel sterker in het zuiden van het land, omdat daar een grote achterstand moest worden weggewerkt.
 
Het grotere aantal Belgische e-commerce sites is volgens de onderzoekers positief voor onze economie in het algemeen en de werkgelegenheid in het bijzonder. Volgens de Europese Commissie worden voor elke job die in de traditionele economie verdwijnt 2,6 nieuwe banen gecreëerd in de digitale beroepen. Toch is de nationale stijging in online consumptie veel hoger dan de groei van het aanbod van de Belgische ondernemers: bijna 70% van de aankopen gebeurt namelijk in het buitenland. Email-Brokers betreurt het dat talrijke buitenlandse ondernemers het belang van een ‘.be’-extensie begrepen hebben en zo de vruchten plukken van het imago en de reputatie van ons land zonder deel te nemen aan de collectieve solidariteitsinspanningen. Van de iets meer dan 102.000 e-commerce websites met een ‘.be’-URL, heeft Email-Brokers er meer dan 52.000 van buitenlandse origine geïdentificeerd.

Recente nieuwsberichten

H.Essers en Kuehne+Nagel staan in voor distributie coronavaccins

Op tweede kerstdag konden 27 landen tegelijkertijd een eerste levering van het COVID-19-vaccin van Pfizer en BioNTech in ontvangst nemen. Voor de distributie van het vaccin bundelde Pfizer zijn krachten met H.Essers. De logistiek dienstverlener wist de voorbije jaren een grondige knowhow op te bouwen in het opzetten van geïntegreerde logistieke oplossingen voor de farmaceutische sector en werkt al vijftien jaar nauw met Pfizer samen.

Trumpf en Jungheinrich bundelen krachten in hightech partnership

Het Duitse hightechbedrijf Trumpf, aanbieder van productieoplossingen op het vlak van werktuigmachines en lasertechnologie, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen. Jungheinrich zal transportsystemen zonder bestuurder leveren die onderdelen autonoom vervoeren tussen de verschillende bewerkingsmachines en opslagplaatsen.

Op naar mooier en beter!

In deze eerste nieuwsbrief van 2021 houdt het voltallige team van Value Chain eraan u en uw dierbaren al het beste te wensen voor het nieuwe jaar, uiteraard met op de eerste plaats een goede gezondheid! Verder wensen we u een productief en boeiend jaar met minder – noodgedwongen – me-time en veel ruimte voor creativiteit en groei.

Phi Data komt onder de vleugels van Simac

Het Nederlandse technologiebedrijf Simac heeft een meerderheid van de aandelen verworven van ICT-bedrijf Phi Data. Het Belgische bedrijf wordt toegevoegd aan de Simac-groep, maar zal zelfstandig blijven opereren voor het leveren van Smart Edge-oplossingen ter verbetering van bedrijfsprocessen.

DPD richt met ViaTim netwerk van particuliere afhaalpunten in België op

De coronacrisis heeft onmiskenbaar gezorgd voor een explosieve stijging van e-commerce. Om de stroom pakketten vanuit de webshops naar de consumenten te beheersen, riep de Nederlandse start-up ViaTim een netwerk van zogenaamde ‘buurtpunten’ in het leven.

Stefan Kleijngeld vervoegt directie Inther Group

System integrator Inther Group uit het Nederlandse Venray heeft zijn directieteam versterkt met Stefan Kleijngeld. Naast CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen, die vooral de strategische en commercieel gerelateerde activiteiten voor hun rekening gaan nemen, is Stefan Kleijngeld voortaan als managing director verantwoordelijk voor de strategische en proces/organisatorische activiteiten.

Overeenkomst Stef Groep en Nagel Groep is een feit

Stef, gespecialiseerd in geconditioneerde transport- en logistieke diensten, en Nagel Groep, gespecialiseerd in voedingslogistiek, hebben op 31 december 2020 hun overeenkomst afgerond voor de overname door Stef van de activiteiten van de Nagel-groep in Italië en België.

ICT Group versterkt met overname Yellowstar positie in logistiek en industrie

Eind december 2020 kondigde ICT Group aan dat het 100% van de aandelen van softwareleverancier Yellowstar overneemt. De transactie wordt deze maand afgerond. Yellowstar levert webgebaseerde oplossingen die real-time inzicht, toegang en controle bieden in de supply chain.

Savoye maakt met Jivaro Print gepersonaliseerde verzenddozen mogelijk

Savoye, leverancier van geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain, heeft een volledig geïntegreerde printmodule toegevoegd aan zijn gamma Jivaro-verpakkingsmachines. Niet alleen passen de Jivaro-verpakkingsmachines de hoogte van de verzenddozen aan de inhoud aan.

NxtPort gaat internationaal

Nxtport werd in 2016 in het leven geroepen met als missie transparantie te brengen in de supply chain dankzij een neutraal data sharing platform. Het betreft een open dataplatform waarin lokale applicatieontwikkelaars hun eigen logistieke oplossingen kunnen uitwerken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.