Belgische bedrijven volop overtuigd na digitale innovatie

Maar liefst 87% van de bedrijven die voor digitale innovatie kiest, komt tot de vaststelling dat die investering meteen rendement oplevert. Dat blijkt uit de SAP Technobarometer, een onderzoek dat Ipsos – in opdracht van SAP – bij meer dan 130 Belgische bedrijven voerde. De SAP Technobarometer peilt naar de actuele situatie bij bedrijven op het gebied van digitale innovatie en transformatie. SAP polste naar de manier waarop Belgische bedrijfsleiders ermee omgaan en wat digitale innovatie voor hen betekent.

Niet minder dan 87% van de beleidsbepalers bij bedrijven stelde na het doorvoeren van een digitale innovatie dat er tastbare resultaten waren voor het bedrijf. De meest aangehaalde factor voor digitale innovatie is een verhoging van de efficiëntie (55%). Versnellen van het productieproces (26%) en kosten besparen (19%) zijn de andere belangrijke redenen om op verdere digitalisering in te zetten.
Volgens SAP tonen de resultaten bovendien een positieve evolutie ten opzichte van de resultaten uit 2018. Toen was slechts 43% van de Belgische bedrijven met digitale transformatie bezig. Dat cijfer is nu gestegen naar 77%.
 
In Vlaanderen geeft 56% van de bedrijven aan dat ze nieuwe digitale projecten hebben geïmplementeerd; in Brussel en Wallonië slechts 21%. Daartegenover staat dat 31% van de bedrijven in Brussel en Wallonië aangeeft, binnen dit en twee jaar, plannen te hebben om te digitaliseren. Slechts 15% van de Vlaamse bedrijven heeft plannen. Opmerkelijk is dat 48% in Brussel en Wallonië zegt geen plannen te hebben.
Met betrekking tot hun digitale concurrentiepositie zegt één bedrijf op vier voor te liggen op de concurrentie. Bijna 60% zegt gelijke tred te houden en slechts 16% geeft aan achter te lopen op hun sectorgenoten. 
 
Voor 91% van de Belgische bedrijfsleiders staat digitale innovatie in de eerste plaats voor cloud oplossingen. Een resultaat dat in lijn ligt met dat van de vorige editie. Opvallend is echter de stijging van Big Data. In 2018 scoorde alles wat met data te maken had, tussen de 30 en 40%. Vandaag is dat cijfer gestegen naar 77%. 
 
Hoewel bedrijfsleiders overtuigd blijken van digitale innovaties, moeten uiteraard de nodige middelen worden vrijgemaakt. En daar blijkt het schoentje nog vaak te knellen, want 40% van de bedrijven haalt aan dat een beperkt budget hen ervan weerhoudt in de nieuwste digitale technologie te investeren. Naast financiële middelen zijn ook een gebrek aan bekwame mensen (14%) en tijd (14%) de vaakst opgeworpen redenen om niet voor een digitale innovatie te kiezen.
 
Over digitale innovatie wordt bij heel wat bedrijven vaak op het allerhoogste niveau beslist. De CIO (63%) en CEO (50%) zetten het vaakst hun schouders onder digitale innovatie. Wat opvalt, is dat – na het implementeren van de eerste digitale oplossingen – het draagvlak voor soortgelijke projecten groeit. Het aantal CIO’s dat digitale innovatie verder wil doorvoeren, stijgt zo naar 68%, bij CEO’s naar 53%.

Recente nieuwsberichten

De Bondt B.V. ondersteunt wereldwijde groei met Fastpick van Vanderlande

De Bondt B.V. is een internationaal opererende groothandel in fournituren, garens en handwerkartikelen. Het familiebedrijf, bekend van het eigen garenmerk ‘Scheepjes’, levert aan retailers en resellers in meer dan 70 landen wereldwijd en kent een sterke groei.

De uitdagingen van een succesvolle implementatie van magazijnautomatisering

(Advertorial) Als we het over automatiseringsprojecten hebben, gaat het vaak over de ondertekening van het contract of de succesvolle samenwerking achteraf. Over het implementatieproces wordt zelden iets gemeld. Dominic Crimp, COO van TGW Northern Hub, verbreekt de stilte: een globaal gestandaardiseerd ‘stage gate’-proces, een open communicatie en heel veel testen zijn voor TGW de sleutels tot succes.

Ontdek de customer van Vanas Engineering bij elektroketen Krëfel

(Video) 2020 was – met de opkomst van corona – een turning point voor veel bedrijven. Ook voor de Belgische elektronicaketen Krëfel, welke een enorme boost in online bestellingen kreeg. Door slim en snel in te springen op deze ontwikkeling is het marktaandeel van Krëfel sinds 2019 forst gestegen.

40% van de werkgevers in Supply Chain/Logistiek wil personeelsbestand dit jaar nog uitbreiden

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten, verwachten werkgevers dat er ook in het vierde kwartaal van 2022 banen zullen bijkomen in de sector Supply Chain & Logistics. Vier op tien (40%) van de in april door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in deze sector zijn van plan hun personeelsbestand tegen het eind van de maand december uit te breiden, terwijl 20% van plan is dat te verminderen.

WDP vergroot footprint in Wallonië met 7 nieuwe sites in Doornik

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft zeven nieuwe logistieke sites aangekocht van Sedimmo NV (onderdeel van Sedilog NV) in de industriezone Tournai West Zoning in Doornik. De acquisitie is goed voor een totale verhuurbare oppervlakte van om en bij de 100.000m² en een globale investering van ongeveer 120 miljoen euro.

Phi Data en Belintra optimaliseren voorraadbeheer in ziekenhuizen

IT-integrator Phi Data slaat de handen in elkaar met Belintra, een leverancier van oplossingen voor de gezondheidszorg met hoofdzetel in België en filialen in Zwitserland en de VS. Samen willen beide partners het herbevoorradingsproces in de voorraadruimtes van ziekenhuisafdelingen grondig verbeteren.

Qargo TMS haalt investering van 6 miljoen euro binnen voor verdere ontplooiing

Qargo TMS, ontwikkelaar van het gelijknamige transportmanagementsysteem, heeft een kapitaalronde van 6 miljoen euro afgerond. Die investering moet de start-up helpen internationaal uit te breiden, het sales en customer experience team te vergroten en verder in te zetten op automatisering ondersteund door AI.

Brochure: consider your route-to-market approach

(Advertorial) Doing business in complex markets? Worried about cultural distance, being compliant with local regulations, importing| or exporting your goods without having your own legal entity or depending on a distributor? Benefit from Trade Facilitation services done by Ahlers and our deep expertise.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter. Inbound controltower – Slotbooking – DC capaciteits planning - Outbound controltower. Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman   Lees de cases op www.incore.be >

nShift – the global leader in delivery management

(Video) Why nShift? We enable our customers to deliver a better customer experience, improve customer satisfaction, provide a full range of delivery options, create new revenue opportunities, and develop sustainable delivery options. This empowers them to achieve scalable and strategic growth.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.