Belgische bedrijfsleiders hinken achterop op vlak van AI

Terwijl de hele wereld volop AI-technologie (artificiële intelligentie) aan het implementeren is, lijden Belgische organisaties nog aan koudwatervrees. Zo blijkt uit onderzoek van Avanade, aanbieder van digitale oplossingen binnen het Microsoft-ecosysteem. Hoewel Belgische bedrijfsleiders overtuigd zijn van het potentieel van AI-technologie, heeft slechts een derde van de Belgische bedrijven al enige vorm van AI geïmplementeerd. Het lijkt erop dat ondernemingen vooral twijfelen omdat niet meteen duidelijk is wat AI is en hoe ze de technologie binnen hun organisatie kunnen inzetten.

Volgens het onderzoek geloven zowat 8 op 10 executives op C-niveau (79%) dat AI in de toekomst een enorme impact zal hebben op hun business en op de maatschappij. Verder zijn 2 respondenten op 3 het erover eens dat de technologie een meerwaarde biedt. Toch heeft amper 1 Belgisch bedrijf op 3 al enige vorm van AI geïmplementeerd. Dat is ver onder het wereldwijde gemiddelde (90%).
 
“Hoewel Belgische bedrijfsleiders AI-technologie vaak cruciaal noemen voor meer efficiëntie en operationele effectiviteit, worstelen ze er vaak mee hoe en waar ze data, analytics en AI in hun business kunnen integreren met het oog op de grootst mogelijke impact”, weet Patrick Tack, data- en AI-expert bij Avanade Belgium.
Meer dan de helft van de respondenten in het onderzoek (55%) geeft toe dat ze niet goed weten wat de technologie en haar specifieke toepassingen voor zijn bedrijf kan betekenen. Leidinggevenden lijken wel een beter inzicht te hebben; 28% van de C-suite geeft aan AI niet volledig te begrijpen, terwijl dit 43% is bij de directeurs. Daarnaast vrezen sommige bedrijfsleiders dat het gebrek aan kennis problemen zal veroorzaken binnen de hele organisatie: bijna een derde van de Belgische bedrijfsleiders (29%) denkt dat AI hun medewerkers zenuwachtig en zelfs bang maakt.
 
De meeste Belgische bedrijfsleiders beschouwen het verder als hun verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat data- en analysetools begrijpbaar zijn voor medewerkers (82%) en voor consumenten (78%). De meerderheid rekent daarvoor echter op externe hulp. Bijna alle beleidsvormers in de Belgische bedrijfswereld (81%) geloven dat het nodig is analisten en strategen in te schakelen om output van AI-algoritmen en de impact ervan op de business te verduidelijken. Bovendien geven ze aan dat het belangrijk is om ethici aan te nemen om te garanderen dat de data en AI op een ethische wijze worden gebruikt.
 
Het online onderzoek werd tussen mei en juni 2019 in opdracht van Avanade door iVOX uitgevoerd. De enquête peilde naar de perceptie van 150 Belgen in een C-suite functie of management meteen onder het C-suite niveau over data, analytics en artificiële intelligentie. Ook werden statistieken van het Forbes Insights onderzoek in samenwerking met Microsoft, Accenture en Avanade opgenomen. Dit onderzoek bevroeg in februari 2019 meer dan 300 technologie-executives.
Foto: Avanade

Recente nieuwsberichten

Trimble neemt Transporeon over voor 1,88 miljard euro

Het cloudgebaseerde transportmanagement softwareplatform Transporeon wordt overgenomen door Trimble, een Amerikaans technologiebedrijf dat wereldwijde industrieën ondersteunt in o.a. bouw & constructie, landbouw, georuimtelijk, natuurlijke hulpbronnen en nutsvoorzieningen, overheden en transport.

PSA Antwerp sluit twee contracten voor vernieuwing Europa Terminal

De Belgische terminaloperator PSA Antwerp heeft twee overeenkomsten getekend om grootschalige werken uit te voeren voor de renovatie van zijn Europa Terminal op de rechteroever van de Schelde. De Haven van Antwerpen en PSAA hebben die renovatie nodig om hun behandelingscapaciteit voor de volgende generatie schepen (Ultra Large Container Vessels – UCLV’s) te vergroten.

Aerit lanceert thuisbezorgingsdienst per drone in Zweden

Aerit, een duurzame drone-bezorgdienst gevestigd in Stockholm, heeft met succes een proefproject voltooid waarbij drones producten leveren aan huishoudens in een gebied van 100 vierkante kilometer in het Zweedse Norrtälje. De vluchten, uitgevoerd buiten de visuele zichtlijn (‘beyond visual line of sight’ of BVLOS), bezorgden kruidenierswaren en andere producten aan huizen in de omgeving van de supermarkt ICA Nära Gräddö Skärgårdshandel.

Bridgestone en Bia sluiten partnership voor elektrificatie van wagenparken

Bridgestone Mobility Solutions, aanbieder van banden en oplossingen voor duurzame mobiliteit, en Bia, leverancier van een platform om het opladen van elektrische voertuigen (EV) te voorspellen, monitoren en optimaliseren, bundelen hun krachten om de elektrificatie van wagenparken te bevorderen.

DPD breidt managementteam uit

Enkele weken nadat Richard de Haas als nieuwe CEO de nieuwe hub en depot in Vilvoorde mocht inhuldigen, verwelkomt DPD Belux twee nieuwe leden in het managementteam: Eve Coomans wordt de nieuwe chief human resources officer, terwijl Jeroen Rutten als nieuwe chief operations officer aan de slag gaat.

De vier belangrijkste logistieke trends voor 2023

(Advertorial) De logistieke sector is de afgelopen jaren een prominente rol in onze samenleving gaan spelen. Nu zijn er door recente ontwikkelingen een aantal duidelijke trends in warehouses zichtbaar. Lees daarom nu hier meer over de belangrijkste trends voor 2023.

Goede voornemens? Maak werk van een voorraadstrategie.

(Advertorial) We naderen het einde van het jaar, en dan is het voor bedrijven altijd een goed moment om de voorraden te inventariseren en bij te sturen. Velen waren de afgelopen jaren wat losbandiger met hun voorraadbeheer. Begrijpelijk, want door de coronacrisis en de oorlog in Oost-Europa was ruim voldoende voorraad hebben belangrijker dan de voorraad optimaal te houden.

PTV Group neemt Conundra in zijn portfolio op

PTV Group, wereldwijd leverancier van transportlogistieke software voor routeplanning en -optimalisering, vervolgt zijn logistieke consolidatiepad. Na de toevoeging van Axylog afgelopen zomer, voegt nu ook de Belgische aanbieder van routeplanningssoftware Conundra zich bij de groep.

Cabka en SABIC lanceren samen next generation transportverpakking

Cabka, leverancier van duurzame en herbruikbare transportverpakkingen, heeft samengewerkt met wereldwijd opererend chemiebedrijf SABIC om de CabCube 4840 te lanceren, naar eigen zeggen de ‘next generation’ in opvouwbare grote containers. CabCubes zijn ontworpen met het oog op maximale herbruikbaarheid.

Drie manieren om uw wereldwijde toeleveringsketen 'stormbestendig' te maken

De veiligheid en stabiliteit van onze wereldwijde toeleveringsketens staan momenteel onder druk. Wat kunnen bedrijfsleiders doen om de veerkracht van de toeleveringsketen op te bouwen en zo het levensonderhoud van miljarden mensen te beschermen en tegelijkertijd het vertrouwen in onze wereldwijde economische systemen en politieke instellingen te vergroten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.