Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen

Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen. In een aparte white paper concentreert het bedrijf zich op de resultaten voor België en Nederland.

Verder biedt het onderzoek inzicht in de omvang van schade, de voorkeur van consumenten ten aanzien van verpakking en hoe de consument tegen duurzaamheid aankijkt.

Zowel in België als in Nederland staan het bestelgemak, de productprijs en een snelle levertijd in de top drie van de belangrijkste criteria bij online winkelen. Terwijl Nederlanders meer waarde blijken te hechten aan bestelgemak dan aan de laagste prijs, vinden Belgen de laagste prijs wel het belangrijkste. Driekwart van de respondenten zet de prijs van het product in de top 3, gevolgd door het bestelgemak (72%) en een korte levertermijn (57%).
 
Het onderzoek toont verder aan dat klanten wegblijven wanneer een e-tailer de verkeerde verpakking gebruikt. Met name te grote verpakkingen voor kleding en schoenen zorgen voor ergernis bij de consument. Wanneer een webwinkel meerdere keren een bestelling in onaangepaste verpakking verstuurt, zou één op de tien e-shoppers niet opnieuw bij hetzelfde bedrijf bestellen. Bovendien geven zes op de tien consumenten aan dat ze liever minder verpakking zouden zien en daar zelfs voor willen betalen. Ongeveer de helft van de bevraagde Belgen is bereid meer te betalen voor bepaalde extra’s bij de verpakking. Zo wil 25% van de respondenten meer betalen voor een stevigere doos en wil bijna 16% meer betalen voor makkelijk hersluitbare verpakkingen die dan eenvoudig te retourneren zijn.
 
Een ander opvallend onderzoeksresultaat is dat drie op de tien consumenten in het afgelopen jaar een beschadigd pakket hebben ontvangen. Ook komt het voor dat het product nog heel is, terwijl de verpakking beschadigd is. Een verrassend hoog percentage Belgen blijkt dat reden genoeg te vinden om de webshop de rug toe te keren (21%). Vaak melden ze het niet aan de e-tailer, maar blijkt 30% hun ervaringen wel met anderen te delen.
Foto: DS Smith

Recente nieuwsberichten

Drie kwart van de consumenten ervaart leveringsfouten bij online bestellingen

Maar liefst 77% van de Belgische en Nederlandse consumenten heeft de afgelopen drie maanden een leveringsfout ervaren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Descartes. Het onderzoek moet retailers en logistieke organisaties inzicht bieden in de voorkeuren en zorgen van consumenten over hun aankopen en bezorgingen.

VK architects+engineers is de nieuwe eigenaar van Van Looy Group

VK architects+engineers heeft Van Looy Group overgenomen. Via de acquisitie wil VK architects+engineers de toenemende vraag naar gespecialiseerde dienstverlening invullen. Het bedrijf ziet ook veel potentieel in de kruisbestuiving tussen de verschillende expertises.

Active Ants vergroot capaciteit van Autostore in Roosendaal

Active Ants, dochteronderneming van de Bpost Group, heeft de capaciteit van de Autostore in haar fulfilment center in Roosendaal vergroot naar ruim 98.000 opslagbakken. Bij de opening van dit warehouse eind december 2020 bestond de Autostore nog uit 51.000 opslagbakken.

Krachtige e-trucks met ergonomische sturing

Tijdens World of Material Handling in het Duitse Mannheim stelde Linde Material Handling zijn nieuwste producten en langverwachte innovaties voor. Blikvangers tijdens de reveal show waren de heftrucks 1252 E en 1252 X. De vorkheftrucks koppelen krachtige elektrische aandrijving aan een verbeterde ergonomie.

Swisslog gaat nieuw magazijn van Virto automatiseren

Aanbieder van intralogistieke oplossingen Swisslog wordt verantwoordelijk voor de automatisering van het nieuwe magazijn van Virto Group, een toonaangevende speler in de sector van diepgevroren groenten voor retail, foodservice en industrie.

Qimarox introduceert oplossing voor het geautomatiseerd uitladen van containers

Qimarox stelt de Highrunner HR9 voor, een palletiseermachine die speciaal ontwikkeld is voor het palletiseren van goederen uit containers. De palletiseermachine is in staat dozen van nagenoeg elk formaat automatisch en in een hoog tempo op pallets te stapelen.

Tilt-Import lanceert ShockWatch RFID-tag voor het detecteren van schokken tijdens transport

Al meer dan 40 jaar worden de ShockWatch schokindicatoren van het Franse Tilt-Import gebruikt voor het monitoren van abnormale schokken tijdens transport of opslag van goederen (vallen op de vloer of ruwe behandeling). Nu stelt Tilt-Import de nieuwe ShockWatch RFID-indicator voor.

Geek+ en Reesink Logistic Solutions gaan partnership aan

Geek+, wereldwijd aanbieder van AMR-technologie, heeft een partnership gesloten met de Europese systeemintegrator Reesink Logistic Solutions. De ondernemingen gaan een niet-exclusieve samenwerking aan die het volledige gamma Geek+-producten omvat en in de eerste plaats gericht is op Noord-Europa, met een focus op Nederland, Duitsland en Polen.

Forecasting is geen Kunst! Forecasting is een proces

Forecasting is geen kunst, noch het werkdomein van een aantal fanatieke specialisten. Forecasting en vraagbeheer heeft zeker nood het gebruik van een aantal technieken, maar evenzeer aan het opzetten van een goed doordacht en uitgebalanceerd proces die verschillende functies samenbrengt om een visie op de toekomst te ontwikkelen.

Test de solution picker uit (en bespaar geld, tijd en plaats)

Ontdek de ideale oplossing voor magazijnoptimalisatie met onze de solution picker van Vanas Engineering. Dit innovatief platform geeft je – na het invullen van gerichte informatie – een oplossing op maat. Door een goede optimalisatie van uw magazijn kan u niet alleen tijd en geld besparen, maar zorgt u ook voor een kleinere foutenmarge en minder loopafstanden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.