Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen

Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen. In een aparte white paper concentreert het bedrijf zich op de resultaten voor België en Nederland.

Verder biedt het onderzoek inzicht in de omvang van schade, de voorkeur van consumenten ten aanzien van verpakking en hoe de consument tegen duurzaamheid aankijkt.

Zowel in België als in Nederland staan het bestelgemak, de productprijs en een snelle levertijd in de top drie van de belangrijkste criteria bij online winkelen. Terwijl Nederlanders meer waarde blijken te hechten aan bestelgemak dan aan de laagste prijs, vinden Belgen de laagste prijs wel het belangrijkste. Driekwart van de respondenten zet de prijs van het product in de top 3, gevolgd door het bestelgemak (72%) en een korte levertermijn (57%).
 
Het onderzoek toont verder aan dat klanten wegblijven wanneer een e-tailer de verkeerde verpakking gebruikt. Met name te grote verpakkingen voor kleding en schoenen zorgen voor ergernis bij de consument. Wanneer een webwinkel meerdere keren een bestelling in onaangepaste verpakking verstuurt, zou één op de tien e-shoppers niet opnieuw bij hetzelfde bedrijf bestellen. Bovendien geven zes op de tien consumenten aan dat ze liever minder verpakking zouden zien en daar zelfs voor willen betalen. Ongeveer de helft van de bevraagde Belgen is bereid meer te betalen voor bepaalde extra’s bij de verpakking. Zo wil 25% van de respondenten meer betalen voor een stevigere doos en wil bijna 16% meer betalen voor makkelijk hersluitbare verpakkingen die dan eenvoudig te retourneren zijn.
 
Een ander opvallend onderzoeksresultaat is dat drie op de tien consumenten in het afgelopen jaar een beschadigd pakket hebben ontvangen. Ook komt het voor dat het product nog heel is, terwijl de verpakking beschadigd is. Een verrassend hoog percentage Belgen blijkt dat reden genoeg te vinden om de webshop de rug toe te keren (21%). Vaak melden ze het niet aan de e-tailer, maar blijkt 30% hun ervaringen wel met anderen te delen.
Foto: DS Smith

Recente nieuwsberichten

TheValueChain neemt IDinIT over

Sinds 16 juni 2022 maakt IDinIT, een SAP-dienstverlener uit ’s-Hertogenbosch, deel uit van TheValueChain Nederland. Daarmee haalt de SAP Gold Partner 20 extra collega’s in huis. Een van de ambities van TheValueChain Nederland bestaat erin de business in Nederland via een ‘buy-and-build’ strategie te laten groeien.

Dirk Van Oosterwyck nieuwe general manager bij CertiWeight

Sinds begin juni 2022 vult Dirk van Oosterwyck (foto) de functie van general manager in bij CertiWeight. Het bedrijft baat in de Haven van Antwerpen twee concessies uit, eentje op elke Scheldeoever. Op de locaties die het zelf uitbaat, biedt het bedrijf naast het wegen van containers ook tijdelijke opslag en overvoer naar de deepsea terminals aan.

Universal Robots breidt portfolio uit met herziene UR20

Universal Robots, de Europese fabrikant van collaboratieve robots (cobots), voegt een nieuwe cobot met een laadvermogen van 20 kilogram toe aan zijn productgamma. De cobot, die de naam UR20 krijgt, heeft een geheel nieuw gewrichtsontwerp dat nog snellere cyclustijden mogelijk moet maken, naast de mogelijkheid om zwaardere lasten te tillen.

Normative lanceert gratis Carbon Legislation Tracker

Normative introduceert de Carbon Legislation Tracker. De gratis tool is ontwikkeld om bedrijven te helpen voldoen aan de snel veranderende wetgeving op het gebied van koolstofuitstoot in de EU, het Verenigd Koninkrijk en de VS. Normative werd in 2014 opgericht om de overgang naar een netto uitstoot van nul te versnellen.

Vanas Engineering verkoopt eerste Opex automatisering in Benelux

Begin 2022 kondigde Vanas Engineering, leverancier van logistieke oplossingen zoals opslagsystemen, interne transportsystemen en software, aan dat het een partnerschip aanging met Opex GmbH, een Amerikaanse producent van warehouse automation oplossingen.

Pepperl+Fuchs stelt Contour2D sensorsysteem voor transportbanden voor

Pepperl+Fuchs, met hoofdkantoor in het Duitse Mannheim, levert industriële sensortechnologie en explosiebeveiliging. Het bedrijf introduceerde het Contour2D sensorsysteem. Het Contour2D sensorsysteem is ontwikkeld om een optimale en efficiënte detectie van producten op transportbanden te garanderen.

Fabriek Logistiek officieel geopend

De POM Oost-Vlaanderen en de VDAB hebben Fabriek Logistiek, de eerste logistieke testruimte van België, officieel geopend. Fabriek Logistiek, gelegen op bedrijvenpark Tech Lane Ghent langs de E40/E17 in Zwijnaarde, brengt alle logistieke toepassingen en nieuwe technologieën, kennis en ervaring, theorie en expertise samen en stelt die ter beschikking van logistieke bedrijven.

DB Schenker breidt uit met luchtvrachtvestiging in Eindhoven

Eerder deze maand opende logistiek dienstverlener DB Schenker een nieuwe luchtvrachtvestiging in Eindhoven. De crossdockoperatie is gericht op het behandelen van goederen uit de hightech- en semiconductorbranche. Het multifunctionele, energie-efficiënte en gasloze pand is TAPA-A gecertificeerd en voldoet aan de huidige duurzaamheidseisen.

Transportmanagement als succesfactor in concurrentiestrijd

Descartes Systems Group, leverancier van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft zijn jaarlijkse wereldwijde Global Transportation Management Benchmark-onderzoek gepubliceerd. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat er een overtuigend verband bestaat tussen de waarde die zakelijk leiderschap hecht aan strategie, tactiek en technologie voor transportmanagement en het financiële succes en de groei van die bedrijven.

Sonepar Group gaat distributienetwerk transformeren met Manhattan Active Warehouse Management

Als reactie op de aanzienlijke e-commercegroei en de vraag van klanten naar een naadloze digitale en fysieke ervaring, heeft Sonepar Group beslist zijn huidige Manhattan Active Warehouse Management oplossing uit te breiden. De Franse distributeur van elektrische producten, systemen en diensten investeert verder in de oplossingen van Manhattan om zijn wereldwijde distributienetwerk te transformeren en te harmoniseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.