Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Bigben Interactive moderniseert met oplossingen van Savoye

Bigben Interactive ontwerpt en distribueert gaming- en smartphoneaccessoires en audioproducten. Vanuit thuisland Frankrijk verscheept het bedrijf zijn producten naar bijna honderd landen en beschikt de groep over 23 dochterondernemingen wereldwijd.

Iptor boort houtsector aan met overname TimberTec

Iptor, aanbieder van cloudgebaseerde ERP-software voor de distributiesector, de uitgeverssector en de farma, heeft TimberTec overgenomen, een Duitse leverancier van ERP-oplossingen voor de houtsector. Door hun krachten te bundelen, willen Iptor en TimberTec hun wereldwijde aanwezigheid in de houtsector vergroten en het marktaandeel van TimberTec in Centraal-Europa verder uitbreiden.

Eye4Storage creëert wereldwijde marktplaats voor warehouses

Eye4Storage lanceert een nieuwe digitale marktplaats voor bedrijven die op zoek zijn naar opslag- en distributiefaciliteiten over de hele wereld. Het onafhankelijke platform koppelt bedrijven met opslagbehoefte aan warehousing-operators en geeft hun op die manier direct toegang tot beschikbare opslagruimte wereldwijd.

Cazoo verbetert traceerbaarheid met Zetes

De Europese online autodealer Cazoo bezit en reviseert al zijn auto’s volledig en biedt ze vervolgens te koop aan op zijn website. Daar kan de koper een keuze maken uit de duizenden auto’s die steeds in voorraad zijn en de auto vervolgens zelf ophalen of binnen 72 uur laten leveren.

E-T-A automatiseert productie- en verzendingsmagazijn met Jungheinrich

E-T-A Elektrotechnische Apparate GmbH produceert oplossingen op maat voor stroombegrenzing, stroomdistributie, relais en intelligente complete systemen. Jaarlijks verkoopt het bedrijf 28 miljoen producten in meer dan 60 landen. Omdat de opslag- en transportcapaciteit in de hoofdzetel in Altdorf bij Nürnberg (Duitsland) tegen 2030 enorm zal toenemen, bouwt E-T-A een nieuw en toekomstgericht logistiek gebouw met bijbehorende opslag- en transporttechniek.

INEX Partners gaat voor omnichannel-integratie met Witron

Sinds april 2012 stelt de Finse logistiek dienstverlener INEX Partners, een dochteronderneming van handelsbedrijf SOK, op de vestiging in Sipoo alle algemene handelspakketten samen met geautomatiseerde en handmatige logistieke systemen van hoofdaannemer Witron Logistik Informatik GmbH.

Mondelēz International gaat naar volledig digitale werkplek met Orange Business Services

Snackfoodgigant Mondelēz International transformeert naar een volledig digitaal communicatieplatform op basis van Microsoft Teams. Cadbury, Oreo, Chips Ahoy! en Ritz zijn slechts enkele van de merken van Mondelēz International waarvan de activiteiten nu zullen worden samengevoegd op één enkel, wereldwijd platform.

Nabuurs krijgt nieuw hoofdkantoor in Haps

Nabuurs, de logistiek dienstverlener gespecialiseerd in FMCG, retail, horeca en personal care, krijgt in 2023 een nieuw, duurzaam hoofdkantoor op bedrijventerrein Laarakker aan de A73 bij Cuijk en Haps (NL). De bouw van het pand wordt dit jaar gestart.

9altitudes richt Experience Center op

Bedrijven worden verwacht steeds sneller naar de markt te gaan met technieken die voor iedereen nieuw zijn. Daarom investeert consultancybedrijf 9altitudes in een gloednieuw Experience Center in Kortrijk. Organisaties actief in de maakindustrie & service business kunnen in het Experience Center ontdekken hoe ze de nieuwste technologieën zoals IoT en ‘augmented reality’ op de werkvloer kunnen inzetten en hoe ze businessapplicaties zoals ERP, CRM en PLM op elkaar kunnen laten aansluiten door een continue uitwisseling van data.

Still participeert in project rond autonoom rijdende voertuigen in het warehouse

Het toekomstbeeld van autonoom rijdende transportvoertuigen in productiehallen en magazijnen komt binnen bereik dankzij het Europese onderzoeksproject IMOCO (Intelligent Motion Control). In Duitsland wordt het project geleid door aanbieder van intralogistieke oplossingen Still, een dochteronderneming van de Kion Group.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.