Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn.

Sensolus stelt met Track 1100 nieuwe IoT-tracker voor

Het Gentse bedrijf Sensolus, gespecialiseerd in traceer- en IoT-oplossingen, heeft zijn nieuwste tracker, de Track 1100, gelanceerd. De tracker stoelt op de energiezuinige NB-IoT-technologie (Narrowband Internet of Things), wat de low-power variant is van het gsm-netwerk waarover consumenten dagelijks communiceren.

Creating Your Digital Twin.

(Advertorial) A closer look at the new digital technologies and the enterprise transformation brought about by them. Join Miguel Van Asch in his discussion with Logistics Matters. Another highly recommended episode for you to watch: https://www.ahlers.com/en/news/business-cases-stories/podcast-digital-twin

Elevate-IT breidt uit en opent vestiging in Frankrijk

Als partner van Boltrics Professionals ondersteunt Elevate-IT al sinds 2014 logistiek dienstverleners in België en Spanje om hun bedrijfs- en logistieke processen te stroomlijnen met 3PL Dynamics. Het bedrijf uit Kontich breidt zijn IT-support nu ook uit naar Frankrijk.

Gentse organisaties creëren centrum voor circulaire economie

In het oude Manchester-gebouw op de oude Vynckier-site langs de Nieuwevaart in Gent is de circulaire incubator Circômplex geopend. Het betreft een ruimte van 5.000m² waarin start-ups, maar ook gevestigde waarden en onderwijsinstellingen kunnen experimenteren, innoveren en samenwerken.

Shypple gaat internationaal met opening Belgisch kantoor

Sinds 2016 is Shypple een digitale freight forwarding service, die intussen meer dan 3.000 bedrijven verbindt. Het technologiegedreven Shypple-platform biedt bedrijven end-to-end transparantie en controle over hun volledige supply chain. De digitale expediteur uit Rotterdam heeft nu ook een vestiging aan de haven van Antwerpen geopend.

Coolblue opent tv- en witgoeddepot voor Wallonië in Nijvel

Om in te spelen op de groei in Brussel en Wallonië, heeft Coolblue een derde Belgisch tv- en witgoeddepot geopend. Na Gent en Antwerpen, beschikt het e-commercebedrijf nu ook over een depot in Nijvel. Vanuit het nieuwe depot bezorgt en installeert Coolblue met zijn eigen bezorgservice CoolblueBezorgt alle grote producten, zoals wasmachines, koelkasten en televisies, aan klanten in Brussel en Wallonië.

Is jouw e-commerce klaar voor een circulaire toekomst?

(Advertorial) Door de covidpandemie heeft e-commerce nu écht zijn plek gevonden in ons koopgedrag. Maar daardoor moet de e-commerce logistiek aan nieuwe en specifieke eisen voldoen. Snelheid, flexibiliteit, beschikbaarheid en duurzaamheid staan bij shoppers voorop.

Supply Chain Innovations, hét netwerk voor de Supply Chain Professional!

Op 31 maart 2022 maakt u kennis met tientallen innovaties, voorgesteld door uiteenlopende bedrijven, allemaal passend binnen het brede kader van supply chain management. Tijdens Supply Chain Innovations lopen uiteenzettingen in 8 parallelle stromen!

Fanuc breidt gamma CRX Collaboratieve Robots uit

Fanuc Corporation, leverancier van CNC’s, robots, cobots en fabrieksautomatisering, heeft zijn CRX-serie uitgebreid met de CRX-5iA, CRX-20iA/L en CRX-25iA collaboratieve robots. Met die nieuwe CRX-cobots telt Fanucs lijn van CR- en CRX-cobots nu in totaal elf cobot modelvarianten om producten van 4 tot 35kg te hanteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.