Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Ocado ontwikkelt innovatieve robothand voor picking

Samen met een aantal universiteiten werkt de online retailer Ocado aan innovatieve roboticasystemen om de picking in zijn sterk geautomatiseerde magazijnen te ondersteunen. Het Ocado Technology team heeft intussen een robotarm ontwikkeld die in staat is binnen het aanbod van 48.000 referenties heel wat artikelen automatisch te picken.

Antwerpse haven haalt nieuw bananencontract binnen

De Antwerpse haven sloot 2016 af met een nieuw overslagrecord en ook 2017 kondigt zich beloftevol aan. Greenyard, gespecialiseerd in verse en bereide groenten en fruit uit Sint-Katelijne-Waver, heeft een contract afgesloten met rederij CMA CGM voor de rechtstreekse behandeling van bananen bij Belgian New Fruit Wharf (BNFW) in de Antwerpse haven.

Digitale transformatie onder druk door dagelijkse beslommeringen

In opdracht van Dimension Data onderzocht onderzoeksbureau IDC hoe de optimalisering van IT-activiteiten het digitale transformatieproces beïnvloedt. Voor het online onderzoek bevroeg IDC IT- en senior managers in tien landen uit 275 bedrijven die elk meer dan 1.000 medewerkers in dienst hebben.

Type2Solutions ontwikkelt Scope om gegevens van vrijhandelszones te analyseren

Het is voor bedrijven niet altijd eenvoudig te voldoen aan internationale douaneregels. Evenmin is het makkelijk te bepalen of ze wel of geen douanerechten moeten betalen voor een product, gebaseerd op de receptuur ervan. Momenteel vormen de NAFTA-regels de standaard, de meetlat waarlangs meerdere landen hun controles leggen.

Qlik lanceert Qlik Sense Cloud Business

Qlik Sense Cloud Business is een SaaS-oplossing voor directe web-based visuele analyses. Met het nieuwe product moeten kleine en middelgrote bedrijven, teams en groepen op iedere locatie analyses in de cloud kunnen uitvoeren, beheren en delen.

Danfoss reduceert verzendfouten van 600 naar nul met ZetesMedea

Het Deense Danfoss is wereldwijd leverancier van energie-efficiënte oplossingen. Het hoofdmagazijn van Danfoss verwerkt jaarlijks 1,5 miljoen bestelde items en 80.000 leveringen. In de vroegere situatie was het laadcontroleproces voor de voertuigen arbeidsintensief en tijdrovend en kwamen er grote hoeveelheden papierwerk aan te pas om de goederen af te vinken bij het laden en het verdere transport.

Domus Logistics automatiseert nieuw dc voor Casa met Egemin

Domus Logistics, het logistieke zusterbedrijf van Casa International, baat sinds geruime tijd een distributiecentrum uit in Heultje bij Westerlo. Vanuit dat logistieke centrum rijden jaarlijks duizenden vrachtwagens naar 520 Casa-winkels in acht Europese landen.

Prologis verhuurt 20.000m² aan Rajapack in Tongeren

De huurovereenkomst heeft betrekking op een bestaand pand op Prologis Park in Tongeren. Rajapack, gespecialiseerd in verpakking, verzorgt van daar uit de distributie voor de Benelux-markt én voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken.

Europa-Park neemt logistiek centrum in bedrijf

Met de inbedrijfname van een 8.000m² groot logistiek centrum kan het Duitse attractiepark voortaan sneller leveringen verwerken, tijd besparen en transporten in het resort economischer en efficiënter uitvoeren. Vijf afdelingen maken gebruik van het logistieke centrum: food & beverage, shopping & games, marketing, inkoop en personeelszaken.

Maersk Line zet Riverbed in bij digitale transformatie

Containervervoerder Maersk Line, onderdeel van de Maersk Group, heeft gekozen voor Riverbed SteelCentral om bedrijfskritische applicaties en diensten te monitoren en bottlenecks in de performance in de hele organisatie op te lossen. Riverbed en Maersk sloten daarvoor een vijfjarig contract.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.