Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Schoeller Allibert stelt Maximus1212 voor

Schoeller Allibert, Europees aanbieder van RTP-verpakkingsoplossingen, stelt binnenkort op de Fruit Logistica beurs in Berlijn zijn eerste innovatie van 2017 voor. De nieuwe verpakkingsoplossing, de Maximus1212, is een sterke, geventileerde Bix Box die met name appel- en perentelers moet aanspreken.

WDP verhuurt 50.000m² in Nederland en Frankrijk

Het distributiecentrum in het Nederlandse Nieuwegein, dat na het faillissement van de huurder V&D halverwege 2016 leeg kwam te staan, is momenteel voor ruim de helft (27.000m²) verhuurd aan de Duitse logistieke dienstverlener Fiege. Op deze locatie wil Fiege een strategische hub creëren die zal instaan voor de belevering van verschillende van zijn binnenlandse klanten.

Pionira en Collection Attorneys Europe ontwikkelen oplossing voor snellere opvolging en invordering van facturen

E-CMR en data sharing Expert Pionira en het internationale in België gevestigde incassoplatform Collection Attorneys Europe slaan de handen in elkaar. De bedoeling is om naast de bestaande oplossing voor digitale vrachtbrieven/E-CMR ook een kostenbesparende oplossing voor de opvolging en invorderingen van facturen binnen het Pionira-platform te creëren Pionira is gespecialiseerd in oplossingen voor transport en logistiek, die gericht zijn op het optimaliseren van het transportproces via digitalisering van de documentenflow.

Alain Georgy benoemd als Managing Director van SAP BeLux

Alain Georgy is aangesteld als nieuwe Managing Director van SAP België en Luxemburg. Hij volgt Patrick Van Deven op3 die bij SAP Nederland tot Algemeen Directeur benoemd is. Tot eind vorige week richtte Alain Georgy zich als Sales Director General Business op de groei van SAP binnen het General Business segment.

Transporeon lanceert gratis Transport Logistics 4.0 Benchmark tool

Samen met RWTH Aachen University heeft Transporeon de Transport Logistics 4.0 Benchmark tool ontwikkeld. Die moetenverladers, leveranciers en retailers inzicht geven in hun mate van digitalisering en welke stappen die ondernemers kunnen zetten om beter in te spelen op de eisen die de markt en de digitaliseringsgolf aan hen stelt.

Conundra zorgt voor efficiëntere planning van leerlingenvervoer

Scholengroep Dender implementeerde bij de start van dit schooljaar OptiFlow, de routeoptimaliseringstool van Conundra, om de planning van 18 schoolbussen slimmer te organiseren. De scholengroep omvat meer dan 30 instellingen in de regio Aalst en gebruikt zijn vloot om leerlingen van en naar school te brengen én daguitstappen te organiseren.

Zetes ontwikkelt OpenTheCar-oplossing voor nox NightTimeExpress

Zetes heeft voor nox NightTimeExpress (voorheen TNT Innight) een OpenTheCar-oplossing ontwikkeld en geïntegreerd met ZetesChronos. Daarmee kunnen hun chauffeurs ’s nachts in auto’s van klanten leveren en afleveringen bevestigen, zonder daarvoor een sleutel nodig te hebben.

Qlik introduceert geavanceerde geoanalyse met overname Idevio

Het in visual analytics gespecialiseerde Qlik neemt Idevio over, een Qlik partner en Zweedse leverancier van geografische software en diensten. Door de overname breidt Qlik zijn bestaande kaartfunctionaliteit uit en worden uitgebreide mogelijkheden voor geavanceerde geografische toepassingsscenario’s geboden.

Groep Heylen plant groot innovatief logistiek project in Gent

Groep Heylen plant op het ‘Eiland Zwijnaarde’ bij Gent de realisatie van een groot logistiek complex voor warehousing. Het project volgt op een oproep van Waterwegen en Zeekanaal voor projecten op het zogenaamde ‘Tech Lane Ghent Logistics’, een strategische site gelegen aan het klaverblad van Zwijnaarde (het kruispunt van de E40 en E17).

NSK krijgt 72% meer ruimte in nieuw EDC

Rollagerproducent NSK (Nippon Seiko Kabushiki Kaisha) is in Tilburg, op vier kilometer van de bestaande locatie, begonnen met de bouw van een nieuw Europees distributiecentrum (EDC). Door de oppervlakte van 17.357m² beschikt de site over 72% meer magazijnruimte en is er plaats voor 51% meer pallets, terwijl ook de ruimte voor rekken en de laadruimte verdubbeld is.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.