Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

H.Essers zoekt snelle noodoplossing voor groeiende farma-afdeling

De beslissing van de Raad van State om de ruimtelijke uitvoeringsplannen in Genk te schorsen, roept veel teleurstelling op bij H.Essers. Na jaren van procederen staan de uitbreidingsplannen dus nog steeds op hold. Volgens de logistieke dienstverlener is zo weg naar 400 extra jobs opnieuw versperd.

Logistiek van verontreinigde vaten kan beter

De inzameling van vervuilde vaten en Intermediate Bulk Containers (IBC’s) vormt voor veel bedrijven een probleem. Zo kunnen de vaten waar o.a. chemicaliën, verven, detergenten en oliën in bewaard zijn, sterk verschillen qua types en materialen.

Pakjes verzenden met DHL Express kan voortaan ook op Brussels Airport

DHL Express heeft in de vertrekhal van Brussels Airport een nieuw verzendingspunt geopend. Met het nieuwe verzendingspunt wil DHL Express in samenwerking met de luchthaven passagiers een nieuwe dienst aanbieden zodat passagiers snel en betrouwbaar hun documenten en goederen kunnen versturen.

WDP verwerft site van Rettig ICC in Zonhoven

Vastgoedbevak WDP heeft een verbindende principeovereenkomst gesloten met Rettig ICC voor de koop van zijn site in Zonhoven voor een bedrag van circa 17 miljoen euro. Het gaat om een industriële site met daarop een productie- en opslagruimte van circa 43.000m² in de directe nabijheid van het klaverblad van Lummen.

Heisterkamp rust 750 voertuigen uit met Transics boordcomputers

Heisterkamp Transportation Solutions is een snelgroeiende Nederlandse transporteur die actief is in heel Europa en daarvoor al sinds 2006 op fleetmanagementoplossingen (FMS) vertrouwt. De onderneming tekende nu een vierjarencontract voor een volledige FMS-upgrade.

KLM optimaliseert capaciteit van flight simulators met Quintiq

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij beschikt in Amsterdam over acht flight simulators die worden ingezet bij de training van piloten en andere bemanningsleden. Omdat de simulators ongeveer 15.000 trainingssessies per jaar toelaten, is het essentieel dat de Nederlandse luchtvaartmaatschappij die capaciteit ten volle kan benutten.

UPS streeft naar meer alternatieve voertuigen, brandstof en hernieuwbare energie tegen 2025

UPS kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen aan om meer voertuigen met alternatieve brandstoffen en geavanceerde technologie toe te voegen aan de vloot, terwijl het de afhankelijkheid aan hernieuwbare energiebronnen vergroot. Doel is om de absolute broeikasgasemissies van wereldwijde grondactiviteiten met 12% te verminderen tegen 2025.

Crown geeft les in onderhoud

Begin april 2017 introduceerde Crown het opleidingsprogramma voor onderhoudsmonteurs ‘Demonstrated Performance (DP) Service Training’ in Europa. Om de onderhoudswerkzaamheden nog efficiënter uit te voeren en zo de total cost of ownership (TCO) voor klanten te verlagen, gaat de heftruckfabrikant door met het ontwikkelen van opleidingen voor onderhoudsmonteurs.

Bedrijfsleiders niet langer bang voor ‘mens versus machine’

Onderzoek van Avanade toont aan dat bedrijven binnen een tijdsspanne van drie jaar intelligente automatisering zullen moeten toepassen om de productiviteit op te krikken en zichzelf te blijven onderscheiden op innovatievlak. Meer dan de helft van bedrijfsleiders wereldwijd heeft er vertrouwen in dat intelligente automatisering het huidige personeelsbestand eerder zal vergroten dan dat er jobs zullen worden vervangen.

PostNL wordt bezorger van meubels

Post NL heeft JP Haarlem Delivery overgenomen, een full service dienstverlener die zich primair richt op de bezorging en montage van meubels in de Benelux. Het bedrijf bedient met name meubelwinkels in het midden- en hoog segment.Als logistiek e-commerce bedrijf biedt PostNL steeds meer diensten die verder gaan dan bezorging alleen, zoals het aansluiten, installeren en inbouwen van huishoudelijke apparatuur en consumentenelektronica.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.