Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Oceasoft lanceert OCEAlert om temperatuurgevoelige producten te monitoren

De aanbieder van draadloze oplossingen voor de monitoring van temperatuurgevoelige goederen biedt hiermee een nieuwe oplossing die het verlies van producten in de koudeketen moet helpen reduceren. Wanneer dataloggers van Oceasoft onvoorziene omstandigheden detecteren en rapporteren, stuurt OCEAlert, zowel overdag als ’s nachts, via een sms- of voicebericht een waarschuwing naar een vooraf bepaalde lijst met telefoonnummers.

PTC stelt nieuwe ThingWorx productieapplicaties voor

De nieuwe applicaties zijn ontwikkeld op basis van het Industrial IoT-platform ThingWorx, dat bedrijven technologieën en tools biedt om applicaties en augmented reality-ervaringen te ontwikkelen en uit te breiden. De applicaties maken deel uit van een nieuwe generatie van online Industrial IoT-applicaties en apps, zoals ThingWorx Navigate.

SSCC-code van GS1 gekozen voor unieke identificatie van pakjes

Het CEN (European Committee for Standardisation) heeft de SSCC-code van standaardenorganisatie GS1geselecteerd om elk pakje dat in Europa wordt verzonden, uniek te identificeren. Dat houdt in dat ieder pakje, ongeacht de verzender of de pakjesdienst, een unieke code krijgt volgens dezelfde standaard.

Still stelt ECU 15 C laagheffende pallettruck voor

De truck is met name bedoeld voor eenvoudige horizontale transporten over korte afstanden en verplaatst lasten tot 1,5 ton. Het lage eigengewicht van 200 kg, inclusief accu, maakt de truck geschikt voor inzet op tussenvloeren, het verplaatsen van goederen via liften en om mee te nemen in de vrachtwagen.

Delaware opent nieuw kantoor in Lummen

Vanuit dit vijfde Belgische kantoor wil de IT-integrator voortaan ook de hele Limburgse regio vlot kunnen bedienen. Het nieuwe kantoor is gelegen op het knooppunt van de E313- en E314-snelweg (Klaverbladstraat 11) en biedt plaats aan meer dan 40 medewerkers.

GLS breidt FlexDeliveryService uit

Om grensoverschrijdende uitwisselingen van pakketten te vergemakkelijken en mee te gaan met de aanhoudende groei van e-commerce, breidt GLS Belgium de mogelijkheden van de FlexDeliveryService uit naar in totaal twaalf Europese landen. Momenteel kan met FlexDeliveryService vanuit België in Frankrijk en de hele Benelux worden geleverd, maar ook in Duitsland, Polen en Oostenrijk.

Logistiek vastgoed in Vlaanderen bloeit

Dat blijkt uit een rapport van JLL, dat recent de toestand in kaart bracht van de commerciële vastgoedmarkt in Vlaanderen na de eerste helft van 2017. In 2016 vertegenwoordigde Vlaanderen meer dan 90% van het opnamevolume van logistiek vastgoed in België, goed voor meer dan 1 miljoen vierkante meter.

Ecobit wordt NaviTrans Reseller

Ecobit uit Boedapest zal voortaan de logistieke software van NaviTrans in Hongarije verdelen. Het bedrijf is in 1992 opgericht en is Microsoft Dynamics NAV-partner sinds 2005, toen NAV in Hongarije werd geïntroduceerd. Ecobit heeft ervaring met IT-projecten in branches zoals handel, landbouw en woningbouw.

Avanade en Blue Prism zorgen samen voor digitale transformatie

Avanade en Blue Prism, aanbieder van robotic process automation (RPA) software, gaan samenwerken om bedrijven te helpen bij de transformatie van hun werkplek en om de digitale werkplek van de toekomst te ontwikkelen. Door de combinatie van de digitale toepassingen van Avanade met het RPA platform van Blue Prism moeten bedrijven robotische werkploegen kunnen maken die manuele processen volledig automatiseren.

Gebrek aan visibiliteit in omni-channel retail leidt tot verlies

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes en in samenwerking met Zebra Technologies, toont hoe klanten reageren op tegenvallers en hoe retailers volgens hen moeten reageren in alle kanalen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.