Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

IT-specialist NSI neemt Groupe OPEN Belgium over

NSI – waarvan Cegeka en Meusinvest de aandeelhouders zijn – heeft 100% van de aandelen verworven van Groupe OPEN Belgium, een Belgische dochteronderneming van het Franse Groupe OPEN SAS. NSI – voluit NSI IT Software & Services – is gevestigd in Luik, Eigenbrakel en Luxemburg en levert al bijna 25 jaar IT-diensten (agile applicatieontwikkeling, ERP, infrastructure-cloud, consulting) voor de private en publieke sector.

Volkswagen AG optimaliseert processen met hardware van Getac

In nauwe samenwerking met Volkswagen AG heeft Getac, fabrikant van robuuste laptops en tablets, twee robuuste computeroplossingen van de nieuwste generatie ontwikkeld voor gebruik in internationale en groepsbrede voertuigdiagnostiek en andere productietoepassingen.

MG Real Estate bouwt hoofdkwartier voor Toyota Material Handling

Binnenkort start MG Real Estate met de bouw van een duurzaam nieuw hoofdkwartier voor Toyota Material Handling. Het gebouw komt op een terreinoppervlakte van 20.500m² bij de ingang van het bedrijventerrein Parc De Hulst langs de N16 in Willebroek en nabij de A12 Antwerpen-Brussel.

Stef breidt onder eigen merknaam uit in Nederland

De Franse logistiek dienstverlener, actief in koeltransport en -logistiek, heeft aangekondigd in Nederland voortaan verder te opereren onder één merknaam: Stef Nederland. Die aankondiging viel samen met de opening van een uitbreiding van 8000m² op zijn bestaande distributiecentrum en crossdocking-faciliteit in het Nederlandse Bodegraven, tussen Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

Gefco opent filiaal in Griekenland

De Gefco-groep, wereldwijd actief op het vlak van industriële logistiek en een belangrijke speler in de Europese autologistiek, heeft zijn filiaal in de Griekse hoofdstad officieel geopend. Met de oprichting van een filiaal in Griekenland wil Gefco zijn spreiding versterken in Zuidoost-Europa, waar de groep historisch aanwezig is.

BITO, partner voor hightech logistieke inrichtingen

Ben je van zin om naar Logistica 2017 te gaan in Utrecht? Dan moet je toch wel is naar de stand van BITO in hal 4 gaan. Van de verschillende spelers die waren aangeschreven voor de hightech logistieke inrichting van dit nieuwe magazijn, was BITO in een eerste fase louter geselecteerd als potentiële leverancier voor doorrolstellingen.

Asics Europe zet Zebra TC8000 mobiele computers in

De fabrikant van sportartikelen Asics heeft de productiviteit van de magazijnmedewerkers in zijn Europese distributiecentra in Duitsland en Frankrijk met één uur per shift weten op te drijven door gebruik te maken van TC8000 mobiele computers van Zebra Technologies.

Type2Solutions introduceert One2Label Automation

One2Label Automation werd ontwikkeld op basis van de behoefte van klanten die veelvuldig gebruik maken van Palletlabel, de SaaS-oplossing van Type2Solutions. Die klanten zoeken een schaalbare on-premise oplossing die eenvoudig kan worden aangestuurd vanuit het ERP, WMS of MES om snel en automatisch labels af te drukken.

Tesla lanceert elektrische vrachtwagen

Tesla-eigenaar Elon Musk ontsluierde afgelopen donderdag de elektrisch aangedreven vrachtwagen, de Tesla Semi. De truck valt meteen op door zijn futuristische, aerodynamische ontwerp en, vernieuwend, de centrale positie van de chauffeur in de cabine.

Transport Market Monitor wijst op lage capaciteit en stijgende transportprijzen

In hun drieëndertigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. De jongste editie van deze kwartaalpublicatie onthult dat de capaciteitsindex en prijsindex op extreme niveaus blijven staan, waarbij de laag blijvende capaciteit voor steeds hogere transportprijzen zorgt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.