Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

SAP en Microsoft bundelen de krachten op cloudgebied

Om de voordelen van digitale transformatie te benutten, verplaatsen steeds meer bedrijven hun bedrijfskritische systemen naar de cloud. Teneinde klanten in hun digitale transformatie te begeleiden, zullen SAP en Microsoft voortaan elkaars cloudoplossingen gebruiken en integreren, samen nieuwe oplossingen ontwikkelen en deze op de markt brengen.

TomTom Telematics en Aventeon lanceren gezamenlijk platform voor distributieautomatisering

Met hun samenwerking willen TomTom Telematics en Aventeon een platform aanbieden dat alle data rond de distributie integraal ondersteunt. Door voertuigdata en ordergerelateerde data te bundelen, ontstaat er een oplossing voor distributie-executie die het hele proces – zowel qua voertuig als qua levering – van begin tot eind moet afdekken.

Sana en Transsmart brengen samen geïntegreerde oplossing voor e-commerce

Sana Commerce, leverancier van e-commerce-oplossingen, en Transsmart, leverancier van verzendsoftware, zijn een strategische samenwerking aangegaan met als doel een e-commerceplatform te ontwikkelen voor zakelijke gebruikers, inclusief een koppeling voor verzendopties, afhaallocaties en de berekening van verzendkosten.

Havenbedrijf en FPIM stappen in dataplatform NxtPort

Het Havenbedrijf Antwerpen en FPIM, de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij, stappen samen in het dataplatform NxtPort. De inbreng van beide partners gebeurt onder de vorm van zowel kapitaal als een achtergestelde lening en bedraagt in totaal 5,25 miljoen euro (Havenbedrijf voor 75% en FPIM voor 25%).

Binnenkort eerste watertrucks op kleine waterwegen

Met het project Watertruck+ willen Vlaanderen en Europa meer vrachten van de weg naar het water halen door een nieuw concept te introduceren, bestaande uit innovatieve duwbakken en duwboten. Het concept is simpel: kleine, innovatieve, al dan niet zelfvarende bakken worden geladen aan de kaaien langs kleine waterwegen.

Mobiel lab brengt Industry 4.0 naar de werkvloer

Bedrijven in de maakindustrie kunnen voortaan terecht in het Make Lab, een mobiel onderzoekslaboratorium waar bedrijven kunnen proeven van nieuwe technologieën en van de samenwerking tussen mens en robot. Ze kunnen er uittesten hoe een robot zij aan zij met een mens werkt, ontdekken wat de meerwaarde van virtual en augmented reality is in een productie-omgeving, hoe een slimme werkpost eruit kan zien en meten of een taak al dan niet te zwaar is.

Winnaars ‘Supply Chain Award – Project of the Year 2017’ bekend

Organisatoren VIB en Pics Belgium hebben de ‘Supply Chain Award – Project of the Year 2017’ uitgereikt aan Pfizer. Daarmee haalde de farmareus het van Agfa Healthcare, JBC/Layton, De Meuter/Mergroup en Solvay. Voor zijn project ‘End-to-end In-transit Visibility’ mocht Pfizer naast de hoofdprijs ook de ‘Prize of the Audience’ in ontvangst nemen.

Eerste volledige Gefco-trein op de nieuwe Zijderoute

Gefco mocht vorige week in Frankrijk zijn eerste volledig met containers beladen trein uit China ontvangen voor zijn klant PSA. De trein transporteerde in minder dan drie weken tijd 40ft containers van Wuhan in China naar het Noord-Franse Dourges.

Binnenvaart heeft nieuwe servicekade op Linkerscheldeoever

Binnenschippers in de Antwerpse haven kunnen sinds kort terecht op een nieuwe servicekade in Kallo. De kade bevat een afvalpark, een drinkwaterpunt en een auto-afzetplaats. De servicekade in Kallo is het derde dienstenpunt voor de binnenvaart in de Antwerpse haven.

Defensie schakelt opslagsystemen van Vanas Engineering in

Voor de inrichting van zijn lokale sites en magazijnen werkt Defensie al jaren via het systeem van raamovereenkomsten voor de levering van opslagsystemen. Voor de komende drie jaar is Vanas Engineering officieel verkozen als toeleverancier van diverse opbergsystemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.