Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

Intersnack investeert miljoenen euro’s in cloudtransformatieproject

De producent van hartige snacks en eigenaar van 20 merken (Chio, POM-BÄR en huismerken voor chips, noten, tortilla’s…) gaat met Infor een digitaal transformatietraject in van 10 jaar. Intersnack zal gebruik maken van de Infor Cloudsuite Food & Beverage en nog 18 andere Inforoplossingen.

BDO België neemt Ideas at Work over

Advieskantoor BDO neemt de aandelen van het management consultancy bedrijf Ideas at Work over. Deze laatste telt 40 business consultants gespecialiseerd in de begeleiding van veranderingstrajecten bij in hoofdzaak grote bedrijven. Na de recente overnames van Crossroad en de start-up Eurides is Ideas at Work het derde bedrijf in drie maanden tijd dat BDO België aan boord hijst.

D2E versterkt de structuur van Move Intermodal

Move Intermodal werd in 2011 verzelfstandigd door Luc Driessen (CEO) na een Management Buy Out uit Ewals Cargo Care. Het bedrijf is specialist in het intermodaal transport waarbij het lange traject wordt afgelegd per trein of boot en enkel voor- en natransport over de weg verloopt.

Knapp bouwt nieuw innovatiecentrum en breidt productiefaciliteit uit

Knapp zal in Graz een nieuw kantoorgebouw bouwen met een innovatiecentrum en een grote demoruimte teneinde zijn klanten optimaal te kunnen ontvangen. De productiefaciliteiten worden met 10.000 m² uitgebreid. De plannen, die nu worden gerealiseerd, passen in de groei van het bedrijf.

Panasonic Toughbook introduceert partnerprogramma voor rugged handhelds

Panasonic Toughbook heeft zestig resellers, die gespecialiseerd zijn in rugged handhelds uit de belangrijkste Europese markten aangetrokken voor zijn nieuwe Edge channel programme. Na een groei van 176% ten opzichte van vorig jaar zal dit gespecialiseerde distributiekanaal bijdragen aan de verdere groei van Panasonic op de Europese markt voor rugged handhelds.

Duncan Moser wordt nieuwe CEO Production Companies van Pooling Partners

Pooling Partners heeft Duncan Moser (45) benoemd tot CEO van de productiebedrijven van Pooling Partners in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Moser startte 20 jaar geleden zijn carrière bij Heineken. Hij was er o.m. verantwoordelijk voor operationele verbeteractiviteiten in de regio Azië/Oceanië en werkte als Brouwerij Directeur in Suriname.

Globis wordt ‘launching customer’ van iSHARE

Globis, de ERP/WMS/TMS-speler voor logistieke dienstverleners, voert als enige Belgische partner binnen het kernteam de vernieuwende Nederlandse iSHARE-afspraken door in zijn software. iSHARE is een afsprakenstelsel dat bedrijven in de supply chain moet toelaten via uniforme afspraken voor identificatie, authenticatie en autorisatie drempelloos en gecontroleerd data uit te wisselen.

Roosendaal Healthcare Center opgeleverd aan Yusen Logistics Benelux

Dit nieuwe warehouse op industrieterrein Borchwerf ll in Roosendaal werd gerealiseerd door projectontwikkelaar MG Real Estate. Het warehouse van 11.225m² is specifiek ontworpen voor geneesmiddelenopslag en -logistiek. Het is daarvoor opgesplitst in een cold-store sectie (2-8°C), een omgevingstemperatuur (15-25°C) sectie en een speciaal beveiligde narcoticasectie.

Green Xpress Network breidt uit met Lyon Express

Private vrachtvervoerder per spoor Lineas, voegt een twaalfde tak aan zijn Green Xpress Network toe: de Lyon Xpress. Het betreft een nieuw, rechtstreeks spoorwegproduct met een hoge frequentie tussen Antwerpen en Lyon, een regio die vooral bekend staat om zijn activiteiten in de chemische sector.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.