Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Nieuw hoofdkantoor voor Toyota Material Handling

Tegen het eind van dit jaar wil Toyota Material Handling zijn intrek nemen in een nieuw kantoorgebouw op bedrijventerrein Park De Hulst in Willebroek. Op een 20.500m² groot terrein van MG Real Estate is intussen met de bouwwerken gestart. De bedoeling is op de nieuwe locatie het Belgische hoofdkantoor en het Europese kantoor Sales & Marketing onder te brengen.

Averys neemt Storax over

Averys sluit een overeenkomst met Ramada Aços SA voor de overname van 100% van de aandelen van Storax. Averys, met hoofdzetel in Parijs, levert industriële stockage-oplossingen met diverse merken zoals Stow, Feralco, Standard, SLP, Duwic en Acial.

IPP introduceert nieuw poolingmodel voor pallets

Het poolen van pallets resulteert in volledige ontzorging bij de klant. Die hoeft enkel te communiceren hoeveel pallets waar en wanneer hij nodig heeft en de pooling partner zorgt voor de rest. Ook is er geen extra investering nodig, aangezien het product als het ware wordt verhuurd/geleased.

DB Schenker introduceert nieuwe service Landtransport

DB Schenker heeft met ‘Premium 13’ een nieuwe tijdsgebonden leveringsoptie geïntroduceerd waarmee de service binnen het Europese landtransportnetwerk verder is uitgebreid. Klanten kunnen er nu voor kiezen hun goederen voor 13.00 uur te laten afleveren.

Schoeller Allibert stelt Combo Fructus container voor

Deze nieuwe plooibare ‘intermediate bulk container’ (IBC) van Schoeller Allibert werd ontworpen om tegemoet te komen aan de producenten van tomatenpuree en vruchtensappen. Die producenten hebben specifieke vereisten als het op verpakken, verwerken en stockeren aankomt.

Rovolution, TGW’s nieuw tijdperk voor robotica in de material handling

(advertorial) Tijdens Supply Chain Innovations laat TGW de bezoekers kennis maken met de Rovolution, een revolutionair robotsysteem voor volledig geautomatiseerde piece picking. Dit intelligent en zelflerende robotsysteem maakt gebruik van de bevindingen van cognitieve robots en machine learning, en is hierdoor uiterst flexibel en performant.

Marks & Spencer kiest Zetes voor food supply chain-processen

Zetes zal Marks & Spencer (M&S) helpen bij het verbeteren van de visibiliteit en de leveringsprocessen in zijn supply chain voor verse voedingswaren. Door het partnership zal ook meer samenwerking ontstaan tussen M&S en zijn voedingsleveranciers via Zetes’ supply chain-visibiliteitsplatform ZetesOlympus.

KPMG Advisory en Ackinas werken samen rond working capital en cash optimalisering

KPMG en Ackinas hebben een partnership gesloten voor de uitvoering van end-to-end projecten voor de optimalisering van cash en werkkapitaal. “Omdat de verbetering van cash en werkkapitaal veel te maken heeft met optimalisering van de werkkapitaalprocessen, helpt process mining-technologie bij het analyseren van de werkkapitaal bedrijfsprocessen.

Atlas Copco overtuigd van logistieke troeven van België

De Zweedse compressorenbouwer blijft geloven in onze logistieke troeven en versterkt zijn logistieke team in het distributiecentrum in Wilrijk. Dat is opvallend, zeker nu andere spelers er recent voor kozen hun logistieke centra in Nederland of Duitsland te vestigen.

Phi Data op zoek naar strategische partner

De Belgische integrator van automatische identificatie- en lokalisatieoplossingen zoekt een strategische partner om de groeiambities van het bedrijf kracht bij te zetten. In de volgende drie jaar wil Phi Data via organische groei de kaap van twintig miljoen euro omzet ronden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.