Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Nieuwe countrymanager voor UPS Benelux

Ufku Akaltan wordt benoemd tot de nieuwe countrymanager van UPS in de Benelux. Hij vervangt daarmee Fernando Falcón (België en Luxemburg), die countrymanager wordt in Spanje en Portugal, en Tim Helsen (Nederland), die gepromoveerd is tot vicepresident Finance & Accounting voor UPS Europe.

Retailers missen meer dan een derde van de verkopen in piekperiodes

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes toont aan dat retailers tijdens piekperiodes maar liefst 35% van de door klanten geplande uitgaven mislopen. Dat komt volgens de onderzoekers o.a. doordat aanbiedingen niet efficiënt worden beheerd.

Trucks en personenwagens waarschuwen elkaar op de weg

Nadat Volvo Cars in 2016 ‘Connected Safety’ voor personenwagens introduceerde, stelt nu ook Volvo Trucks een eigen versie van de cloudservice beschikbaar. Met die service kunnen Volvo-trucks en Volvo-personenauto’s elkaar automatisch waarschuwen bij gevaarlijke verkeerssituaties.

Bpost neemt meerderheidsaandeel in Active Ants

Active Ants is een e-fulfilment bedrijf gevestigd in het Nederlandse Nieuwegein. Het bedrijf specialiseert zich in cross border e-commerce logistiek en staat in voor opslag, orderpicking en inpakken. Er werken 179 mensen.

Welke medewerkers helpen je de vierde industriële revolutie te overleven?

De technologische vooruitgang blijft de wereld waarin we leven veranderen. Dat doet meteen ook de vraag naar mogelijke implicaties voor werknemers rijzen. Immers, nu al worden bepaalde functies door de automatisering van de arbeidsmarkt getroffen worden.

Gamification moet tekort aan logistiek personeel wegwerken

Omdat verladers en logistiek dienstverleners steeds moeilijker geschikt personeel vinden, zoals orderpickers of heftruckchauffeurs, heeft Logistic Workx een oplossing ontwikkeld om de ‘pre-boarding’ en ‘onboarding’ van nieuwe medewerkers te verbeteren.

Gaming-technologie vindt toepassing in de logistieke wereld

Tegenwoordig wordt gaming-technologie in steeds meer andere industrieën dan de gamingwereld ingezet. Daarom wil Hogeschool West-Vlaanderen in Kortrijk (Howest) meer studenten van de opleiding Digital Arts & Entertainment (DAE) laten doorstromen naar die andere industrieën, bijvoorbeeld de logistieke sector.

Dematic bouwt automatisch hoogbouwmagazijn voor Poco Loco

Dematic heeft in Roeselare een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn opgericht met een totale oppervlakte van 8.000m² voor voedselproducent Poco Loco. In augustus 2017 werd met de bouw van het hoogbouwmagazijn van start gegaan en intussen heeft de snackfabrikant het magazijn in gebruik genomen.

Combilift krijgt nieuwe fabriek in Ierland

Combilift heeft zijn nieuwe hoofdkantoor annex fabriek officieel geopend. Met de nieuwe site in het Ierse Monaghan gaat een investering van 50 miljoen euro gepaard. Het gebouw beslaat een oppervlakte van 46.000m². De komende vijf jaar wil de sterk groeiende onderneming er haar productiecapaciteit in één enkele shift verdubbelen.

Panasonic lanceert fully-rugged tablet met geïntegreerde Intel RealSense 3D-camera

De Panasonic Toughpad FZ-M1-tablet met geïntegreerde Intel RealSense 3D-camera is ontworpen om onderweg 3D-metingen uit te voeren en te verwerken. Het toestel kan in uiteenlopende sectorspecifieke toepassingen worden ingezet, waaronder optimalisering van magazijnruimtes, onderhoud van bedrijfs- en fabrieksgebouwen en eigendommen en wondcontrole in de gezondheidszorg.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.