Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Bpost en DHL bundelen krachten voor e-commerce bezorging

DHL Parcel en Bpost gaan niet-exclusief samenwerken onder de naam ‘Dé Benelux bezorgers’. Door samen te werken op het vlak van aanlevering, sortering, uitreiking en retour willen ze het grensoverschrijdend online shoppen makkelijker en sneller maken voor zowel de consument als de webshop.

Eurosender vereenvoudigt verzenden van pakketten in België

Na een succesvolle testperiode is Eurosender nu ook in België officieel van start gegaan. Eurosender is een online platform dat het verzenden van pakketten in België radicaal moet vereenvoudigen. De zoekmotor vergelijkt de tarieven tussen honderden post- en koerierdiensten en biedt consumenten en bedrijven de mogelijkheid om een pakket/pallet tegen de laagste prijs te verzenden, en dat in slechts enkele eenvoudige stappen.

‘Automotive Light Vehicle 2025’ moet economie in Euregio Maas-Rijn versterken

‘Automotive Light Vehicle 2025’ is een grensoverschrijdend Interreg-project dat door de EU wordt gefinancierd. Vorige week werd het project in de Euregio Maas-Rijn officieel afgetrapt door hoofdpartner Flanders Make en de vijf overige partners (AutomotiveNL, AMAC GmbH, Technifutur, University of Liège en Campus Automobile Spa-Francorchamps).

TGW ontwikkelde robotsysteem voor geautomatiseerde piece picking

Tot nu toe werden robots in de material handling-industrie voornamelijk gebruikt voor full case handling. Maar e-commerce biedt nieuwe uitdagingen: een grote verscheidenheid aan orders en het steeds moeilijker aantrekken van nieuwe medewerkers.

Manhattan kondigt verbeteringen voor WMS aan

Het aantal fabrikanten dat rechtstreeks aan de consument verkoopt, zal volgens Forbes dit jaar naar verwachting met 71 procent toenemen. Traditionele warehouses zijn echter niet ontworpen om kleine DTC-bestellingen (direct-to-consumer) af te handelen.

Hoogsteder Groep huurt 8.000m² aan WDP in Bleiswijk (NL)

Groenten- en fruitspecialist Hoogsteder Groep, dochtervennootschap van The Greenery, neemt zijn intrek in een door WDP nieuw te ontwikkelen distributiecentrum van ongeveer 8.000m² in het Prisma Bedrijvenpark in Bleiswijk, langs de A12-autosnelweg Den Haag-Utrecht.

SAP helpt Belgische bedrijven bij hun digitale transformatie

Uit de resultaten van SAP’s Technobarometer 2017 – een enquête in opdracht van SAP uitgevoerd bij 1092 Belgische bedrijven – blijkt dat 60% van de Belgische ondernemingen aangeeft dat als er geen stappen worden gezet richting digitale transformatie, groei en competitiviteit steeds moeilijker worden.

DB Schenker introduceert nieuwe tijdsgebonden levering voor landtransport

Voortaan kunnen klanten binnen het groupageproduct ‘DB Schenker system premium’ kiezen voor Premium 10. Het betreft een extra leveringsoptie waarbij bedrijven gebruik maken van een tijdsgebonden service met gegarandeerde levering van hun zending uiterlijk om 10.00 uur ’s ochtends.

Delhaize, AB InBev en Coca-Cola combineren transport van leeggoed

Het Vlaamse innovatieplatform voor de logistieke sector (VIL) en Chep Benelux, aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain, hebben samen met Coca-Cola European Partners, AB InBev en Delhaize een proefproject uitgevoerd rond het gezamenlijke transport van vol- en leeggoed tussen de drie respectieve distributiecentra.

Van Riet overgenomen door Material Handling Systems (VS)

Van Riet, aanbieder van material handling oplossingen uit het Nederlandse Houten, komt in handen van Material Handling Systems (MHS) uit Kentucky, leverancier van sorteersystemen en -techniek. Met de overname trekt aandeelhouder Avedon Capital Partners zich uit het voormalige familiebedrijf terug.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.