Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

Webshops hebben nood aan flexibele bezorgopties

De grootste logistieke uitdaging voor webshops in de Benelux bestaat erin flexibele bezorgopties aan te bieden. Dat concludeert een onderzoek van SendCloud (all-in-one verzendtool voor webshops) bij 1172 webshopeigenaars. Grote spelers in de markt, zoals Coolblue en Bol.com, bieden een ruime keuze aan bezorgmogelijkheden.

Cainiao Smart Logistics Network kiest Liege Airport als Europese hub

De Chinese logistieke groep heeft wereldwijd verschillende steden uitgekozen om als hub voor zijn e-commerce producten op te treden. De eerste hub in Europa voor het wereldwijde e-commerce netwerk van Cainiao wordt Liege Airport.

C.H. Robinson lanceert mobiele app voor truckchauffeurs in Europa

De Navisphere Driver mobiele app is ontworpen om vrachtwagenchauffeurs informatie over hun vracht te laten bekijken en te updaten terwijl ze onderweg zijn. De mobiele applicatie, die beschikbaar is voor iPhone en Android, levert laadorders via sms-notificaties.

Generix Group releaset Data Lake oplossing voor voorspellende analyses

Een data lake is een methode om, met behulp van Big Data, gegevens op te slaan in het natuurlijke formaat. De oplossing, die beschikbaar is op het Generix Supply Chain Hub platform, slaat alle verzonden gegevens op, waaronder facturen, het traceren van bestellingen, het traceren van producten en het beheer van magazijnen, transporten en leveringen.

Hollister Incorporated automatiseert EDC met Inther

Eind mei opende Hollister officieel zijn nieuwe EDC in het Nederlandse Oud Gastel. De onafhankelijke Amerikaanse ontwikkelaar, fabrikant en verkoper van medische hulpmiddelen werd wegens succes genoodzaakt uit te breiden. Daarom besloot Hollister een nieuw Europees distributiecentrum te bouwen in Oud Gastel.

DSV betrekt nieuwbouw voor farmalogistiek

In juli 2018 opent logistiek dienstverlener DSV de deuren van een nieuw gebouw in Gent. Het gebouw vormt een uitbreiding van 10.500m² op DSV’s huidige dedicated distributiecenter voor healthcare, dat nu in totaal 36.000m² beslaat. De uitbreiding drong zich op omdat het aantal klanten voor farmalogistiek bij DSV in België blijft toenemen.

Digitalisering triggert investeringen in WMS

Onafhankelijk WMS-selectieportal wms-software.eu vergeleek de investeringen in warehouse management systemen over de afgelopen twintig jaar. Terwijl WMS-implementaties aanvankelijk vooral plaatsvonden bij logistiek dienstverleners, producenten en retailers en groothandelaars destijds maar weinig interesse toonden, is dat nu anders.

Hardis Group vestigt zich in de Benelux

Tot nu werkte adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group met een internationaal team dat samen met de lokale partners verantwoordelijk was voor de activiteiten in de Benelux. Met een nieuw filiaal in Utrecht wil de ontwikkelaar van Reflex WMS nu zijn internationale uitbreiding verder voortzetten en zijn aanwezigheid in Nederland, België en Luxemburg versterken.

TLN-Conjunctuurenquête duidt op stijgende prijzen, zonder winst

Volgens de Conjunctuurenquête van TLN (Transport en Logistiek Nederland) zijn de prijzen in de transport- en logistieke sector in het eerste kwartaal van 2018 gestegen. Toch blijven de winsten achter omdat ook de kosten voor personeel en brandstof aanzienlijk zijn toegenomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.