Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

35% van Belgische werkgevers krijgt vacatures niet ingevuld

Hoewel er in België momenteel niet minder dan 130.000 jobs beschikbaar zijn, zegt 35% van de Belgische werkgevers dat ze wervingsproblemen ondervinden. Dat blijkt uit de twaalfde editie van de wereldwijde enquête over het tekort aan talent die door ManpowerGroup in 43 landen en grondgebieden, waaronder België, werd georganiseerd.

Brexit zorgt voor onzekerheid in Belgische transportsector

Terwijl de Brexitonderhandelingen nog volop aan de gang zijn, zijn er nu al zichtbare effecten op de handelsrelaties tussen het Verenigd Koninkrijk en de rest van de EU. Zo staat de Britse exportgroei naar het Europese vasteland op het hoogste niveau sinds 2012.

deniway bij DHL en Zalando voor afvoer gebruikte verpakking

(advertorial) Modefabrikant Tom Tailor en logistieke service provider DHL, hebben samen een magazijn in Hamburg gebouwd, waar Denipro de retourbehandeling verzorgt. Er werd een Deniway lijn van 351 meter geïnstalleerd. Het vloervrije transportsysteem hangt op een hoogte van 2.5 m, zodat het personeel gemakkelijk lege dozen op de conveyor kan plaatsen.

H.Essers neemt logistieke activiteiten van Baxter Monselice in Italië over

De overname kadert in de verdere uitbouw van de segmenten farma- en gezondheidszorg van de logistieke dienstverlener op Italiaans grondgebied. Eerder al opende H.Essers een nieuwe cross-dock voor farma in Milaan.

Vrachtwagenchauffeurs betrapt bij poging kilometerheffing te ontlopen

Bij recente controleacties nabij het Waalse Nassogne en Marche-en-Famenne zijn twee vrachtwagenchauffeurs betrapt op het illegaal gebruik van een stoorzender (ook wel ‘jammer’ genoemd) met de bedoeling de Viapass kilometerheffing te ontwijken.

Twee nieuwe GDP gecertificeerde warehouses voor Yusen Logistics

Yusen Logistics, gespecialiseerd in wereldwijde geneesmiddelenlogistiek, heeft twee nieuwe sites voor farmalogistiek officieel in gebruik genomen, goed voor in totaal bijna 20.000m² GDP-gecertificeerd magazijn. Enerzijds vond de opening van het Yusen Logistics Antwerp Healthcare Center in Melsele plaats.

Herbruikbare verpakking leidt tot 60% minder CO2-uitstoot

Herbruikbare containers voor fruit en groenten zorgen voor maar liefst 60% minder CO2-uitstoot dan kartonnen verpakkingen. Dat concludeert een Europees onderzoek van het onafhankelijke Fraunhofer instituut in opdracht van de Duitse organisatie Stiftung Initiative Mehrweg (SIM).

Marnix De Troyer CEO van Devoteam Management Consulting Belux

Marnix De Troyer is bij de Franse beursgenoteerde ICT-groep Devoteam CEO/managing partner geworden van Devoteam Management Consulting België en Luxemburg. Marnix De Troyer heeft meer dan 25 jaar ervaring en bekleedde eerder managementfuncties bij Dexia, Crelan, Deutsche Bank België, Ordina België en Capgemini Nederland.

Nestlé Wagner digitaliseert productie met robuuste tablets van Getac

Nestlé Wagner produceert jaarlijks ongeveer 350 miljoen diepvriesproducten en behoort tot de grootste fabrikanten van diepvriespizza’s in Europa. Om zijn volledige productieproces op de digitale toekomst voor te bereiden, voorziet het bedrijf zijn medewerkers in de fabriek in het Duitse Nonnweiler voortaan van robuuste A140-tablets van Getac.

Transuniverse Forwarding gaat voor intermodaal vervoer

Mede door het groeiende tekort aan chauffeurs in Europa dreigt een capaciteitstekort te ontstaan in het wegvervoer. Daarnaast willen steeds meer klanten hun CO2-voetafdruk verminderen. Daarom heeft Transuniverse besloten volop in te zetten op intermodaal vervoer.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.