Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Dachser breidt netwerk van LCL-diensten uit

Dachser beschikt over een netwerk van 396 vestigingen die nauw met elkaar verbonden zijn binnen zowel wegtransport als lucht- en zeevracht. Dit jaar wordt het sterk geïntegreerde netwerk van de logistieke dienstverlener in de divisie zeevracht verder uitgebreid met 26 nieuwe LCL-verbindingen (Less than Container Load).

Supermarktketen Shufersal automatiseert met Knapp

Shufersal staat in Israël bekend als een van de belangrijkste supermarktketens. Om zijn service te verbeteren, besloot de retailer te investeren in zijn logistieke infrastructuur voor de online store Shufersal Direct. De organisatie zal een beroep doen een sterk geautomatiseerde logistieke oplossing van Knapp, die Shufersal moet toelaten om klantenorders sneller en met een nog hogere kwaliteit uit te leveren.

Atos en OutSystems sluiten strategisch partnership

OutSystems, leverancier van het Low-Code-platform voor applicatieontwikkeling, heeft een strategische overeenkomst getekend met Atos in België. Laatstgenoemde zal als IT-dienstverlener het Low-Code platform van OutSystems inzetten bij klanten om cloud- en digitale transformatie-initiatieven te versnellen.

Renault Trucks stelt serie elektrische voertuigen voor

De Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. en Renault Trucks D Wide Z.E. bestrijken samen het complete gamma van 3,1 tot 26 ton, dat bij uitstek geschikt is voor toepassingen in de stad, zoals goederendistributie of afvalinzameling. De Renault Trucks D en Renault Trucks D Wide Z.E.

Cen Global lanceert nieuw delivery management systeem

De nieuwe delivery management oplossing kan zowel stand alone werken als geïntegreerd met CargoWise en andere logistieke en ERP-systemen. De cloudgebaseerde oplossing moet ervoor zorgen dat voertuigen optimaal worden ingezet (gebaseerd op het gewicht of het volume) en voorziet ook routeplanning.

NewCold opent automatisch diepvriesmagazijn in Verenigde Staten

De Nederlandse dienstverlener NewCold, gespecialiseerd in diepvriesopslag en -logistiek, heeft zijn eerste volledig geautomatiseerd warehouse geopend in de VS, meer bepaald in Tacoma WA. Het hoogbouwmagazijn voor koudeopslag biedt plaats aan ongeveer 100.000 pallets en zal instaan voor de distributie van de producten van Trident Seafoods in het noordwesten van de VS. Trident Seafoods oogst en verwerkt vis en zeevruchten, voornamelijk uit Alaska.

Swisslog versterkt samen met KUKA zijn CarryPick oplossing

CarryPick, een geautomatiseerd opslag- en order fulfilment systeem, is een schaalbaar concept dat uitkomst moet bieden bij multi-channel fulfilment operaties. De nieuwe KMP600 AGV van het CarryPick systeem is ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen Swisslog en KUKA Group, fabrikant van industriële robots en automatiseringssystemen.

Markt van heftrucks en magazijntrucks blijft boomen

Na een voortreffelijk 2016 doet 2017 het nog beter als het op de verkoop van heftrucks en magazijntoestellen aankomt. Dat blijkt uit cijfers van de federatie Sigma. De gemiddelde stijging tegenover 2016 bedroeg 17,5%, wat van 2017 meteen het beste jaar ooit maakt.

Simon Niesler gaat Infor Benelux, VK en Ierland leiden

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudoplossingen, heeft Simon Niesler benoemd tot vice president en general manager voor het Verenigd Koninkrijk, Ierland en de Benelux. Voor zijn komst naar Infor werkte Niesler bij SAP, waar hij de functies vervulde van chief operating officer en head of cloud, SAP Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Schoeller Allibert opent greenfield fabriek in Beringen officieel

Met de nieuwe fabriek in het Limburgse Beringen is de producent van herbruikbare kunststof verpakkingen aan zijn veertiende productieplant wereldwijd toe. De fabriek, die model moet staan voor alle toekomstige fabrieken van de Schoeller Allibert Group, omvat een productiehal van 6500m², 4500m² buitenopslagruimte en 1200m² kantoren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.