Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

UniCarriers brengt nieuwe lage orderverzameltruck op de markt

Vooruitlopend op de lancering van zijn nieuwe O-serie orderverzameltrucks, introduceert UniCarriers nu al de lage orderpicker, het eerste model uit de nieuwe productlijn. Een van de opvallendste kenmerken van de nieuwe lage orderverzamelaars is de Instant Launch-technologie.

Wordt Amazon de nieuwe Uber voor vrachtvervoer?

Amazon zou sinds vorig jaar een nieuwe online dienst aan het uittesten zijn om vrachtwagenchauffeurs te matchen met verladers. Dat heeft de Amerikaanse nieuwszender CNBC vernomen uit bronnen die nauw bij het project betrokken zijn. Door een dergelijke online vrachtdienst te lanceren, zou Amazon niet alleen zijn bestaande netwerk van transporteurs beter kunnen beheren en vracht beter toewijzen dan vandaag het geval is.

Wereldwijde one-stop-shop voor heftrucks, hoogwerkers en verreikers

Jungheinrich, aanbieder van intralogistieke oplossingen, gaat op het vlak van materieelverhuur internationaal samenwerken met Riwal. De Riwal Holding Group, met hoofdkantoor in Nederland, is internationaal gespecialiseerd in de verhuur en verkoop van hoogwerkers en verreikers.

IT-bedrijf Simply Deliver treedt toe tot iShare-netwerk

Startup Simply Deliver heeft als eerste IT-bedrijf in Nederland het toetredingsproces van het iShare-afsprakenstelsel succesvol afgerond. Voortaan hebben partijen die via het platform van Simply Deliver data delen, de zekerheid dat hun data veilig en betrouwbaar worden gedeeld, ook wanneer die partijen geen commerciële relatie met elkaar hebben of niet eerder met elkaar data hebben gedeeld.

Motrac Handling & Cleaning neemt Lauwers Heftruck Service over

Motrac Handling & Cleaning, exclusieve invoerder en verdeler van Linde Material Handling producten voor België, heeft de activiteiten van branchegenoot Lauwers Heftruck Service uit Dottenijs overgenomen. Het familiebedrijf Lauwers is al bijna dertig jaar actief als onderhouds- en herstelbedrijf voor de Linde magazijn- en heftrucks en is uitgegroeid tot een belangrijke regionale leverancier van materiaal voor goederenbehandeling.

DHL Express keert terug naar West-Vlaanderen

Projectontwikkelaar Global Estate Group is in Roeselare, op een terrein van bijna 13.000m², gestart met de eerste funderingen en grondwerken van het nieuwste Service Center in West-Vlaanderen. Het betreft een distributiecentrum waar de inkomende goederen niet worden opgeslagen, maar meteen worden ingeladen bij de uitgaande goederen.

Robotpakken in de logistiek nog niet voor morgen

Exoskeletons of robotpakken geven het menselijk lichaam meer kracht en uithoudingsvermogen. Vandaag worden exoskeletons succesvol ingezet voor revalidatie in de gezondheidssector en vinden ze hun eerste toepassingen in de industrie. De vraag is of de technologie ook bij logistieke operaties, zoals orderpicking, verpakken, stapelen, laden en lossen, voor ondersteuning kan zorgen.

Weerts Supply Chain bouwt op Liège Trilogiport

Weerts Supply Chain (WSC), het Luikse familiebedrijf actief in transport en logistiek, en de Autonome Haven van Luik hebben een concessieovereenkomst getekend voor 21 hectare land op het multimodale logistieke platform Liège Trilogiport, langs het Albertkanaal in Hermalle-sous-Argenteau - Oupeye.

Meer nauwkeurige winkelvoorraad en snellere picking dankzij native IoT-support

Manhattan Associates introduceert voor het eerst een Store Inventory- and Fulfilment-oplossing (SIF) voor omnichannel fulfilment in de retail, gebaseerd op IoT. De SIF-oplossing van de softwareleverancier beschikt nu over native RFID-ondersteuning, wat de nauwkeurigheid van de winkelvoorraad en de snelheid van de afhandeling van de winkelorders aanzienlijk moet verbeteren.

Ford creëert robot in combinatie met zelfrijdende auto voor autonome thuisleveringen

Autoconstructeur Ford bouwt samen met Agility Robotics aan een oplossing voor de autonome levering van pakketten aan huis. Daarbij zullen zelfrijdende auto’s worden uitgerust met een robot die zelfstandig uit de auto kan stappen en het pakket tot aan de deur van de bestemmeling brengt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.