Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Weerts Supply Chain breidt uit naar Limburg

Weerts Supply Chain (WSC), de logistieke poot van het Waalse familiebedrijf Weerts Group, breidt na thuisbasis Luik en Vorst (Audi), nu ook uit naar Vlaanderen. In het kader van zijn uitbreidingsstrategie investeert WSC in een eerste fase in twee nieuwe projecten in Limburg.

UPS gaat voor hernieuwbare energie

De Amerikaanse koerierdienst heeft een samenwerking opgezet met Clean Energy Fuels Corp om in de komende zeven jaar 170 miljoen gallon (zowat 643,5 miljoen liter) aan hernieuwbaar aardgas (RNG) aan te kopen. Hernieuwbaar aardgas speelt een belangrijke rol in de strategie die UPS uitwerkte om zijn alternatieve brandstofverbruik op te trekken tot 40% van de totale grondbrandstof tegen 2025.

Nachtbehandeling van containers op gemengde gevoelens onthaald

Positief nieuws voor de Belgische transportwereld, want na jarenlange vraag van de transportfederaties en maandenlang onderhandelen gaat containerbehandelaar PSA Antwerp op 3 juni van start met een proefproject van zes maanden voor de nachtbehandeling van trucks op zijn containerterminals (Europa Terminal en Noordzee Terminal).

Manhattan Associates stimuleert robotisering in DC’s

Het ‘Manhattan Automation Network’ is een nieuw programma van Manhattan Associates, in samenwerking met enkele leveranciers van oplossingen voor magazijnautomatisering, om de ontwikkeling en implementatie van automatisering en robotica in distributiecentra te versnellen.

Crown stelt nieuwe compacte dubbele stapelaar voor

Met de DS 3040 introduceert Crown een nieuwe heftruck die de prestaties van een stapelaar combineert met de flexibiliteit van een pallettruck. Met een hefvermogen van maximaal twee ton en hefhoogten tot 2300 millimeter is de nieuwe meeloopstapelaar in de eerste plaats ontworpen voor gebruik in krappe winkel- of magazijnomgevingen.

Platooning in de logistieke sector heeft bewezen potentieel

Het pilootproject van DB Schenker, MAN Truck & Bus en Fresenius University of Applied Sciences naar de toepassing van platooning op de Duitse snelwegen is met succes afgesloten. Uit de eerste praktijktest ter wereld met vrachtwagenkonvooien voor reële logistieke activiteiten blijkt dat elektronisch gekoppelde vrachtwagens een veilige en technisch betrouwbare oplossing vormen, die eenvoudig kan worden geïmplementeerd in de activiteiten van logistieke bedrijven.

Artificiële intelligentie drukt stempel op online winkelen

Uit de Q1 Shopping Index van Salesforce, een analyse van het online winkelgedrag van 500 miljoen consumenten, blijkt dat het eerste kwartaal van dit jaar de eerste keer in de recente geschiedenis was dat onderzoeksresultaten over online winkelen niet werden gedomineerd door mobiel.

Eerstesteenlegging Log!Ville

Op 22 mei 2019 wordt op het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen in Niel de eerste steen gelegd van Log!Ville. Dat moet een open demo- & innovatiecentrum worden, waar logistieke bedrijven in Vlaanderen nieuwe toepassingen en concepten kunnen ontdekken en demonstreren.

Bedrijven benutten steeds vaker Belgische waterwegen

De Belgische binnenvaart zit in de lift, zo blijkt uit onderzoek van logistieke vastgoedspeler Ceusters, dat zich onder meer baseert op de meest recente cijfers van Statbel. In 2017 vervoerden de Belgische binnenschepen een recordaantal van 36.808 containers, goed voor zo’n 201.129.000 ton en meer dan 11 miljard afgelegde kilometers.

Databril gecombineerd met pick-by-voice zet scanner opzij

CIM Logistics doet zijn intrede op de Nederlandse WMS-markt met de spraakgestuurde pick-by-vision-applicatie Prolag Go, een hybride oplossing die pick-by-voice en pick-by-vision combineert. Het systeem is gebaseerd op orderpicking met pick-by-vision; de door CIM ontwikkelde app Prolag Go draait namelijk op een databril.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.