Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Informore voortaan in handen van Caroz

Caroz, ‘The control tower’ uit het Nederlandse Venlo heeft TMS-leverancier Informore overgenomen. Beide bedrijven waren de afgelopen negen jaar al partner in verschillende projecten. Informore, opgericht in 1992, bood als eerste in Europa een transport management systeem aan dat speciaal ontworpen was voor verladers.

Heylen Warehouses start bouw op bedrijvencampus Hoeksche Waard

De Nederlandse gemeente Hoeksche Waard heeft een definitieve vergunning afgeleverd voor de eerste bouwfase van de nieuwe bedrijvencampus op het eiland Hoeksche Waard. Investeerder en ontwikkelaar Heylen Warehouses gaat er een nieuw logistiek gebouw realiseren op het voormalige terrein van de suikerfabriek.

DSV Panalpina neemt Global Integrated Logistics van Agility over

Twee jaar na de overname van het Zwitserse Panalpina kondigt de Deense transport- en logistieke onderneming DSV opnieuw een grote acquisitie aan: Agility Global Integrated Logistics (GIL). Met de overname is een prijskaartje van bijna 3,5 miljard euro (DKK 26 miljard) gemoeid.

GLS test nieuwe oplossingen voor ‘city logistics’ in Brussel

In het kader van zijn duurzaamheidsprogramma ThinkGreen streeft de GLS Group naar de elektrificatie van zijn voertuigenpark. Daarvoor worden over heel Europa voortdurend nieuwe modellen op hun praktische inzetbaarheid getest en kan elke GLS-vestiging de testresultaten van alle testlanden raadplegen.

Colruyt Group zorgt voor eerste stille levering met elektrische truck

Colruyt Group heeft in Brussel een eerste stille levering met een elektrische 44 ton-truck uitgevoerd. Daarmee zet de retailer, die dagelijks 1.000 ton producten aan 24 winkels in het Brussels Gewest levert, een belangrijke stap richting meer duurzaam leveren in een stedelijke context.

Saint-Gobain Weber steunt de bouw met Astro WMS

Saint-Gobain Weber in Grimbergen levert tegellijmen en metselmortels aan ruim honderd bouwmarkten en doe-het-zelfzaken in heel België. Omdat in de bouw iedereen meters wil maken, is het belangrijk dat die klanten hun goederen snel aangeleverd krijgen.

Datalogic lanceert compacte slimme camera met de kracht van een videosysteem

Datalogic, gespecialiseerd in automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, presenteert met de P2X-serie een nieuwe slimme camera die zich leent zich voor veeleisende toepassingen. Zo maken de kleine afmetingen en het grote gezichtsveld de camera geschikt voor het aansturen van robots.

Delta realiseert duurzaam Cradle-to-Cradle EDC voor Levi Strauss & Co

Op een terrein van ruim 15 hectare op het industrieterrein ‘Grosse Heide Wulfen’ in Dorsten (Noordrijn-Westfalen) start de Delta Development Group binnenkort met de bouw van wat het groenste distributiecentrum van Duitsland moet worden. De Nederlandse projectontwikkelaar haalt met het nieuwe logistieke pand niet alleen mode-autoriteit Levi Strauss & Co naar de regio, maar realiseert ook het eerste Cradle-to-Cradle geoptimaliseerde logistieke project van Duitsland.

Nox NightTimeExpress investeert in sleutelloze Proof of Delivery-oplossing van Zetes voor nachtbezorging

Logistiek dienstverlener Nox NightTimeExpress beschikt in Europa over een uitgebreid netwerk voor nachtelijke expresbezorging. Urgente bezorging van reserveonderdelen aan klanten in uiteenlopende sectoren is al meer dan 50 jaar de kernactiviteit van de onderneming.

Belisoft Logistics breidt e-commerce activiteiten uit met Savoye

Opgericht in 2010 is Belisoft uitgegroeid tot een grote naam in de online verkoop van erotische artikelen in Frankrijk. De groep hanteert sinds 2016 een omnichannel aanpak, onder meer met een netwerk van fysieke winkels, e-commerce en een logistiek in eigen beheer.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.