Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Ronald Schepers benoemd tot sales director Reflex Benelux

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group heeft Ronald Schepers (57) benoemd tot Reflex sales director voor de Benelux-regio. Ronald Schepers is bijna zijn hele carrière actief geweest op het gebied van logistiek en distributie.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter. Inbound controltower – Slotbooking – Outbound controltower  Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman   cases op www.incore.be >

Nieuwe platformpallettrucks van Hyster zijn klaar voor lithium-ion

Hyster Europe heeft drie nieuwe platformpallettruckmodellen op de markt gebracht. De modellen zijn voorbereid om ook met lithium-ion batterijen te kunnen werken, wat de productiviteit in intensieve industriële toepassingen moet maximaliseren.

Meer SKU’s per palletsectie

(Advertorial) Meer small items op dezelfde beperkte plaats. En bovendien minder voorraad per SKU inslaan en de druk op de servicegraad blijven beheersen? Ongestoorde picking met steeds voldoende voorraad en géén stockbreuken in een lopende batch?

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Eolane stroomlijnt demand management met Optimact

(Advertorial) Als producent van elektronische componenten had Eolane Tallinn nood aan een hogere transparantie in de keten, met het oog op een efficiënter demand management. De oplossing vond de organisatie in Optimact van Xeleos Consulting.

Roba Metals detecteert en lokaliseert pallets dankzij Aucxis en Sato RFID printers

Aucxis, partner van Sato Benelux voor RFID-oplossingen, heeft de operationele snelheid en efficiëntie bij het Nederlandse bedrijf Roba Metals verhoogd met behulp van de Sato CL4NX RFID printer. Met gemiddeld 7.000 stalen pallets in voorraad en duizenden leveringen per week, beslaat het Roba Metals servicecentrum en verkoopkantoor in Genk een oppervlakte van 20.000m² en bevat het coils van roestvrij staal die opnieuw worden verwerkt tot op maat gesneden platen voor klanten.

Verkoop van zware elektrische Volvo-trucks nog voor dit jaar

Volvo Trucks start dit jaar nog met de officiële verkoop van zijn complete range zware elektrische trucks, bestaande uit drie modellen. Volgens de vrachtwagenproducent is de tijd rijp voor een snelle toename van het aantal elektrische voertuigen in het zwaardere wegtransport.

Siemens en Google Cloud brengen AI op schaal naar de maakindustrie

Google Cloud en Siemens, leverancier van automatiseringsoplossingen en industriële software, gaan samenwerken om productieprocessen te optimaliseren en de productiviteit op de werkvloer te verbeteren. Daartoe zal Siemens de datacloud- en artificiële intelligentie/machine learning (AI/ML)-technologieën van Google Cloud integreren in zijn fabrieksautomatiseringsoplossingen.

SAS Belux en CGI Nederland willen samen digitale transformatie van productiebedrijven versnellen

SAS gaat samenwerken met ICT-dienstverlener CGI om klanten in manufacturing op het volledige traject van hun digitale transformatie te ondersteunen. SAS Belux en CGI vullen elkaar naar eigen zeggen perfect aan om ervoor te zorgen dat bedrijven hun productieprocessen effectief met artificiële intelligentie (AI) en analytics kunnen stroomlijnen en optimaliseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.