Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Thiery Geerts, CEO van Google Benelux, neemt de aftrap op Supply Chain Innovations 2021

Hij heeft het over de homo digitalis en hoe digitalisering ons meer menselijk maakt. Bedrijven die dit begrijpen en de nieuwe beschikbare technologieën willen toepassen zullen hun business modellen opnieuw moeten bekijken. Deze revolutie zal ook impact hebben op de supply chain die eveneens opnieuw moet worden uitgevonden om voordeel te halen uit digitalisering, Artificiële Intelligentie, Blockchain, 3D printing,… Thiery publiceerde hierover dit jaar het boek ‘Homo Digitalis: Hoe digitalisering ons meer mens maakt’.

DB Schenker lanceert Schenker Ventures voor innovatieve logistiek

Eerder deze maand lanceerde logistiek dienstverlener DB Schenker de nieuwe divisie Schenker Ventures. Bedoeling is innovatie in de logistiek te stimuleren door ondernemers en starters te ondersteunen en met hen samen te werken. Schenker Ventures zal de bestaande venture-activiteiten en investeringen van DB Schenker bundelen en uitbouwen.

BluJay wil met nieuwe releases vlotte wereldhandel ondersteunen

BluJay Solutions, leverancier van wereldwijde supply chain-software en -diensten, heeft versie 21.2 van zijn transport-, distributie- en Global Trade-applicaties uitgebracht. De nieuwe releases bieden mogelijkheden, integraties en actuele compliance-updates voor verladers, logistiek dienstverleners, vervoerders en douane-expediteurs.

How.fm geeft werkstappen visueel en in meerdere talen weer

Begrijpelijke werkinstructies vormen een van de belangrijkste verbeterpunten in magazijnlogistiek. Alleen als medewerkers weten welke taken ze moeten uitvoeren en hoe, blijft het foutenpercentage laag en blijft de vaak hoge werkdruk onder controle.

H.Essers verhoogt efficiëntie met verticale plateauliften

H.Essers verzorgt logistieke activiteiten voor verschillende klanten. Om hun klanten optimaal te bedienen, optimaliseerden ze hun opslagcapaciteit in het verleden al met Storeganizers en 3 verticale plateauliften van Vanas. Om hun productiviteit verder te verhogen breidt Essers deze opstelling verder uit met 3 extra plateauliften en een rollenbaan met drop-to-lights van Vanas.

Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Still breidt productgamma uit met NXV smallegangentruck

Met de NXV lanceert Still een nieuwe man-down smallegangentruck. Daarbij zet de producent hoog in op ergonomie. Zo is de truck voorzien van een ergonomische bestuurdersstoel met optionele kanteltechnologie, proportionele stoel- en voetplaatverstelling en de mogelijkheid om alle bedieningselementen aan de behoeften van de bestuurder aan te passen.

Logistics Capital Partners koopt logistieke site voor speculatief ontwikkelingsproject

Een jaar na de ontwikkeling van zijn eerste Belgische magazijn in Nijvel verwerft Logistics Capital Partners, een pan-Europees platform voor logistieke ontwikkeling en asset management, 6,6 hectare in Bilzen voor de speculatieve ontwikkeling van 42.100m².

DSV behaalt ROI van minder dan 6 maanden met Storeganizer

DSV, wereldwijde leverancier van transport- en logistieke oplossingen, heeft in zijn multi-client magazijn in het Nederlandse Tholen het Storeganizer-opslagsysteem geïntegreerd. Storeganizer, dat wordt ondersteund door het Belgische conTeyor, is een opslagsysteem dat magazijnen in staat moet stellen meer kleine artikelen per oppervlakte op te slaan door het gebruik van de rackruimte te optimaliseren.

Descartes neemt last mile-dienstverlener GreenMile over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft last mile-dienstverlener GreenMile overgenomen voor 30 miljoen dollar. GreenMile, met hoofdkantoor in Orlando, Florida, levert cloudgebaseerde mobiele oplossingen voor routeplanning in de levensmiddelensector, zoals mobiele applicaties waarmee chauffeurs hun productiviteit kunnen verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.