Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Wageningen University & Research neemt Toyota waterstofheftruck in gebruik

Het Praktijkonderzoek Plant en Omgeving van de Wageningen University & Research (WUR) in het Nederlandse Lelystad heeft zijn eerste waterstofheftruck in gebruik genomen. Het betreft de Toyota Traigo waterstofheftruck met een brandstofcel van Plug Power.

Bereik een betere digitale organisatie door middel van IT/OT-convergentie

(Advertorial) IT/OT-convergentie kan aanzienlijke voordelen opleveren voor industriële bedrijven die de digitale transitie maken. Het PwC rapport, IT/OT-convergentie als basis voor digitalisering in de snel veranderende industriële omgeving, biedt industriële bedrijven inzicht in de uitdagingen en voordelen van IT/OT-convergentie.

Meer SKU’s per palletsectie

(Advertorial) Meer small items op dezelfde beperkte plaats. En bovendien minder voorraad per SKU inslaan en de druk op de servicegraad blijven beheersen? Ongestoorde picking met steeds voldoende voorraad en géén stockbreuken in een lopende batch?

Data Analytics Inspiration Day 21 October

(Advertorial) Do you love networking? We love inspiration. Join us for the Data Analytics Inspiration Day on 21 October in the MeetDistrict Ghelamco Arena @KAA Gent Stadium from 5 to 8 pm. Register Hear Jo Caudron talk about how not only digital but also broad social and economic transformations are shaping our future: different living/working arrangements, new business models, more focus on local.

Ikea lanceert nieuw winkelconcept met medewerking van Swisslog

Ikea heeft een nieuw winkelconcept gelanceerd met een geautomatiseerd systeem voor kleine onderdelen. Als onderdeel van het ‘Store of the Future’-programma van de Zweedse meubelgigant werd de ‘micro-fulfilment’ proefoplossing voltooid in de Ikea-winkel in Zagreb, Kroatië.

Renault Trucks breidt gamma elektrische vrachtwagens voor stadsdistributie uit

Renault Trucks, onderdeel van de Volvo Group, breidt zijn volledig elektrische range verder uit om tegemoet te kunnen komen aan de uiteenlopende wensen van de stadsdistributie. De fabrikant start met de serieproductie van een 19-tons Renault Trucks D Wide Z.E.

Lucardi krijgt meer grip op supply chain met Yellowstar

Met ongeveer 125 eigen winkels en een webshop is Lucardi een van de grootste juweliersketens van Nederland. Kenmerkend voor de winkels zijn het open winkelfront en de presentatie in glazen vitrines, waar klanten uit het aanbod aan sieraden en horloges kunnen kiezen.

Phi Data stelt Bart Anthonissen aan als key account manager voor klanten in de havens

Phi Data, creator en integrator van Smart Edge-oplossingen voor automatische identificatie en lokalisatie, heeft Bart Anthonissen aangetrokken als key account manager voor de bedrijven actief in de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Ook de logistieke hub in het Antwerpse Grobbendonk komt onder zijn vleugels terecht.

Zweedse retailer Axfood schakelt opnieuw Witron in

De Zweedse voedselretailer Axfood heeft logistiek partner Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp, de implementatie, het onderhoud en de systeemexploitatie van een e-commerce DC voor Food Retail in het Zweedse Göteborg. Witron implementeert nu al het 100.000m² grote omnichannel-distributiecentrum in Bålsta (bij Stockholm) voor Axfood.

Calodar gaat voor digitale transformatie met SAP

Distributeur van sanitair Calodar uit Ham verdeelt al meer dan 60 jaar artikelen voor badkamers en toiletten aan retailers in de Benelux. Het assortiment van het familiebedrijf omvat duizenden artikels, gaande van badkuipen, douches en toiletten, over meubelen en kranen, tot het kleinste accessoire om dat alles te installeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.