Belg bestelde dit jaar al 62% meer online

De online bestelwoede van de Belg heeft door corona een extra impuls gekregen. Het aantal geleverde pakjes ligt in 2020 voorlopig 62% hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de allereerste ‘pakjesbarometer’ van technologiebedrijf Bringme.

De sterke toename is vooral een gevolg van de enorme ‘boom’ tijdens de eerste lockdown. Tussen maart en mei stelt Bringme een verdubbeling van het aantal geleverde pakjes vast in vergelijking met 2019. Nog opvallend: van alle geleverde pakjes vallen die van Bpost het vroegst op de dag in de bus.
 
De analyse van Bringme is gebaseerd op de leveringscijfers in het netwerk van Bringme Boxen. Momenteel staan er Bringme Boxen in meer dan 1.500 gebouwen en bedrijven, goed voor meer dan 250.000 gebruikers in ons land. De boxen zijn opengesteld voor zowel de postoperatoren, koeriers als lokale handelaars. De analyse vond plaats op basis van een ‘like-for-like’ basis. De toename van het aantal geplaatste Bringme Boxen de afgelopen jaren had dus geen invloed op de cijfers.
 
Tijdens de eerste lockdown, tussen maart en mei, verdubbelde (+100%) het aantal geleverde pakjes in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De uitschieter was de maand april. Toen liet de Belg maar liefst 134% meer pakjes leveren dan in april 2019. In de piek van de tweede coronagolf (oktober-november) steeg het aantal leveringen nog steeds in vergelijking met het najaar van 2019, maar wel minder sterk: +34%. 
 
Een andere interessante vaststelling uit de pakjesbarometer van Bringme is dat Bpost zijn pakjes het vroegst van alle post- en koerierbedrijven in ons land levert. Meer dan een derde van alle pakjes die Bpost in een Bringme Box afleverde, vielen vóór 8.00u ’s ochtends in de bus. Andere koerierdiensten, waaronder PostNL (4,2% voor 8.00u) en DPD (5,1% voor 8.00u) volgen op ruime afstand. In vergelijking met vorig jaar moet de Belg wel steeds langer wachten voordat zijn pakje thuis wordt geleverd. Omwille van de toenemende volumes leveren de drie grootste koeriers in ons land dit jaar tussen de 5 en 10% minder pakjes vóór 8u ’s ochtends in vergelijking met vorig jaar.
 
De koerierdiensten in ons land leveren 80% van de pakjes tijdens de kantooruren. Wie om 10u in de bus kijkt, heeft al veel kans om er zijn pakje aan te treffen. Bpost heeft dan al 77% van zijn pakjes afgeleverd, PostNL 23% en DPD 37,5%. Toch duurt het tot 16u vooraleer alle koerierdiensten alle pakjes thuis bezorgd hebben. Dat betekent dat het gros van de pakjes wordt afgeleverd wanneer de mensen op het werk zijn. Op dit moment, door de lockdown, kunnen de meeste pakjes overdag in ontvangst worden genomen, waardoor koeriers de tweede of derde aanbieding kunnen vermijden. Maar als het thuiswerk opnieuw afneemt, zal dat niet meer kunnen.
 
Als we terug naar een meer normale situatie gaan, en we houden hetzelfde volume aan leveringen aan huis aan, is de impact van alle rondrijdende bestelbusjes op de files en het milieu niet te overzien, besluit Bringme op basis van zijn pakjesbarometer. “De meest duurzame manier om pakjes te laten leveren, is gebundeld op één locatie”, meent Bringme CEO Jo Vandebergh. “De meest aangewezen plek daarvoor zijn bedrijven. Daar kan de koerier altijd van de eerste keer zijn pakje afleveren. Bovendien worden individuele thuisritten vermeden en dat zal ook de lever- en werktijden van de koeriers ten goede komen.”

Foto: Bringme

Recente nieuwsberichten

Fanuc breidt gamma CRX Collaboratieve Robots uit

Fanuc Corporation, leverancier van CNC’s, robots, cobots en fabrieksautomatisering, heeft zijn CRX-serie uitgebreid met de CRX-5iA, CRX-20iA/L en CRX-25iA collaboratieve robots. Met die nieuwe CRX-cobots telt Fanucs lijn van CR- en CRX-cobots nu in totaal elf cobot modelvarianten om producten van 4 tot 35kg te hanteren.

Bigben Interactive moderniseert met oplossingen van Savoye

Bigben Interactive ontwerpt en distribueert gaming- en smartphoneaccessoires en audioproducten. Vanuit thuisland Frankrijk verscheept het bedrijf zijn producten naar bijna honderd landen en beschikt de groep over 23 dochterondernemingen wereldwijd.

Iptor boort houtsector aan met overname TimberTec

Iptor, aanbieder van cloudgebaseerde ERP-software voor de distributiesector, de uitgeverssector en de farma, heeft TimberTec overgenomen, een Duitse leverancier van ERP-oplossingen voor de houtsector. Door hun krachten te bundelen, willen Iptor en TimberTec hun wereldwijde aanwezigheid in de houtsector vergroten en het marktaandeel van TimberTec in Centraal-Europa verder uitbreiden.

Eye4Storage creëert wereldwijde marktplaats voor warehouses

Eye4Storage lanceert een nieuwe digitale marktplaats voor bedrijven die op zoek zijn naar opslag- en distributiefaciliteiten over de hele wereld. Het onafhankelijke platform koppelt bedrijven met opslagbehoefte aan warehousing-operators en geeft hun op die manier direct toegang tot beschikbare opslagruimte wereldwijd.

Cazoo verbetert traceerbaarheid met Zetes

De Europese online autodealer Cazoo bezit en reviseert al zijn auto’s volledig en biedt ze vervolgens te koop aan op zijn website. Daar kan de koper een keuze maken uit de duizenden auto’s die steeds in voorraad zijn en de auto vervolgens zelf ophalen of binnen 72 uur laten leveren.

E-T-A automatiseert productie- en verzendingsmagazijn met Jungheinrich

E-T-A Elektrotechnische Apparate GmbH produceert oplossingen op maat voor stroombegrenzing, stroomdistributie, relais en intelligente complete systemen. Jaarlijks verkoopt het bedrijf 28 miljoen producten in meer dan 60 landen. Omdat de opslag- en transportcapaciteit in de hoofdzetel in Altdorf bij Nürnberg (Duitsland) tegen 2030 enorm zal toenemen, bouwt E-T-A een nieuw en toekomstgericht logistiek gebouw met bijbehorende opslag- en transporttechniek.

INEX Partners gaat voor omnichannel-integratie met Witron

Sinds april 2012 stelt de Finse logistiek dienstverlener INEX Partners, een dochteronderneming van handelsbedrijf SOK, op de vestiging in Sipoo alle algemene handelspakketten samen met geautomatiseerde en handmatige logistieke systemen van hoofdaannemer Witron Logistik Informatik GmbH.

Mondelēz International gaat naar volledig digitale werkplek met Orange Business Services

Snackfoodgigant Mondelēz International transformeert naar een volledig digitaal communicatieplatform op basis van Microsoft Teams. Cadbury, Oreo, Chips Ahoy! en Ritz zijn slechts enkele van de merken van Mondelēz International waarvan de activiteiten nu zullen worden samengevoegd op één enkel, wereldwijd platform.

Nabuurs krijgt nieuw hoofdkantoor in Haps

Nabuurs, de logistiek dienstverlener gespecialiseerd in FMCG, retail, horeca en personal care, krijgt in 2023 een nieuw, duurzaam hoofdkantoor op bedrijventerrein Laarakker aan de A73 bij Cuijk en Haps (NL). De bouw van het pand wordt dit jaar gestart.

9altitudes richt Experience Center op

Bedrijven worden verwacht steeds sneller naar de markt te gaan met technieken die voor iedereen nieuw zijn. Daarom investeert consultancybedrijf 9altitudes in een gloednieuw Experience Center in Kortrijk. Organisaties actief in de maakindustrie & service business kunnen in het Experience Center ontdekken hoe ze de nieuwste technologieën zoals IoT en ‘augmented reality’ op de werkvloer kunnen inzetten en hoe ze businessapplicaties zoals ERP, CRM en PLM op elkaar kunnen laten aansluiten door een continue uitwisseling van data.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.