Belg bestelde dit jaar al 62% meer online

De online bestelwoede van de Belg heeft door corona een extra impuls gekregen. Het aantal geleverde pakjes ligt in 2020 voorlopig 62% hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de allereerste ‘pakjesbarometer’ van technologiebedrijf Bringme.

De sterke toename is vooral een gevolg van de enorme ‘boom’ tijdens de eerste lockdown. Tussen maart en mei stelt Bringme een verdubbeling van het aantal geleverde pakjes vast in vergelijking met 2019. Nog opvallend: van alle geleverde pakjes vallen die van Bpost het vroegst op de dag in de bus.
 
De analyse van Bringme is gebaseerd op de leveringscijfers in het netwerk van Bringme Boxen. Momenteel staan er Bringme Boxen in meer dan 1.500 gebouwen en bedrijven, goed voor meer dan 250.000 gebruikers in ons land. De boxen zijn opengesteld voor zowel de postoperatoren, koeriers als lokale handelaars. De analyse vond plaats op basis van een ‘like-for-like’ basis. De toename van het aantal geplaatste Bringme Boxen de afgelopen jaren had dus geen invloed op de cijfers.
 
Tijdens de eerste lockdown, tussen maart en mei, verdubbelde (+100%) het aantal geleverde pakjes in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De uitschieter was de maand april. Toen liet de Belg maar liefst 134% meer pakjes leveren dan in april 2019. In de piek van de tweede coronagolf (oktober-november) steeg het aantal leveringen nog steeds in vergelijking met het najaar van 2019, maar wel minder sterk: +34%. 
 
Een andere interessante vaststelling uit de pakjesbarometer van Bringme is dat Bpost zijn pakjes het vroegst van alle post- en koerierbedrijven in ons land levert. Meer dan een derde van alle pakjes die Bpost in een Bringme Box afleverde, vielen vóór 8.00u ’s ochtends in de bus. Andere koerierdiensten, waaronder PostNL (4,2% voor 8.00u) en DPD (5,1% voor 8.00u) volgen op ruime afstand. In vergelijking met vorig jaar moet de Belg wel steeds langer wachten voordat zijn pakje thuis wordt geleverd. Omwille van de toenemende volumes leveren de drie grootste koeriers in ons land dit jaar tussen de 5 en 10% minder pakjes vóór 8u ’s ochtends in vergelijking met vorig jaar.
 
De koerierdiensten in ons land leveren 80% van de pakjes tijdens de kantooruren. Wie om 10u in de bus kijkt, heeft al veel kans om er zijn pakje aan te treffen. Bpost heeft dan al 77% van zijn pakjes afgeleverd, PostNL 23% en DPD 37,5%. Toch duurt het tot 16u vooraleer alle koerierdiensten alle pakjes thuis bezorgd hebben. Dat betekent dat het gros van de pakjes wordt afgeleverd wanneer de mensen op het werk zijn. Op dit moment, door de lockdown, kunnen de meeste pakjes overdag in ontvangst worden genomen, waardoor koeriers de tweede of derde aanbieding kunnen vermijden. Maar als het thuiswerk opnieuw afneemt, zal dat niet meer kunnen.
 
Als we terug naar een meer normale situatie gaan, en we houden hetzelfde volume aan leveringen aan huis aan, is de impact van alle rondrijdende bestelbusjes op de files en het milieu niet te overzien, besluit Bringme op basis van zijn pakjesbarometer. “De meest duurzame manier om pakjes te laten leveren, is gebundeld op één locatie”, meent Bringme CEO Jo Vandebergh. “De meest aangewezen plek daarvoor zijn bedrijven. Daar kan de koerier altijd van de eerste keer zijn pakje afleveren. Bovendien worden individuele thuisritten vermeden en dat zal ook de lever- en werktijden van de koeriers ten goede komen.”

Foto: Bringme

Recente nieuwsberichten

Kilometerheffing leverde afgelopen werkingsjaar 838,41 miljoen euro op

De kilometerheffing voor vrachtwagens in ons land heeft in haar zevende werkingsjaar (van 1 april 2022 tot en met 31 maart 2023) 838,41 miljoen euro tol gegenereerd. Dat is 2% meer dan de 822,4 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor, zo blijkt uit de cijfers van Viapass, de interregionale entiteit die namens de drie gewesten de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert.

De Ando Group neemt IT-bedrijven Amista en Blents over

De Belgische ICT-spelers Amista en Blents maken voortaan deel uit van de Ando Group, gespecialiseerd in SAP-oplossingen, data-integratie en document automation. Door deze uitbreiding telt de Ando Group in totaal zo’n 250 medewerkers. Tot de groep behoren ook bedrijven als Anrova Solutions, RecoMatics, V-Chain, Zeibur en Domani Business Solutions.

Hoe evolueert ons geluk in 2023?

Sinds 2017 brengt het UGent-NN Nationaal Geluksonderzoek het geluksniveau van de bevolking in kaart. In een nieuwe studie gaan de onderzoekers een stapje verder en willen ze het geluk in onze samenleving opvolgen door gedurende een periode van zes maanden geïnteresseerde deelnemers maandelijks via een online vragenlijst te bevragen.

Bottobo Robotics integreert etaLINK 1000 oplaadsysteem van Wiferion

De Europese leverancier van autonome mobiele robots, Bottobo Robotics, zal zijn AMR’s voortaan standaard uitrusten met de inductieve oplaadtechnologie van Wiferion. Tegen het einde van 2025 zal die leverancier van energieoplossingen duizenden van zijn nieuwe etaLINK 1000 oplaadsystemen hebben geleverd aan het snelgroeiende roboticabedrijf in Turkije.

Atlas Copco Power Tools Distribution in Hoeselt breidt logistieke activiteiten verder uit

Atlas Copco, wereldwijde producent van onder andere mobiele compressoren en vacuümpompen, zal vanaf juni 2023 de logistieke activiteiten in Hoeselt (Power Tools Distribution Hoeselt, kortweg PTD) uitbreiden met een extra gamma vacuümproducten gekend onder het merk Leybold.

A&E Gütermann digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Naaigarenfabrikant A&E Gütermann digitaliseert de inventarisatieprocessen in zijn magazijn voor eindproducten in de hoofdvestiging te Gutach im Breisgau (Duitsland). Daartoe implementeert de fabrikant het warehouse execution systeem (WES) ZetesMedea.

Met veel waste ben je er geweest

(Advertorial) Minimaliseren derving belangrijker dan ooit Binnen voorraadbeheer zijn er 2 pertinente vragen: “wanneer bestellen we?” en “hoeveel bestellen we?”. Deze twee vragen staan centraal in het uitdenken van de juiste voorraadstrategie.

Vanas Engineering gaat samenwerking aan met Scallog

Systeemintegrator Vanas Engineering, met kantoren in België en Nederland, heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met Scallog, een groeiend Frans bedrijf in logistieke robotica. De samenwerking is erop gericht het ‘Goods to Person’-aanbod te versnellen in de Benelux, voor zowel Vanas als Scallog een strategische markt.

Soditra Logistic breidt activiteiten voor L’Oréal uit met Savoye

Logistiek dienstverlener Soditra Logistic breidt zijn bestaande magazijn in Nijvel uit om alle werkzaamheden voor L’Oréal te centraliseren. In aanvulling op de bestaande gerobotiseerde pickingzone voor de ‘medium’ en ‘slow movers’ en het palletmagazijn, bouwt systeemintegrator Savoye een nieuw ‘zone-to-zone’ pickingsysteem, bestaande uit complete doorrolstellingen, een doosafsluiter, weegmachines, conveyors en een WaCS voor de aansturing.

Bel Group gaat bevoorrading beheren met SaaS-oplossing van Generix

Familiebedrijf Bel werd in 1865 in Frankrijk opgericht met als missie gezondere, verantwoorde en toegankelijke voeding aan te bieden voor iedereen, overal en altijd. Intussen voorziet Bel Group consumenten in meer dan 120 landen van zuivel- en fruitsnacks in porties met merken als La Vache qui rit, Boursin, Babybel en Kiri.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.