Belg bestelde dit jaar al 62% meer online

De online bestelwoede van de Belg heeft door corona een extra impuls gekregen. Het aantal geleverde pakjes ligt in 2020 voorlopig 62% hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de allereerste ‘pakjesbarometer’ van technologiebedrijf Bringme.

De sterke toename is vooral een gevolg van de enorme ‘boom’ tijdens de eerste lockdown. Tussen maart en mei stelt Bringme een verdubbeling van het aantal geleverde pakjes vast in vergelijking met 2019. Nog opvallend: van alle geleverde pakjes vallen die van Bpost het vroegst op de dag in de bus.
 
De analyse van Bringme is gebaseerd op de leveringscijfers in het netwerk van Bringme Boxen. Momenteel staan er Bringme Boxen in meer dan 1.500 gebouwen en bedrijven, goed voor meer dan 250.000 gebruikers in ons land. De boxen zijn opengesteld voor zowel de postoperatoren, koeriers als lokale handelaars. De analyse vond plaats op basis van een ‘like-for-like’ basis. De toename van het aantal geplaatste Bringme Boxen de afgelopen jaren had dus geen invloed op de cijfers.
 
Tijdens de eerste lockdown, tussen maart en mei, verdubbelde (+100%) het aantal geleverde pakjes in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De uitschieter was de maand april. Toen liet de Belg maar liefst 134% meer pakjes leveren dan in april 2019. In de piek van de tweede coronagolf (oktober-november) steeg het aantal leveringen nog steeds in vergelijking met het najaar van 2019, maar wel minder sterk: +34%. 
 
Een andere interessante vaststelling uit de pakjesbarometer van Bringme is dat Bpost zijn pakjes het vroegst van alle post- en koerierbedrijven in ons land levert. Meer dan een derde van alle pakjes die Bpost in een Bringme Box afleverde, vielen vóór 8.00u ’s ochtends in de bus. Andere koerierdiensten, waaronder PostNL (4,2% voor 8.00u) en DPD (5,1% voor 8.00u) volgen op ruime afstand. In vergelijking met vorig jaar moet de Belg wel steeds langer wachten voordat zijn pakje thuis wordt geleverd. Omwille van de toenemende volumes leveren de drie grootste koeriers in ons land dit jaar tussen de 5 en 10% minder pakjes vóór 8u ’s ochtends in vergelijking met vorig jaar.
 
De koerierdiensten in ons land leveren 80% van de pakjes tijdens de kantooruren. Wie om 10u in de bus kijkt, heeft al veel kans om er zijn pakje aan te treffen. Bpost heeft dan al 77% van zijn pakjes afgeleverd, PostNL 23% en DPD 37,5%. Toch duurt het tot 16u vooraleer alle koerierdiensten alle pakjes thuis bezorgd hebben. Dat betekent dat het gros van de pakjes wordt afgeleverd wanneer de mensen op het werk zijn. Op dit moment, door de lockdown, kunnen de meeste pakjes overdag in ontvangst worden genomen, waardoor koeriers de tweede of derde aanbieding kunnen vermijden. Maar als het thuiswerk opnieuw afneemt, zal dat niet meer kunnen.
 
Als we terug naar een meer normale situatie gaan, en we houden hetzelfde volume aan leveringen aan huis aan, is de impact van alle rondrijdende bestelbusjes op de files en het milieu niet te overzien, besluit Bringme op basis van zijn pakjesbarometer. “De meest duurzame manier om pakjes te laten leveren, is gebundeld op één locatie”, meent Bringme CEO Jo Vandebergh. “De meest aangewezen plek daarvoor zijn bedrijven. Daar kan de koerier altijd van de eerste keer zijn pakje afleveren. Bovendien worden individuele thuisritten vermeden en dat zal ook de lever- en werktijden van de koeriers ten goede komen.”

Foto: Bringme

Recente nieuwsberichten

Logitrans stelt dubbele kwartpalletheffer voor

De Deense producent van ergonomisch hefmateriaal, Logitrans, komt op de markt met de DLQ200, een nieuwe kwartpalletheffer met een capaciteit van 200kg. Dankzij één lange vork kan het toestel twee kwartpalletjes tegelijkertijd van de europallet halen.

Swissterminal lanceert nieuwe binnenvaartdienst naar Antwerpen en Rotterdam

De Zwitserse logistiek dienstverlener Swissterminal AG en zijn partner DP World starten vanaf 1 januari 2021 met een regelmatige binnenvaartdienst van Basel-Kleinhüningen en Basel-Birsfelden naar verschillende deepsea-terminals in de havens van Rotterdam en Antwerpen.

Logista leeft Tabaksrichtlijn na dankzij traceerbaarheidsoplossing van Zetes

Logista is de grootste distributeur van tabaks- en andere producten in Zuid-Europa. Het bedrijf distribueert producten naar 300.000 winkels en verkooppunten in Spanje, Frankrijk, Italië, Portugal en Polen. Om aan de eisen van de Tabaksrichtlijn (TPD) te kunnen voldoen en de logistiek- en leveringsprocessen te optimaliseren heeft Logista de TPD-oplossingen van Zetes geïmplementeerd.

Jungheinrich krijgt goud voor duurzaam ondernemen

Voor de tweede keer op rij heeft heftruckproducent Jungheinrich goud gekregen voor zijn inzet op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Die status werd toegekend door het platform voor duurzaamheidsbeoordelingen EcoVadis. Met de erkenning behoort Jungheinrich tot de meest verantwoordelijke en duurzame bedrijven van de meer dan 55.000 gecertificeerde ondernemingen.

Witron bouwt dc voor grootste coöperatieve levensmiddelendistributeur in de VS

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG), met hoofdvestiging in Kansas City, is de grootste coöperatieve levensmiddelengroothandel in de Verenigde Staten. AWG staat er bekend om zijn eigen winkelmerken als Best Choice, Always Save, Clearly by Best Choice, en Best Choice Superior Selections.

Udea neemt omnichannel oplossing van Vanderlande in gebruik

Udea, een Nederlandse retailer in biologische voedingsmiddelen, heeft in zijn nieuwe distributiecentrum in Veghel een automatisch storage and retrieval systeem (AS/RS) van Vanderlande in gebruik genomen. De oplossing bestaat uit een goods-to-person Adapto-systeem, omnichannel picking stations en smart item robot (SIR) technology.

Virtual Supply Chain Innovations 2020 opent vandaag de deuren

Na alle commotie rond de organisatie van fysieke evenementen hebben we dit jaar gekozen voor een virtuele editie van Supply Chain Innovations. Vandaag is het eindelijk zover en werden  om 09.00u de deuren van Virtual Supply Chain Innovations 2020 geopend.

IT- en endpoint security webinar

(Advertorial) SDE beschermt al jaren de online activiteiten van haar klanten. Nu het steeds belangrijker wordt dat bedrijfsnetwerken altijd en van overal veilig toegankelijk zijn, wordt endpoint security een zorg voor elk bedrijf. Daarom organiseerde SDE in samenwerking met ClearMedia een webinar waarin IT-experten van beide bedrijven aan de hand van een klantencase uitleggen hoe zij hun klanten online beschermen.

Descartes investeert 25 miljoen dollar in overname ShipTrack

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt ShipTrack over, leverancier van final mile-oplossingen voor de e-commercesector. Het Canadese ShipTrack biedt cloudgebaseerd mobiel resource management aan, evenals oplossingen voor het tracken van verzendingen.

Paulig automatiseert proces voor ordermanagement met Esker

Internationale food and beverage-onderneming Paulig levert producten als koffiesoorten en dranken, Tex-Mex en kruiden, snacks en plantaardige opties. De merken van de onderneming zijn Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green en Poco Loco. Het bedrijf heeft zijn ordermanagementproces geautomatiseerd met de AI-gedreven oplossing voor ordermanagement van Esker.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.