Belg bestelde dit jaar al 62% meer online

De online bestelwoede van de Belg heeft door corona een extra impuls gekregen. Het aantal geleverde pakjes ligt in 2020 voorlopig 62% hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de allereerste ‘pakjesbarometer’ van technologiebedrijf Bringme.

De sterke toename is vooral een gevolg van de enorme ‘boom’ tijdens de eerste lockdown. Tussen maart en mei stelt Bringme een verdubbeling van het aantal geleverde pakjes vast in vergelijking met 2019. Nog opvallend: van alle geleverde pakjes vallen die van Bpost het vroegst op de dag in de bus.
 
De analyse van Bringme is gebaseerd op de leveringscijfers in het netwerk van Bringme Boxen. Momenteel staan er Bringme Boxen in meer dan 1.500 gebouwen en bedrijven, goed voor meer dan 250.000 gebruikers in ons land. De boxen zijn opengesteld voor zowel de postoperatoren, koeriers als lokale handelaars. De analyse vond plaats op basis van een ‘like-for-like’ basis. De toename van het aantal geplaatste Bringme Boxen de afgelopen jaren had dus geen invloed op de cijfers.
 
Tijdens de eerste lockdown, tussen maart en mei, verdubbelde (+100%) het aantal geleverde pakjes in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De uitschieter was de maand april. Toen liet de Belg maar liefst 134% meer pakjes leveren dan in april 2019. In de piek van de tweede coronagolf (oktober-november) steeg het aantal leveringen nog steeds in vergelijking met het najaar van 2019, maar wel minder sterk: +34%. 
 
Een andere interessante vaststelling uit de pakjesbarometer van Bringme is dat Bpost zijn pakjes het vroegst van alle post- en koerierbedrijven in ons land levert. Meer dan een derde van alle pakjes die Bpost in een Bringme Box afleverde, vielen vóór 8.00u ’s ochtends in de bus. Andere koerierdiensten, waaronder PostNL (4,2% voor 8.00u) en DPD (5,1% voor 8.00u) volgen op ruime afstand. In vergelijking met vorig jaar moet de Belg wel steeds langer wachten voordat zijn pakje thuis wordt geleverd. Omwille van de toenemende volumes leveren de drie grootste koeriers in ons land dit jaar tussen de 5 en 10% minder pakjes vóór 8u ’s ochtends in vergelijking met vorig jaar.
 
De koerierdiensten in ons land leveren 80% van de pakjes tijdens de kantooruren. Wie om 10u in de bus kijkt, heeft al veel kans om er zijn pakje aan te treffen. Bpost heeft dan al 77% van zijn pakjes afgeleverd, PostNL 23% en DPD 37,5%. Toch duurt het tot 16u vooraleer alle koerierdiensten alle pakjes thuis bezorgd hebben. Dat betekent dat het gros van de pakjes wordt afgeleverd wanneer de mensen op het werk zijn. Op dit moment, door de lockdown, kunnen de meeste pakjes overdag in ontvangst worden genomen, waardoor koeriers de tweede of derde aanbieding kunnen vermijden. Maar als het thuiswerk opnieuw afneemt, zal dat niet meer kunnen.
 
Als we terug naar een meer normale situatie gaan, en we houden hetzelfde volume aan leveringen aan huis aan, is de impact van alle rondrijdende bestelbusjes op de files en het milieu niet te overzien, besluit Bringme op basis van zijn pakjesbarometer. “De meest duurzame manier om pakjes te laten leveren, is gebundeld op één locatie”, meent Bringme CEO Jo Vandebergh. “De meest aangewezen plek daarvoor zijn bedrijven. Daar kan de koerier altijd van de eerste keer zijn pakje afleveren. Bovendien worden individuele thuisritten vermeden en dat zal ook de lever- en werktijden van de koeriers ten goede komen.”

Foto: Bringme

Recente nieuwsberichten

Siemens introduceert decentraal aandrijfsysteem voor transportbanden

Met de Sinamics G115D presenteert Siemens een nieuw, compact en krachtig aandrijfsysteem dat specifiek ontworpen is voor horizontale transportbandtoepassingen. Het aandrijfsysteem omvat een motor, frequentieomvormer en aandrijving in één eenheid en wordt aangeboden in twee versies: wandgemonteerd en motorgemonteerd.

Van Moer Logistics ondersteunt diverse logistieke diensten met nieuw WMS

Sinds medio oktober stroomlijnt Van Moer Logistics de complexe flows van twee van zijn klanten met een nieuwe warehouse management oplossing. Na een succesvol implementatietraject bij Transmare in juli, worden nu ook de processen van Overstock Garden beheerd met het WMS van Elevate-IT uit Kontich, partner van Boltrics Professionals.

Productvisualisatie kan kwaliteit van picking met 20% verhogen

Bijna de helft van alle magazijnkosten zijn toe te schrijven aan de orderpicking. Fouten tijdens de picking kunnen die kosten nog eens opdrijven. Daarom streeft pick-by-vision-provider Picavi ernaar het orderverzamelen te verbeteren met een gebruikersinterface die is afgestemd op de behoeften van de gebruiker.

Dematic gaat nieuw nationaal dc voor Woolworths in Sydney automatiseren

Dematic, aanbieder van oplossingen voor magazijnautomatisering, is geselecteerd door Primary Connect, het supply chain onderdeel van de Australische supermarktketen Woolworths Group, om een geavanceerd geautomatiseerd afhandelingssysteem te leveren voor het nieuwe nationale distributiecentrum (NDC) in Moorebank Logistics Park, Sydney.

H.Essers wil chemielogistiek van Nederlandse Meeus Group overnemen

Logistiek dienstverlener H.Essers, vandaag met 77 vestigingen actief in 19 landen, voert vergevorderde onderhandelingsgesprekken voor de overname van de logistieke en transportactiviteiten van de Nederlandse Meeus Group. Het gaat meer bepaald om de logistieke en transportactiviteiten in en vanuit Bergen op Zoom (met daarin een grote focus op chemie inclusief gevarengoed) en de verhuisbedrijven van de groep.

Colruyt Group zorgt voor Europese primeur met test van 44 ton waterstoftruck

Colruyt Group startte recent als eerste in Europa met een test van een 44 ton ‘heavy duty’ volledig elektrische truck met waterstof ‘range extender’. Tijdens het rijden worden de batterijen van de truck bijgeladen met de elektriciteit die door de waterstof ‘fuel cell’ wordt gegenereerd.

UniCarriers biedt nieuwe pallettrucks voor veilig en ergonomisch laden en lossen

UniCarriers – in 2011 ontstaan ​​na de fusie van Nissan Forklift en Atlet en sinds 2017 onderdeel van de Mitsubishi Logisnext Group – introduceert drie nieuwe pallettrucks met speciale aandacht voor ergonomie en diverse aanpassingsmogelijkheden.

Nieuwe visie: Supply Chain Excellence through Deep Data Intelligence

Voor meer uitleg rond deze visie ga naar https://optimact.com/

XPO brengt transport en logistiek in twee aparte bedrijven onder

De directie van XPO Logistics heeft het plan goedgekeurd om het logistieke segment van het bedrijf onder te brengen in een spin-off met de voorlopige naam NewCo. Het nieuwe bedrijf zou met ruim 18,5 miljoen vierkante meter magazijnruimte de op één na grootste contract logistics onderneming ter wereld worden.

Riga groeit verder met nieuwe versie van WMS van Savoye

Riga, opgericht in 1954, is een grote producent van accessoires en natuurlijke snacks voor dieren in Frankrijk. Met een productassortiment voor honden, katten, vogels, knaagdieren, vissen en boerderijdieren en een focus op dierenwelzijn, produceert en distribueert Riga 3.000 individuele producten, waaronder veterinaire, hygiënische en gezondheidsproducten onder het merk Phytosoin.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.