Belg bestelde dit jaar al 62% meer online

De online bestelwoede van de Belg heeft door corona een extra impuls gekregen. Het aantal geleverde pakjes ligt in 2020 voorlopig 62% hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de allereerste ‘pakjesbarometer’ van technologiebedrijf Bringme.

De sterke toename is vooral een gevolg van de enorme ‘boom’ tijdens de eerste lockdown. Tussen maart en mei stelt Bringme een verdubbeling van het aantal geleverde pakjes vast in vergelijking met 2019. Nog opvallend: van alle geleverde pakjes vallen die van Bpost het vroegst op de dag in de bus.
 
De analyse van Bringme is gebaseerd op de leveringscijfers in het netwerk van Bringme Boxen. Momenteel staan er Bringme Boxen in meer dan 1.500 gebouwen en bedrijven, goed voor meer dan 250.000 gebruikers in ons land. De boxen zijn opengesteld voor zowel de postoperatoren, koeriers als lokale handelaars. De analyse vond plaats op basis van een ‘like-for-like’ basis. De toename van het aantal geplaatste Bringme Boxen de afgelopen jaren had dus geen invloed op de cijfers.
 
Tijdens de eerste lockdown, tussen maart en mei, verdubbelde (+100%) het aantal geleverde pakjes in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De uitschieter was de maand april. Toen liet de Belg maar liefst 134% meer pakjes leveren dan in april 2019. In de piek van de tweede coronagolf (oktober-november) steeg het aantal leveringen nog steeds in vergelijking met het najaar van 2019, maar wel minder sterk: +34%. 
 
Een andere interessante vaststelling uit de pakjesbarometer van Bringme is dat Bpost zijn pakjes het vroegst van alle post- en koerierbedrijven in ons land levert. Meer dan een derde van alle pakjes die Bpost in een Bringme Box afleverde, vielen vóór 8.00u ’s ochtends in de bus. Andere koerierdiensten, waaronder PostNL (4,2% voor 8.00u) en DPD (5,1% voor 8.00u) volgen op ruime afstand. In vergelijking met vorig jaar moet de Belg wel steeds langer wachten voordat zijn pakje thuis wordt geleverd. Omwille van de toenemende volumes leveren de drie grootste koeriers in ons land dit jaar tussen de 5 en 10% minder pakjes vóór 8u ’s ochtends in vergelijking met vorig jaar.
 
De koerierdiensten in ons land leveren 80% van de pakjes tijdens de kantooruren. Wie om 10u in de bus kijkt, heeft al veel kans om er zijn pakje aan te treffen. Bpost heeft dan al 77% van zijn pakjes afgeleverd, PostNL 23% en DPD 37,5%. Toch duurt het tot 16u vooraleer alle koerierdiensten alle pakjes thuis bezorgd hebben. Dat betekent dat het gros van de pakjes wordt afgeleverd wanneer de mensen op het werk zijn. Op dit moment, door de lockdown, kunnen de meeste pakjes overdag in ontvangst worden genomen, waardoor koeriers de tweede of derde aanbieding kunnen vermijden. Maar als het thuiswerk opnieuw afneemt, zal dat niet meer kunnen.
 
Als we terug naar een meer normale situatie gaan, en we houden hetzelfde volume aan leveringen aan huis aan, is de impact van alle rondrijdende bestelbusjes op de files en het milieu niet te overzien, besluit Bringme op basis van zijn pakjesbarometer. “De meest duurzame manier om pakjes te laten leveren, is gebundeld op één locatie”, meent Bringme CEO Jo Vandebergh. “De meest aangewezen plek daarvoor zijn bedrijven. Daar kan de koerier altijd van de eerste keer zijn pakje afleveren. Bovendien worden individuele thuisritten vermeden en dat zal ook de lever- en werktijden van de koeriers ten goede komen.”

Foto: Bringme

Recente nieuwsberichten

Wereldhaven ‘Port of Antwerp-Bruges’ in de maak

De algemene pers berichtte enkele dagen geleden al dat de Stad Antwerpen en de Stad Brugge eindelijk tot een akkoord zijn gekomen om hun respectieve havens te laten versmelten. Dat langverwachte tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat zowat een jaar in beslag zal nemen.

UAntwerpen en VITO werken scenario uit voor efficiëntere verdeling vaccins

UAntwerpen en onderzoekscentrum VITO onderzochten het scenario waarbij de COVID-vaccins rechtstreeks naar de vaccinatiecentra zouden gaan. In de huidige regeling worden de vaccins via de ziekenhuizen verdeeld wat leidt tot een verlies van 3% vaccins en ervoor zorgt dat dagelijks 140 ziekenhuismedewerkers fulltime met die vaccins bezig zijn.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter. Inbound controltower – Slotbooking – Outbound controltower  Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman   Cases op www.incore.be

Exact en Tradecloud lanceren module voor digitale ketenintegratie

Exact Software en het supply chain platform Tradecloud lanceren samen de ‘Supply Chain Connector’, een module die het Exact-gebruikers eenvoudiger moet maken digitaal gegevens uit te wisselen en samen te werken met hun leveranciers en klanten.

Dominique De Moor branch director van DB Schenker Willebroek

Sinds 1 februari 2021 is Dominique De Moor actief als branch director van DB Schenker Willebroek, onderdeel van de business unit Contractlogistiek. Het Willebroek Logistics Center biedt warehousing en value added services voor klanten uit diverse sectoren en focust met name op voedingsmiddelen in de FMCG-sector.

Urban Outfitters voorziet nieuw DC van digitale retail-fulfilmentoplossing van TGW

Als lifestylebedrijf exploiteert Urban Outfitters Inc. (URBN) een portfolio van wereldwijde consumentenmerken, bestaande uit Anthropologie, BHLDN, Free People, Terrain, Urban Outfitters, Nuuly en ook een food en beverage-divisie. De onderneming heeft TGW, leverancier van oplossingen voor material handling, aangesteld om een automatiseringsoplossing te ontwerpen en te implementeren voor het nieuwe fulfilmentcenter in Kansas City (VS).

Combilift lanceert nieuwe Aisle Master Order Picker

De nieuwe Aisle Master-OP, kortweg AME-OP, van Combilift is een elektrisch aangedreven model met staplatform dat de voordelen combineert van een smallegangen heftruck en een orderpicktruck. Daardoor kan het toestel voor uiteenlopende toepassingen in het warehouse worden ingezet, zoals voor operaties in smalle gangen, truck-naar-rek handling, bulk picking en item order picking.

Savoye lanceert nieuw WMS/TMS om supply chain aan te sturen

Savoye, leverancier van intralogistieke systemen en software voor de supply chain, introduceert met Odatio een nieuwe schaalbare softwareoplossing voor de supply chain. De software moet o.a. zorgen voor meer flexibiliteit op het vlak van configuratie, meer autonomie met de processen en grotere uitwisseling van data.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

DPD Portugal verbetert servicekwaliteit met voice-technologie van Zetes

DPD Portugal, onderdeel van koerierdienst DPD Group, zocht naar een oplossing om de foutgevoelige en tijdrovende sorteerprocessen in zijn magazijn in Porto verder te optimaliseren. De oplossing moest niet alleen voor meer efficiëntie zorgen, maar vooral ook de kwaliteitsrisico’s door menselijke fouten beperken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.