Belg bestelde dit jaar al 62% meer online

De online bestelwoede van de Belg heeft door corona een extra impuls gekregen. Het aantal geleverde pakjes ligt in 2020 voorlopig 62% hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de allereerste ‘pakjesbarometer’ van technologiebedrijf Bringme.

De sterke toename is vooral een gevolg van de enorme ‘boom’ tijdens de eerste lockdown. Tussen maart en mei stelt Bringme een verdubbeling van het aantal geleverde pakjes vast in vergelijking met 2019. Nog opvallend: van alle geleverde pakjes vallen die van Bpost het vroegst op de dag in de bus.
 
De analyse van Bringme is gebaseerd op de leveringscijfers in het netwerk van Bringme Boxen. Momenteel staan er Bringme Boxen in meer dan 1.500 gebouwen en bedrijven, goed voor meer dan 250.000 gebruikers in ons land. De boxen zijn opengesteld voor zowel de postoperatoren, koeriers als lokale handelaars. De analyse vond plaats op basis van een ‘like-for-like’ basis. De toename van het aantal geplaatste Bringme Boxen de afgelopen jaren had dus geen invloed op de cijfers.
 
Tijdens de eerste lockdown, tussen maart en mei, verdubbelde (+100%) het aantal geleverde pakjes in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De uitschieter was de maand april. Toen liet de Belg maar liefst 134% meer pakjes leveren dan in april 2019. In de piek van de tweede coronagolf (oktober-november) steeg het aantal leveringen nog steeds in vergelijking met het najaar van 2019, maar wel minder sterk: +34%. 
 
Een andere interessante vaststelling uit de pakjesbarometer van Bringme is dat Bpost zijn pakjes het vroegst van alle post- en koerierbedrijven in ons land levert. Meer dan een derde van alle pakjes die Bpost in een Bringme Box afleverde, vielen vóór 8.00u ’s ochtends in de bus. Andere koerierdiensten, waaronder PostNL (4,2% voor 8.00u) en DPD (5,1% voor 8.00u) volgen op ruime afstand. In vergelijking met vorig jaar moet de Belg wel steeds langer wachten voordat zijn pakje thuis wordt geleverd. Omwille van de toenemende volumes leveren de drie grootste koeriers in ons land dit jaar tussen de 5 en 10% minder pakjes vóór 8u ’s ochtends in vergelijking met vorig jaar.
 
De koerierdiensten in ons land leveren 80% van de pakjes tijdens de kantooruren. Wie om 10u in de bus kijkt, heeft al veel kans om er zijn pakje aan te treffen. Bpost heeft dan al 77% van zijn pakjes afgeleverd, PostNL 23% en DPD 37,5%. Toch duurt het tot 16u vooraleer alle koerierdiensten alle pakjes thuis bezorgd hebben. Dat betekent dat het gros van de pakjes wordt afgeleverd wanneer de mensen op het werk zijn. Op dit moment, door de lockdown, kunnen de meeste pakjes overdag in ontvangst worden genomen, waardoor koeriers de tweede of derde aanbieding kunnen vermijden. Maar als het thuiswerk opnieuw afneemt, zal dat niet meer kunnen.
 
Als we terug naar een meer normale situatie gaan, en we houden hetzelfde volume aan leveringen aan huis aan, is de impact van alle rondrijdende bestelbusjes op de files en het milieu niet te overzien, besluit Bringme op basis van zijn pakjesbarometer. “De meest duurzame manier om pakjes te laten leveren, is gebundeld op één locatie”, meent Bringme CEO Jo Vandebergh. “De meest aangewezen plek daarvoor zijn bedrijven. Daar kan de koerier altijd van de eerste keer zijn pakje afleveren. Bovendien worden individuele thuisritten vermeden en dat zal ook de lever- en werktijden van de koeriers ten goede komen.”

Foto: Bringme

Recente nieuwsberichten

SAS Belux en CGI Nederland willen samen digitale transformatie van productiebedrijven versnellen

SAS gaat samenwerken met ICT-dienstverlener CGI om klanten in manufacturing op het volledige traject van hun digitale transformatie te ondersteunen. SAS Belux en CGI vullen elkaar naar eigen zeggen perfect aan om ervoor te zorgen dat bedrijven hun productieprocessen effectief met artificiële intelligentie (AI) en analytics kunnen stroomlijnen en optimaliseren.

Nieuw City-depot voor GLS in Wijnegem

Afgelopen week heeft GLS Belgium een nieuw leveringsdepot in Wijnegem geopend. De nieuwe GLS-vestiging aan de Antwerpse stadsrand zal instaan voor leveringen naar Antwerpen en het noordelijke en oostelijke deel van de voorstad. Op een oppervlakte van 5.735m² zal het nieuwe depot tot 10.500 pakketten per dag kunnen verwerken.

TLV waarschuwt voor full tracing bij groupagevervoer

Net als bij particuliere pakjeszendingen, rekenen klanten in de transportsector steeds vaker op tracking & tracing voor hun rit. De technologie laat toe routes te optimaliseren en is bij FTL eenvoudig uit te rollen. “Maar bij LTL, zoals groupagevervoer, loeren belangrijke risico’s om de hoek”, waarschuwt Transport en Logistiek Vlaanderen, de beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek.

Fysiek Internet getest in haven Antwerpen en Zeebrugge

Verwacht wordt dat het transport over de weg tegen 2030 met zo’n 40% zal toenemen. Als die extra 40% effectief op de weg belandt, wordt de situatie op de Vlaamse wegen onhoudbaar.

Hardis Group mikt op Centraal-Europa met nieuw filiaal in Polen

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group zet, na Spanje en Nederland, de uitbreiding van zijn logistieke activiteiten in Europa verder met de opening van een filiaal in Polen. Onder de naam Hardis Group Polska moet het nieuwe filiaal in Warschau de aanwezigheid van de groep in Centraal-Europa versterken.

Landtransporthub DB Schenker in Tilburg krijgt facelift

DB Schenker gaat zijn landtransportvestiging in Tilburg (NL) volledig renoveren. De logistiek dienstverlener wil de internationale hub – gelegen op industrieterrein Katsbogten aan de A58 – niet alleen moderniseren, maar ook duurzamer maken.

Montea investeert in multimodale stadslogistiek in Brussel

Montea en de Haven van Brussel ondertekenen een grondconcessie-overeenkomst voor een vaste periode van 30 jaar (verlengbaar met periodes van 10 jaar) voor een terrein van ca 35.000m².

TCL optimaliseert en automatiseert logistieke processen met nieuw WMS

Vanaf medio april zal Trans-Continental Logistics (TCL) in Antwerpen al zijn logistieke processen stroomlijnen met het warehouse management systeem van Elevate-IT. TCL beschikt over zeven magazijnen in Antwerpen, in een straal van 400 meter van elkaar.

Geautomatiseerd fulfilmentcenter Puma operationeel met TGW

Op 6 april 2021 is in de Beierse gemeente Geiselwind het Europese centrale distributiecentrum van sportbedrijf Puma SE in gebruik genomen. De sterk geautomatiseerde logistieke hub werd gerealiseerd in samenwerking met TGW, die als hoofdaannemer voor de intralogistiek optrad.

Partnership Picavi en All for One Group lanceert project in UZ van Freiburg

Het Duitse IT-adviesbureau en SAP-partner All for One Group heeft de krachten gebundeld met pick-by-vision-specialist Picavi om hun klanten te ondersteunen bij de digitalisering van logistiek, warehousing en supply chain management. Beide partners gaan hun eerste gezamenlijke project uitvoeren in het universitair ziekenhuis in Freiburg, in het zuidwesten van Duitsland.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.