Belg bestelde dit jaar al 62% meer online

De online bestelwoede van de Belg heeft door corona een extra impuls gekregen. Het aantal geleverde pakjes ligt in 2020 voorlopig 62% hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de allereerste ‘pakjesbarometer’ van technologiebedrijf Bringme.

De sterke toename is vooral een gevolg van de enorme ‘boom’ tijdens de eerste lockdown. Tussen maart en mei stelt Bringme een verdubbeling van het aantal geleverde pakjes vast in vergelijking met 2019. Nog opvallend: van alle geleverde pakjes vallen die van Bpost het vroegst op de dag in de bus.
 
De analyse van Bringme is gebaseerd op de leveringscijfers in het netwerk van Bringme Boxen. Momenteel staan er Bringme Boxen in meer dan 1.500 gebouwen en bedrijven, goed voor meer dan 250.000 gebruikers in ons land. De boxen zijn opengesteld voor zowel de postoperatoren, koeriers als lokale handelaars. De analyse vond plaats op basis van een ‘like-for-like’ basis. De toename van het aantal geplaatste Bringme Boxen de afgelopen jaren had dus geen invloed op de cijfers.
 
Tijdens de eerste lockdown, tussen maart en mei, verdubbelde (+100%) het aantal geleverde pakjes in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De uitschieter was de maand april. Toen liet de Belg maar liefst 134% meer pakjes leveren dan in april 2019. In de piek van de tweede coronagolf (oktober-november) steeg het aantal leveringen nog steeds in vergelijking met het najaar van 2019, maar wel minder sterk: +34%. 
 
Een andere interessante vaststelling uit de pakjesbarometer van Bringme is dat Bpost zijn pakjes het vroegst van alle post- en koerierbedrijven in ons land levert. Meer dan een derde van alle pakjes die Bpost in een Bringme Box afleverde, vielen vóór 8.00u ’s ochtends in de bus. Andere koerierdiensten, waaronder PostNL (4,2% voor 8.00u) en DPD (5,1% voor 8.00u) volgen op ruime afstand. In vergelijking met vorig jaar moet de Belg wel steeds langer wachten voordat zijn pakje thuis wordt geleverd. Omwille van de toenemende volumes leveren de drie grootste koeriers in ons land dit jaar tussen de 5 en 10% minder pakjes vóór 8u ’s ochtends in vergelijking met vorig jaar.
 
De koerierdiensten in ons land leveren 80% van de pakjes tijdens de kantooruren. Wie om 10u in de bus kijkt, heeft al veel kans om er zijn pakje aan te treffen. Bpost heeft dan al 77% van zijn pakjes afgeleverd, PostNL 23% en DPD 37,5%. Toch duurt het tot 16u vooraleer alle koerierdiensten alle pakjes thuis bezorgd hebben. Dat betekent dat het gros van de pakjes wordt afgeleverd wanneer de mensen op het werk zijn. Op dit moment, door de lockdown, kunnen de meeste pakjes overdag in ontvangst worden genomen, waardoor koeriers de tweede of derde aanbieding kunnen vermijden. Maar als het thuiswerk opnieuw afneemt, zal dat niet meer kunnen.
 
Als we terug naar een meer normale situatie gaan, en we houden hetzelfde volume aan leveringen aan huis aan, is de impact van alle rondrijdende bestelbusjes op de files en het milieu niet te overzien, besluit Bringme op basis van zijn pakjesbarometer. “De meest duurzame manier om pakjes te laten leveren, is gebundeld op één locatie”, meent Bringme CEO Jo Vandebergh. “De meest aangewezen plek daarvoor zijn bedrijven. Daar kan de koerier altijd van de eerste keer zijn pakje afleveren. Bovendien worden individuele thuisritten vermeden en dat zal ook de lever- en werktijden van de koeriers ten goede komen.”

Foto: Bringme

Recente nieuwsberichten

Nieuwe mobiele computer van Datalogic biedt extra ver leesbereik

Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert met de Skorpio X5 XLR een nieuwe mobiele computer die de uitleesafstand opvallend vergroot. Door zijn extra kracht kan de mobiele computer nu snel op heel korte en heel lange afstand barcodes lezen.

Online dierenapotheek Medpets bouwt nieuw magazijn met Vanas

Met meer dan 15.000 producten voor grote en kleine huisdieren in zijn assortiment is Medpets de grootste online dierenapotheek in Nederland en België. Om de groeiende vraag te kunnen volgen, moest het bedrij verhuizen naar een groter magazijn.

9altitudes voegt het Deense Bredana Solutions aan de groep toe

Na de overname van Optimate in februari van dit jaar voegt 9altitudes met de acquisitie van Bredana Solutions opnieuw een Deense onderneming aan de groep toe. Daarmee zet de leverancier van digitale projecten in CRM, ERP, PLM, IoT, BI en DMS, zijn Europese groeiambities verder kracht bij.

Webfleet Solutions breidt uit in Centraal- en Oost-Europa met aanwezigheid in Hongarije

Webfleet Solutions, Europees aanbieder van telematicaoplossingen, breidt zijn activiteiten uit naar Hongarije. Vanuit een vestiging in Boedapest zal de dochteronderneming van Bridgestone op maat toegesneden oplossingen en diensten aanbieden aan lokale bedrijven met wagenparken.

Coca-Cola HBC werkt met Shippeo voor realtime tracking van leveringen

Coca-Cola HBC, een van de grootste bottelpartners van The Coca-Cola Company, heeft Shippeo, Europees aanbieder van realtime transportation visibility oplossingen, geselecteerd voor de realtime visibility van internationaal wegtransport. Met een geografisch bereik van de Ierse westkust tot de Russische oostkust, en van de Baltische staten tot Nigeria, is Coca-Cola HBC een marktleider in Consumer Packaged Goods (CPG) en het meest duurzame drankenbedrijf ter wereld volgens de Dow Jones Sustainability Index (DJSI).

Boekhandel Gibert automatiseert ordervoorbereiding met Boa Concept

De iconische Franse boekhandel Gibert heeft Boa Concept in de arm genomen om de productiviteit van zijn site in Vitry-sur-Seine op te voeren. Gibert was op zoek naar een partner die een ​​oplossing kon bieden om de groeiende e-commerce stromen op te vangen.

Nyrstar en SEA-invest groep streven naar 7.200 minder vrachtwagenritten per jaar

Nyrstar, wereldwijd actief in metalen met een marktleiderspositie in zink en lood, en SEA-invest, een van de grootste terminaloperatoren voor droge bulkgoederen, fruit en vloeibare bulkgoederen, hebben hun samenwerking uitgebreid en een meerjarige overeenkomst getekend om Nyrstars vrachtvervoer per spoor verder op te drijven.

Donderdag 20 mei Smart Digital Transformation, de online Summit waar we strategisch denken over technologie

Tijdens deze namiddag buigen een vijftal specialisten zich over digitale transformatie vanuit business perspectief. Technologie komt sowieso op ons af maar waarom en hoe passen we een en ander in in onze bedrijfsstrategie. De uiteenzettingen zullen niet focussen op de technologie as such maar ons allert maken op de disruptie die ze veroorzaakt, op de gevaren en de opportuniteiten.

Optimact lanceert nieuwe functionaliteit Report en Mail

Optimact lanceert nieuwe functionaliteit als onderdeel van de integratie met Qlik Sense: Report en Mail. Tijdens de verschillende stappen van het S&OP proces heb je verschillende meetings per planningsdomein (pre-S&OP meeting) en één Executive Meeting waar alle beslissingen genomen moeten worden (bijvoorbeeld het valideren van de sales forecast naar een productie forecast of het wijzigen van een planningsbeleid voor een bepaalde SKU).

Vereenvoudigen van het leveringstraject

Over de hele wereld worden elke seconde meer dan 2.700 pakketten verzonden. Naarmate de vraag naar opties voor orderafhandeling en snelheid toeneemt, nemen ook de uitdagingen voor bedrijven met verzend- en distributieactiviteiten toe. De verwachtingen stijgen snel, deels als gevolg van een groeiende vraag van de consument naar snellere leveringstijden en gemakkelijkere afhandelingsopties, evenals een toename van de internetaankopen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.