Belg bestelde dit jaar al 62% meer online

De online bestelwoede van de Belg heeft door corona een extra impuls gekregen. Het aantal geleverde pakjes ligt in 2020 voorlopig 62% hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de allereerste ‘pakjesbarometer’ van technologiebedrijf Bringme.

De sterke toename is vooral een gevolg van de enorme ‘boom’ tijdens de eerste lockdown. Tussen maart en mei stelt Bringme een verdubbeling van het aantal geleverde pakjes vast in vergelijking met 2019. Nog opvallend: van alle geleverde pakjes vallen die van Bpost het vroegst op de dag in de bus.
 
De analyse van Bringme is gebaseerd op de leveringscijfers in het netwerk van Bringme Boxen. Momenteel staan er Bringme Boxen in meer dan 1.500 gebouwen en bedrijven, goed voor meer dan 250.000 gebruikers in ons land. De boxen zijn opengesteld voor zowel de postoperatoren, koeriers als lokale handelaars. De analyse vond plaats op basis van een ‘like-for-like’ basis. De toename van het aantal geplaatste Bringme Boxen de afgelopen jaren had dus geen invloed op de cijfers.
 
Tijdens de eerste lockdown, tussen maart en mei, verdubbelde (+100%) het aantal geleverde pakjes in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De uitschieter was de maand april. Toen liet de Belg maar liefst 134% meer pakjes leveren dan in april 2019. In de piek van de tweede coronagolf (oktober-november) steeg het aantal leveringen nog steeds in vergelijking met het najaar van 2019, maar wel minder sterk: +34%. 
 
Een andere interessante vaststelling uit de pakjesbarometer van Bringme is dat Bpost zijn pakjes het vroegst van alle post- en koerierbedrijven in ons land levert. Meer dan een derde van alle pakjes die Bpost in een Bringme Box afleverde, vielen vóór 8.00u ’s ochtends in de bus. Andere koerierdiensten, waaronder PostNL (4,2% voor 8.00u) en DPD (5,1% voor 8.00u) volgen op ruime afstand. In vergelijking met vorig jaar moet de Belg wel steeds langer wachten voordat zijn pakje thuis wordt geleverd. Omwille van de toenemende volumes leveren de drie grootste koeriers in ons land dit jaar tussen de 5 en 10% minder pakjes vóór 8u ’s ochtends in vergelijking met vorig jaar.
 
De koerierdiensten in ons land leveren 80% van de pakjes tijdens de kantooruren. Wie om 10u in de bus kijkt, heeft al veel kans om er zijn pakje aan te treffen. Bpost heeft dan al 77% van zijn pakjes afgeleverd, PostNL 23% en DPD 37,5%. Toch duurt het tot 16u vooraleer alle koerierdiensten alle pakjes thuis bezorgd hebben. Dat betekent dat het gros van de pakjes wordt afgeleverd wanneer de mensen op het werk zijn. Op dit moment, door de lockdown, kunnen de meeste pakjes overdag in ontvangst worden genomen, waardoor koeriers de tweede of derde aanbieding kunnen vermijden. Maar als het thuiswerk opnieuw afneemt, zal dat niet meer kunnen.
 
Als we terug naar een meer normale situatie gaan, en we houden hetzelfde volume aan leveringen aan huis aan, is de impact van alle rondrijdende bestelbusjes op de files en het milieu niet te overzien, besluit Bringme op basis van zijn pakjesbarometer. “De meest duurzame manier om pakjes te laten leveren, is gebundeld op één locatie”, meent Bringme CEO Jo Vandebergh. “De meest aangewezen plek daarvoor zijn bedrijven. Daar kan de koerier altijd van de eerste keer zijn pakje afleveren. Bovendien worden individuele thuisritten vermeden en dat zal ook de lever- en werktijden van de koeriers ten goede komen.”

Foto: Bringme

Recente nieuwsberichten

Future Logistics Hub leidt West-Vlaamse kmo’s naar Physical Internet

Physical Internet is een belangrijke sleutel voor een duurzame logistieke toekomst. Daarom ontwikkelt POM West-Vlaanderen met de Future Logistics Hub in de ABC-toren van Zeebrugge een interactief belevingscentrum om bedrijven, organisaties en universiteits- en hogeschoolstudenten te informeren en te inspireren.

Transuniverse Forwarding heeft met Europa Road een nieuwe partner in Engeland

Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft een samenwerkingsakkoord in de groepage gesloten met de Britse groep Europa Worldwide. Concreet betekent dit dat de divisie ‘Europa Road’ van Europa Worldwide sinds 1 juni 2021 exclusief agent in Engeland van de Belgische groepagespecialist is en omgekeerd.

Dematic automatiseert distributiecentrum voor Kering in Noord-Italië

Dematic, aanbieder van intralogistieke oplossingen, maakt bekend dat het geautomatiseerde distributiecentrum voor de wereldwijde luxegroep Kering in het Noord-Italiaanse Trecate bijna is voltooid. De nieuwe wereldwijde logistieke hub van Kering heeft een oppervlakte van ruim 162.000m².

Webinar: Belangrijke inzichten in digitale transformatie en de technologie cruciaal om het verschil te maken.

(Advertorial) Wat is de impact van COVID-19 op onze Belgische bedrijven en hun digitale transformatie? En hoe kan de juiste technologie uw transformatie stimuleren en uw organisatie wendbaar genoeg maken om te evolueren in een dynamische markt?

Optimact biedt Demand Planning Services aan.

(Advertorial) Forecasting en Demand Planning vormen een essentieel onderdeel van de bedrijfsplanning en hebben betrekking op een breed scala van functionele gebieden, zoals marketing & verkoop, financiën, operations & logistiek. Statistische prognoses bieden een eerste stap naar een betrouwbare voorspelling van wat de toekomst zal brengen, door binnen de historische gegevens trends, patronen en business drivers te identificeren.

Montea investeert 29 miljoen euro in Nederland

Montea, gespecialiseerd in logistiek vastgoed, investeert 29 miljoen euro in twee duurzame projecten in Nederland. Het betreft de sanering van een brownfield in Etten-Leur en de sale & lease back van een logistiek pand in Ridderkerk. In Etten-Leur ontwikkelt Montea een nieuw distributiecentrum van ongeveer 26.500m² voor Bas Service Oriented Logistics (foto).

Budvar zet ZetesMedea in om aan wereldwijd stijgende vraag te voldoen

De Tsjechische bierbrouwer Budějovický Budvar produceert zijn bier nog altijd exclusief in het historische brouwerijstadje České Budějovice, internationaal beter bekend als Budweis. Om aan de snel toenemende internationale vraag te kunnen voldoen, moest de brouwer de afgelopen jaren zijn capaciteit in Budweis uitbreiden.

ServicePower en PwC België bieden samen aftermarket-oplossingen voor buitendienstbeheer

ServicePower, wereldwijd aanbieder van software voor buitendienstbeheer, en PwC Enterprise Advisory (PwC België) hebben een partnership gesloten voor het leveren van een gezamenlijk buitendienstbeheer voor productiebedrijven in heel Europa.

Safelog rust nieuwe generatie AGV’s standaard uit met inductie-oplaadtechnologie

Safelog, producent van flexibele en schaalbare AGV-modellen, en technologiebedrijf Wiferion hebben een overeenkomst gesloten om gezamenlijk de prestaties van automatisch geleide voertuigen (AGV’s) te verhogen en nieuwe toepassingsconcepten te ontwikkelen.

Hoe wist Deny Logistics de beladingsgraad met gemiddeld 30% te verhogen?

Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, vertelt Bertrand Deny hoe Deny Logistics de beladingsgraad van zijn vrachtwagens met gemiddeld dertig procent verbeterde door ritplanningssoftware van PTV te implementeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.