Belg bestelde dit jaar al 62% meer online

De online bestelwoede van de Belg heeft door corona een extra impuls gekregen. Het aantal geleverde pakjes ligt in 2020 voorlopig 62% hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de allereerste ‘pakjesbarometer’ van technologiebedrijf Bringme.

De sterke toename is vooral een gevolg van de enorme ‘boom’ tijdens de eerste lockdown. Tussen maart en mei stelt Bringme een verdubbeling van het aantal geleverde pakjes vast in vergelijking met 2019. Nog opvallend: van alle geleverde pakjes vallen die van Bpost het vroegst op de dag in de bus.
 
De analyse van Bringme is gebaseerd op de leveringscijfers in het netwerk van Bringme Boxen. Momenteel staan er Bringme Boxen in meer dan 1.500 gebouwen en bedrijven, goed voor meer dan 250.000 gebruikers in ons land. De boxen zijn opengesteld voor zowel de postoperatoren, koeriers als lokale handelaars. De analyse vond plaats op basis van een ‘like-for-like’ basis. De toename van het aantal geplaatste Bringme Boxen de afgelopen jaren had dus geen invloed op de cijfers.
 
Tijdens de eerste lockdown, tussen maart en mei, verdubbelde (+100%) het aantal geleverde pakjes in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De uitschieter was de maand april. Toen liet de Belg maar liefst 134% meer pakjes leveren dan in april 2019. In de piek van de tweede coronagolf (oktober-november) steeg het aantal leveringen nog steeds in vergelijking met het najaar van 2019, maar wel minder sterk: +34%. 
 
Een andere interessante vaststelling uit de pakjesbarometer van Bringme is dat Bpost zijn pakjes het vroegst van alle post- en koerierbedrijven in ons land levert. Meer dan een derde van alle pakjes die Bpost in een Bringme Box afleverde, vielen vóór 8.00u ’s ochtends in de bus. Andere koerierdiensten, waaronder PostNL (4,2% voor 8.00u) en DPD (5,1% voor 8.00u) volgen op ruime afstand. In vergelijking met vorig jaar moet de Belg wel steeds langer wachten voordat zijn pakje thuis wordt geleverd. Omwille van de toenemende volumes leveren de drie grootste koeriers in ons land dit jaar tussen de 5 en 10% minder pakjes vóór 8u ’s ochtends in vergelijking met vorig jaar.
 
De koerierdiensten in ons land leveren 80% van de pakjes tijdens de kantooruren. Wie om 10u in de bus kijkt, heeft al veel kans om er zijn pakje aan te treffen. Bpost heeft dan al 77% van zijn pakjes afgeleverd, PostNL 23% en DPD 37,5%. Toch duurt het tot 16u vooraleer alle koerierdiensten alle pakjes thuis bezorgd hebben. Dat betekent dat het gros van de pakjes wordt afgeleverd wanneer de mensen op het werk zijn. Op dit moment, door de lockdown, kunnen de meeste pakjes overdag in ontvangst worden genomen, waardoor koeriers de tweede of derde aanbieding kunnen vermijden. Maar als het thuiswerk opnieuw afneemt, zal dat niet meer kunnen.
 
Als we terug naar een meer normale situatie gaan, en we houden hetzelfde volume aan leveringen aan huis aan, is de impact van alle rondrijdende bestelbusjes op de files en het milieu niet te overzien, besluit Bringme op basis van zijn pakjesbarometer. “De meest duurzame manier om pakjes te laten leveren, is gebundeld op één locatie”, meent Bringme CEO Jo Vandebergh. “De meest aangewezen plek daarvoor zijn bedrijven. Daar kan de koerier altijd van de eerste keer zijn pakje afleveren. Bovendien worden individuele thuisritten vermeden en dat zal ook de lever- en werktijden van de koeriers ten goede komen.”

Foto: Bringme

Recente nieuwsberichten

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Frans pakketbedrijf Colis Privé operationeel in Willebroek

Colis Privé is een van de grootste pakjesbezorgers van Frankrijk. Jaarlijks brengt het bijna 63 miljoen pakjes aan huis vanuit vier grote hubs: Rijsel, Lyon, Orléans en Île-de-France. Het voorbije jaar is de Franse e-commercespeler begonnen met zijn internationale uitbreiding, met de oprichting van Colis Privé België.

Transportsector engageert zich voor betere werkomstandigheden van chauffeurs

De coronacrisis heeft nog maar eens bevestigd dat vrachtwagenchauffeurs een belangrijke rol spelen in onze maatschappij en economie. Om hun waardering voor vrachtwagenchauffeurs te uiten, maar ook om de overheid, het grote publiek en de klanten van transporteurs tot meer waardering aan te zetten, hebben de werknemers- en werkgeversorganisaties in de transportsector* een nieuw protocolakkoord gesloten.

GenieGrips breidt gamma veiligheidsproducten voor heftrucks uit

Het Australische familiebedrijf GenieGrips Pty Ltd, producent van veiligheidsproducten voor heftrucks, breidt zijn assortiment uit met de GenieGrips Stik-It Pads. Het betreft een dunne, zelfklevende oplossing om producten tegen beschadiging te beschermen en het risico van wegglijdende ladingen te minimaliseren.

Bergerat Monnoyeur implementeert TMS uit Odatio-software van Savoye

Als exclusieve importeur van Caterpillar in Frankrijk is Bergerat Monnoyeur sterk gericht op service en onderhoud. Daarbij beschouwt het bedrijf het transport als essentieel om de klanttevredenheid te verbeteren. Om de eigen transporten te optimaliseren, heeft Bergerat Monnoyeur gekozen voor het TMS (transport management systeem) uit de softwareoplossing Odatio van Savoye.

FedEx Express biedt herbruikbare verpakkingen voor retourzendingen

FedEx Express, dochteronderneming van FedEx Corp. en wereldspeler op het vlak van expresvervoer, heeft de uitrol afgerond van zijn ‘FedEx Reusable Paks’. Deze herbruikbare verpakkingen vormen een duurzamere optie voor het terugsturen van e-commercezendingen.

Romina Mineralbrunnen vertrouwt op sensorsystemen van Leuze

Gelegen in het Duitse Reutlingen-Rommelsbach, aan de voet van het Zwabische Alpengebergte, staat Romina Mineralbrunnen in voor het bottelen en distribueren van mineraalwater en frisdranken. Een van de merken in het aanbod is EiszeitQuell, water dat letterlijk sinds de ijstijd onaangeroerd is.

Ahlers continues to move forward in times of increasing turmoil.

(Advertorial) Evaluating your footprint in Russia and, or CIS? You need a trusted logistics partner, that not only knows the market but is there to stay. With Ahlers, we make sure our solutions beyond logistics help you to execute a successful go-to-market supply chain strategy in complex markets, where local knowledge is key.

Masterclass-demand-planning-forecasting / Masterclass Pragmatic Inventory Management

(Advertorial) Optimact, Xeleos Consulting en PICS Belgium hebben een unieke en zeer praktische opleiding ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring. Een nieuwe Masterclass Demand Planning vindt plaats op 17 en 24 november 2021 en een nieuwe Masterclass Pragmatic Inventory Management vindt plaats op 29 November 2021 en 20 December 2021.

TheValueChain lanceert nieuw aanbod rond hyperautomatisering

Hyperautomatisering – een term van Gartner – is gebaseerd op de idee dat alles wat in een organisatie kan worden geautomatiseerd, ook moet worden geautomatiseerd. Hyperautomatisering is geen tool, maar eerder een houding om competitief te blijven in een snel veranderende wereld.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.