Belg bestelde dit jaar al 62% meer online

De online bestelwoede van de Belg heeft door corona een extra impuls gekregen. Het aantal geleverde pakjes ligt in 2020 voorlopig 62% hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de allereerste ‘pakjesbarometer’ van technologiebedrijf Bringme.

De sterke toename is vooral een gevolg van de enorme ‘boom’ tijdens de eerste lockdown. Tussen maart en mei stelt Bringme een verdubbeling van het aantal geleverde pakjes vast in vergelijking met 2019. Nog opvallend: van alle geleverde pakjes vallen die van Bpost het vroegst op de dag in de bus.
 
De analyse van Bringme is gebaseerd op de leveringscijfers in het netwerk van Bringme Boxen. Momenteel staan er Bringme Boxen in meer dan 1.500 gebouwen en bedrijven, goed voor meer dan 250.000 gebruikers in ons land. De boxen zijn opengesteld voor zowel de postoperatoren, koeriers als lokale handelaars. De analyse vond plaats op basis van een ‘like-for-like’ basis. De toename van het aantal geplaatste Bringme Boxen de afgelopen jaren had dus geen invloed op de cijfers.
 
Tijdens de eerste lockdown, tussen maart en mei, verdubbelde (+100%) het aantal geleverde pakjes in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De uitschieter was de maand april. Toen liet de Belg maar liefst 134% meer pakjes leveren dan in april 2019. In de piek van de tweede coronagolf (oktober-november) steeg het aantal leveringen nog steeds in vergelijking met het najaar van 2019, maar wel minder sterk: +34%. 
 
Een andere interessante vaststelling uit de pakjesbarometer van Bringme is dat Bpost zijn pakjes het vroegst van alle post- en koerierbedrijven in ons land levert. Meer dan een derde van alle pakjes die Bpost in een Bringme Box afleverde, vielen vóór 8.00u ’s ochtends in de bus. Andere koerierdiensten, waaronder PostNL (4,2% voor 8.00u) en DPD (5,1% voor 8.00u) volgen op ruime afstand. In vergelijking met vorig jaar moet de Belg wel steeds langer wachten voordat zijn pakje thuis wordt geleverd. Omwille van de toenemende volumes leveren de drie grootste koeriers in ons land dit jaar tussen de 5 en 10% minder pakjes vóór 8u ’s ochtends in vergelijking met vorig jaar.
 
De koerierdiensten in ons land leveren 80% van de pakjes tijdens de kantooruren. Wie om 10u in de bus kijkt, heeft al veel kans om er zijn pakje aan te treffen. Bpost heeft dan al 77% van zijn pakjes afgeleverd, PostNL 23% en DPD 37,5%. Toch duurt het tot 16u vooraleer alle koerierdiensten alle pakjes thuis bezorgd hebben. Dat betekent dat het gros van de pakjes wordt afgeleverd wanneer de mensen op het werk zijn. Op dit moment, door de lockdown, kunnen de meeste pakjes overdag in ontvangst worden genomen, waardoor koeriers de tweede of derde aanbieding kunnen vermijden. Maar als het thuiswerk opnieuw afneemt, zal dat niet meer kunnen.
 
Als we terug naar een meer normale situatie gaan, en we houden hetzelfde volume aan leveringen aan huis aan, is de impact van alle rondrijdende bestelbusjes op de files en het milieu niet te overzien, besluit Bringme op basis van zijn pakjesbarometer. “De meest duurzame manier om pakjes te laten leveren, is gebundeld op één locatie”, meent Bringme CEO Jo Vandebergh. “De meest aangewezen plek daarvoor zijn bedrijven. Daar kan de koerier altijd van de eerste keer zijn pakje afleveren. Bovendien worden individuele thuisritten vermeden en dat zal ook de lever- en werktijden van de koeriers ten goede komen.”

Foto: Bringme

Recente nieuwsberichten

Ambitieus dc ondersteunt wereldwijd meerdere online webwinkels zonder vergaande automatisatie

(Advertorial) Orderverzamelsystemen bestaan zelden uit één enkel systeem. Bij Eurotape hebben ze begrepen dat automatisering niet in iedere situatie de oplossing hoeft te zijn. Lees verder…

Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite met het bepalen van de optimale voorraadniveaus op basis van hun voorraad- en supply chain-strategie. Daar zijn verschillende redenen voor, maar een belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer.

IMI voegt Lydia Voice oplossing aan WMS-portfolio toe

Als gevolg van het partnership dat Industri-Matematik International (IMI) in juni 2021 met Topsystem aanging, heeft de softwareleverancier zijn warehouse management systeem IMI WMS uitgebreid met Lydia Voice technologie. Deze pick-by-voice-oplossing kenmerkt zich door het ‘handsfree’, ‘eye-free’ en zelfs ‘headset-free’ gebruik dankzij het Lydia VoiceWear pickvest.

Duvel Moortgat kiest planning- en scheduling tools van Infor

Duvel Moortgat is als familiebedrijf gegroeid van een lokale brouwerij naar een mondiale speler met 10 productiesites in o.a. België, de VS en Tsjechië. Doordat bierproductie seizoensgebonden is, door de coronapandemie die tot een onvoorspelbare productie leidde en door de algemeen constante groei van Duvel, bereikte de planning van het productieproces via Excel de limiet.

Nieuw diepvriesmagazijn van Mercadona is operationeel met Witron

De Spaanse supermarktketen Mercadona heeft zijn nieuwe geautomatiseerde magazijn voor diepvriesproducten in Guadix (Granada, Spanje) op tijd kunnen opstarten, na de succesvolle technologie-implementatie door Witron. Hoewel de coronapandemie voor organisatorische en logistieke uitdagingen zorgde, kon de productieve opstart van het diepvriesmagazijn toch na acht weken, binnen de contractueel overeengekomen termijn, worden afgerond.

Descartes verbetert rittenplanning en mobiele oplossingen met AI- en machine learning

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, verbetert zijn rittenplanning en mobiele oplossingen met artificial intelligence (AI) en machine learning (ML). Die verbeteringen moeten gebruikers meer inzicht in de vlootprestaties bieden en zorgen voor optimalisering op het vlak van rittenplanning.

Bruneau stuurt nieuw magazijn in Italië aan met WMS van Savoye

Het Franse e-commercebedrijf Bruneau, gespecialiseerd in kantoorbenodigdheden en -meubelen, verbruiksartikelen en apparatuur, gaat in zijn nieuwe magazijn in Siziano (bij Milaan) Odatio WMS gebruiken, de recente warehouse managementoplossing van systeemintegrator Savoye.

Sensolus en VanRoey.be sluiten partnership voor geïntegreerd end-to-end asset management

De Gentse scale-up Sensolus – leverancier van traceer- en IoT-technologie – en de Kempische IT-dienstverlener VanRoey.be – dat bedrijven bijstaat in de digitalisering en automatisering van hun processen – slaan de handen in elkaar. Met de systeemkennis van VanRoey.be en de productkennis van Sensolus enerzijds, en een complementair diensten- en productportfolio anderzijds, willen de partners een end-to-end asset management-oplossing aanbieden die volledig kan worden geïntegreerd in complexe bedrijfsprocessen.

Aspire bouwt geautomatiseerde productiesite voor insecteneiwitten met Dematic

Het Canadese bedrijf Aspire Food Group kweekt en verwerkt krekels tot natuurlijke, duurzame voedingsingrediënten. Het bedrijf richt zich op markten die krekels en hun bijproducten gebruiken in voeding voor mens en dier, in de biogeneeskunde en in de agrochemie.

Vega implementeert Magistor WMS van Savoye

Vega is gespecialiseerd in hygiëne-, reinigings- en verpakkingsproducten voor professionals uit Nieuw-Caledonië. Het bedrijf is zowel producent als distributeur van meer dan 2.000 artikelen en bedient klanten in Nieuw-Caledonië en de landen in de Stille Oceaan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.