Bedrijven omarmen digitale innovatie om de supply chain in de toekomst te beheren
Dat is de conclusie van een onderzoek naar de toekomst van supply chains dat de Economist Intelligent Unit (EIU) in februari 2017 verrichtte bij 522 executives in 13 landen in Noord-Amerika, Europa en Asia Pacific.
Het onderzoeksrapport ‘Rebooting supply chains: Shorter, smarter and more sustainable?’ toont aan dat ondernemingen zich de komende vijf jaar meer en meer op innovatie zullen richten om hun bedrijf weerbaar te maken voor eventuele disrupties en de toenemende concurrentie.
Maar liefst 93% van de respondenten beweren dat innovatie belangrijk is voor strategisch supply chain management. Bovendien geeft 55% van de bevraagde bedrijven aan dat digitalisering de komende vijf jaar een belangrijke dan wel erg belangrijke doelstelling voor hun supply chain is. Daarnaast hebben ondernemingen de behoefte aan meer visibiliteit in hun gehele sourcingnetwerk. Zo zegt 54% dat het een belangrijke of erg belangrijke doelstelling is volledige transparantie te bereiken over waar en hoe hun producten worden gemaakt.
Ondernemingen verwachten verder dat operationele verbeteringen en innovaties hen zullen helpen de lengte en complexiteit van hun supply chains te verminderen. Zo verwacht 49% van de respondenten dat hun supply chain in de komende vijf jaar korter en eenvoudiger zal zijn. Toch wijzen de onderzoekers erop dat kortere supply chains niet noodzakelijk betekenen dat ze eenvoudiger zijn, vooral in klantgerichte sectoren, waar maatwerk en personalisering steeds belangrijker trends worden.
Beeld: ©EIU