Bedrijven hebben data-analyse en artificiële intelligentie nodig om relevant te blijven

Hoewel big data de goudmijn van elke onderneming zou betekenen, hebben veel bedrijven dat nog niet ontdekt. Nochtans bevat de gigantische hoeveelheid data die bedrijven dagelijks produceren heel wat informatie waarmee ze beter kunnen inspelen op de markt en kunnen voorspellen waar kansen liggen. Dat menen Stephen Gallagher (Avanade), Joris Aeles (Microsoft) en Nick Millman (Accenture), die onlangs samen een Big Data & Analytics event op touw zetten.

“Vaak heerst nog de misvatting dat big data een privilege is van grote bedrijven met grote budgetten. Dat is gelukkig verleden tijd. De prijs van analytische software is danig gezakt en dataopslag vindt nu in de clouds plaats. Daardoor is big data analytics meer dan ooit toegankelijk voor startups en kmo’s”, meent Stephen Gallagher, VP bij Avanade.

Avanade lanceerde onlangs nog het Technology Vision 2017 rapport. Die studie identificeert de toekomstige uitdagingen voor bedrijven en hoe bedrijven zich kunnen voorbereiden op een wereld die steeds meer door artificiële intelligentie wordt gedomineerd. Het rapport formuleert vijf werkpunten op het vlak van nieuwe gebruikerservaringen, augmented workforce, de platformeconomie, designops en digitale ethiek. Die punten zijn cruciaal voor bedrijven opdat ze binnen enkele jaren niet hopeloos achterophinken. “Nieuwe technologieën blijven elkaar in sneltempo opvolgen. AI zal in eerste instantie de digitale klantenervaring veranderen. Maar ook voor werknemers zal AI het belangrijkste technologische instrument worden”, aldus Stephen Gallagher.
 
Het Avanade Technology Vision 2017 rapport legt de volgende vijf werkpunten bloot:
Denk aan nieuwe interacties en innovatieve customer experience. Apps zullen snel voorbijgestreefd zijn. Klanten zullen virtuele assistenten op basis van AI verwachten, net zoals gemengde realiteit en zogenaamde haptics. Het gebruik van nieuwe technologieën zoals neural networks, natural language processing en machine learning voor klanten wordt crucialer dan ooit. Het beheer van big datasets is hier voor veel bedrijven het belangrijkste werkpunt. Zij moeten immers voortdurend op zoek blijven gaan naar nieuwe manieren om data te interpreteren, de data te benutten en uiteindelijk zo de klantenervaring te verbeteren.
Empower de werknemers. AI zal ervoor zorgen dat medewerkers snellere en betere prestaties kunnen leveren. Daarin investeren en de juiste werkkrachten aantrekken, zijn cruciale stappen voor een onderneming om bij te blijven.
Plug in bij de Platform Economy. AI zal helpen bij de opzet van nieuwe ecosystemen over de landsgrenzen heen. Bedrijven sluiten zich hier beter aan om consumenten te blijven bereiken.
Ga voor een DesignOps approach. Het hanteren van moderne engineering methodes en design thinking wordt cruciaal voor bedrijven die hun groei in de toekomst gegarandeerd willen zien.
Werk aan een ethisch kader. De ontwikkeling van een kader rond digitale ethiek is cruciaal om AI te integreren in de bedrijfsactiviteiten, onder meer op het vlak van data security en privacy.

Recente nieuwsberichten

Eye4Storage creëert wereldwijde marktplaats voor warehouses

Eye4Storage lanceert een nieuwe digitale marktplaats voor bedrijven die op zoek zijn naar opslag- en distributiefaciliteiten over de hele wereld. Het onafhankelijke platform koppelt bedrijven met opslagbehoefte aan warehousing-operators en geeft hun op die manier direct toegang tot beschikbare opslagruimte wereldwijd.

Cazoo verbetert traceerbaarheid met Zetes

De Europese online autodealer Cazoo bezit en reviseert al zijn auto’s volledig en biedt ze vervolgens te koop aan op zijn website. Daar kan de koper een keuze maken uit de duizenden auto’s die steeds in voorraad zijn en de auto vervolgens zelf ophalen of binnen 72 uur laten leveren.

E-T-A automatiseert productie- en verzendingsmagazijn met Jungheinrich

E-T-A Elektrotechnische Apparate GmbH produceert oplossingen op maat voor stroombegrenzing, stroomdistributie, relais en intelligente complete systemen. Jaarlijks verkoopt het bedrijf 28 miljoen producten in meer dan 60 landen. Omdat de opslag- en transportcapaciteit in de hoofdzetel in Altdorf bij Nürnberg (Duitsland) tegen 2030 enorm zal toenemen, bouwt E-T-A een nieuw en toekomstgericht logistiek gebouw met bijbehorende opslag- en transporttechniek.

INEX Partners gaat voor omnichannel-integratie met Witron

Sinds april 2012 stelt de Finse logistiek dienstverlener INEX Partners, een dochteronderneming van handelsbedrijf SOK, op de vestiging in Sipoo alle algemene handelspakketten samen met geautomatiseerde en handmatige logistieke systemen van hoofdaannemer Witron Logistik Informatik GmbH.

Mondelēz International gaat naar volledig digitale werkplek met Orange Business Services

Snackfoodgigant Mondelēz International transformeert naar een volledig digitaal communicatieplatform op basis van Microsoft Teams. Cadbury, Oreo, Chips Ahoy! en Ritz zijn slechts enkele van de merken van Mondelēz International waarvan de activiteiten nu zullen worden samengevoegd op één enkel, wereldwijd platform.

Nabuurs krijgt nieuw hoofdkantoor in Haps

Nabuurs, de logistiek dienstverlener gespecialiseerd in FMCG, retail, horeca en personal care, krijgt in 2023 een nieuw, duurzaam hoofdkantoor op bedrijventerrein Laarakker aan de A73 bij Cuijk en Haps (NL). De bouw van het pand wordt dit jaar gestart.

9altitudes richt Experience Center op

Bedrijven worden verwacht steeds sneller naar de markt te gaan met technieken die voor iedereen nieuw zijn. Daarom investeert consultancybedrijf 9altitudes in een gloednieuw Experience Center in Kortrijk. Organisaties actief in de maakindustrie & service business kunnen in het Experience Center ontdekken hoe ze de nieuwste technologieën zoals IoT en ‘augmented reality’ op de werkvloer kunnen inzetten en hoe ze businessapplicaties zoals ERP, CRM en PLM op elkaar kunnen laten aansluiten door een continue uitwisseling van data.

Still participeert in project rond autonoom rijdende voertuigen in het warehouse

Het toekomstbeeld van autonoom rijdende transportvoertuigen in productiehallen en magazijnen komt binnen bereik dankzij het Europese onderzoeksproject IMOCO (Intelligent Motion Control). In Duitsland wordt het project geleid door aanbieder van intralogistieke oplossingen Still, een dochteronderneming van de Kion Group.

Deret Logistique vernieuwt met Odatio WMS van Savoye

Met in totaal 600.000m² magazijnoppervlakte is Deret Logistique een grote speler op het gebied van value added logistics in Frankrijk. Dagelijks distribueert het bedrijf honderdduizenden bestellingen voor klanten van elke omvang uit allerlei sectoren, zoals de parfum & cosmetica, luxeartikelen, mode, personenauto’s, chemie, e-commerce en farma.

Nilfisk stelt batterij-aangedreven industriële stofzuiger voor

Met de VHB436 introduceert reinigingsspecialist Nilfisk de eerste industriële stofzuiger op batterijen. De draadloze stofzuiger is uitgerust met een modulaire, snel oplaadbare lithium-ion batterij voor meer dan twee uur continu werken. Het toestel verwijdert niet alleen stof en vuil, maar ook kleine hoeveelheden vloeistof.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.